Φοροφυγάδες, λαθρέμποροι και επιχειρήσεις που εγκαθίστανται στη Βουλγαρία, την Κύπρο και άλλες γειτονικές χώρες με χαμηλούς συντελεστές φορολογίας, είναι οι πρώτοι στόχοι.
Ο Γιώργος Πιτσιλής μιλώντας σε εκδήλωση του ΣΕΒ ανέφερε:
1. Ολοκληρώνεται εντός των επομένων ημερών η προτεραιοποίηση για το έτος 2017. Φέτος, όπως προβλέπει η νομοθεσία, το 60% των ελέγχων μας θα αφορά νέες υποθέσεις, δηλ. υποθέσεις περιόδου 2012-2016. Για φέτος σε σχέση με πέρυσι η προτεραιοποίηση γίνεται πολύ πιο έγκαιρα και γίνεται με εξειδικευμένα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου ανά ελεγκτική υπηρεσία (ΚΕΦΟΜΕΠ, ΚΕΜΕΕΠ, ΦΑΕ, ΔΟΥ).
Δε θα πω περισσότερα, διότι, όπως γνωρίζετε, τα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου δεν δημοσιοποιούνται. Αυτό πάντως που μπορώ να πω είναι ότι όσο προχωράμε, αξιοποιούμε την εμπειρία του παρελθόντος και τη συνδυάζουμε με τις σύγχρονες βέλτιστες πρακτικές άλλων φορολογικών διοικήσεων, τις οποίες εισάγουμε στην ελληνική φορολογική διοίκηση. Έχουμε την ευτυχή συγκυρία να βοηθούμαστε από το ΔΝΤ και την Ε.Ε. για όσα θέματα χρειαζόμαστε.
Το 2016 πραγματοποιήθηκαν τελικά περισσότεροι έλεγχοι από όσους είχαν προβλεφθεί ενώ ακόμα πιο φιλόδοξος στόχος έχει τεθεί για το 2017, παρά τις διατάξεις της εθελοντικής αποκάλυψης, οι οποίες δεν απαγόρευσαν την κοινοποίηση οριστικών πράξεων από το Δεκέμβριο 2016 ως και τις αρχές Φεβρουαρίου 2017.
Έχουμε μία ένδειξη κάποιας ανταπόκρισης, πάμε κάπως καλύτερα απ’ ό, τι περιμέναμε σε αφορά την εθελοντική αποκάλυψη εισοδημάτων.
Στο προσεχές διάστημα, θέτουμε σε λειτουργία την Εφαρμογή Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας, μέσω της οποίας θα αντλούνται από τους ελεγκτές -χρήστες:
Τα πρωτογενή δεδομένα, που απέστειλαν τα πιστωτικά ιδρύματα σε ενιαίο κωδικολόγιο το οποίο φτιάχτηκε από στελέχη της ΑΑΔΕ σε συνεργασία με τα πιστωτικά ιδρύματα
Τα δηλωθέντα εισοδήματα του εκάστοτε ελεγχόμενου, για την περίοδο που ελέγχεται, ώστε όλα αυτά να μπουν σε μία αυτοματοποιημένη επεξεργασία των δεδομένων (τραπεζικών και φορολογικών) με τον προσδιορισμό των πρωτογενών καταθέσεων, για κάθε ελεγχόμενο, μέσω αυτοματοποιημένων ελεγκτικών εντολών, μέσω queries, ώστε να φτάνουμε σε αυτά που έχουν φορολογικό ενδιαφέρον για μας.
Ήδη, έχουμε τρέξει το σύστημα σε πιλοτική λειτουργία, από την οποία δεν διαπιστώθηκαν αστοχίες στις παραμέτρους του λογισμικού, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη τις συναλλαγές των επενδυτικών προϊόντων, μέσω των κινήσεων των καταθετικών λογαριασμών. Εξαιρούνται, επίσης, δάνεια απ’ όλες αυτές τις κινήσεις.
Η Α.Α.Δ.Ε εργάζεται για την διάθεση της Εφαρμογής Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας, η οποία είναι θέμα ημερών να παραδοθεί στις υπηρεσίες με επικαιροποιημένα δεδομένα και διαμέσου ασφαλούς διασύνδεσής της με τα υφιστάμενα πληροφοριακά συστήματα για τη βελτίωση της απόδοσης των ελεγκτικών της πόρων.
Μετά την πρώτη πιλοτική εκπαίδευση 131 ελεγκτών το φθινόπωρο του 2016, από Δευτέρα ξεκινά η πρώτη σειρά πιστοποιημένων εκπαιδεύσεων από το ΕΚΔΔΑ για την ορθή λειτουργία και εφαρμογή του λογισμικού αυτού.
Ευελπιστούμε μέχρι το καλοκαίρι να έχουμε ολοκληρώσει την πρώτη έμμεση τεχνική ελέγχου για τις επιχειρήσεις (μικτού περιθωρίου κέρδους). Οι σχετικές εργασίες είναι σε προχωρημένο βαθμό και στο προσεχές διάστημα σχεδιάζουμε να τις προσομοιώσεις εφαρμογής της σε πραγματικά δεδομένα σε συγκεκριμένους κλάδους επιχειρήσεων.
2. Μετεγκατάσταση Επιχειρήσεων σε γειτονικές χώρες με προνομιακό φορολογικό καθεστώς. Το θέμα αυτό απασχολεί πολλές επιχειρήσεις και κυρίως υγιείς επιχειρήσεις.
Η επεξεργασία των στοιχείων, που έχουμε στη διάθεσή μας έχει προχωρήσει σημαντικά και οι κεντρικές υπηρεσίες μας ετοιμάζουν ειδικές οδηγίες προς τις ελεγκτικές υπηρεσίες, με έμφαση στην αξιοποίηση όλων των διατάξεων του εσωτερικού Δικαίου, του Δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας, που οδηγούν στην παράκαμψη των καταχρηστικών πρακτικών των φορολογουμένων για φορολογικούς σκοπούς και την αποκάλυψη της πραγματικής συναλλακτικής συμπεριφοράς τους.
Αν χρειαστεί, θα αναλάβουμε και τις κατάλληλες πρωτοβουλίες σε διεθνές επίπεδο για την καταπολέμηση του φαινομένου της πλασματικής μετεγκατάστασης. Τη φορολογική μας γειτονιά την ξέρετε όλοι, βρισκόμαστε σε συνθήκες άνισου ανταγωνισμού. Δεν μπορούμε να απαγορεύσουμε τη μετεγκατάσταση, όμως ως φορολογική διοίκηση είμαστε υποχρεωμένοι να καταπολεμήσουμε την πλασματική μετεγκατάσταση.
Διότι, το κλειδί σε όλα αυτά είναι η ενίσχυση της διεθνούς συνεργασίας και η ανάληψη των σχετικών πρωτοβουλιών.
3. Το 2016 ήταν μια καλή χρονιά για τους ελέγχους των καπνικών προϊόντων. Τα αποτελέσματα του 2016 είναι σημαντικά βελτιωμένα σε σχέση με το 2015, καθώς πέρυσι, σε σχέση με το 2015, ο αριθμός των ελέγχων αυξήθηκε κατά περίπου 40% και το ποσό βεβαίωσης αυξήθηκε κατά 125,4% (357,8 εκατομμύρια ευρώ το 2016, έναντι 158,7 μόνο εκατομμυρίων ευρώ το 2015, σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία).Εντυπωσιακές είναι και οι κατασχέσεις τσιγάρων, που πραγματοποιήθηκαν από την Τελωνειακή Υπηρεσία, αυξήθηκαν το 2016 κατά 40% περίπου σε σχέση με το 2015.
Ως προς τους ελέγχους στα καύσιμα, το 2016 πραγματοποιήθηκαν 12.018 έλεγχοι έναντι 8.859 το 2015, δηλαδή ο αριθμός των ελέγχων αυξήθηκε κατά 35% περίπου.
Ως προς τις κατασχέσεις ποσοτήτων καυσίμων, κι εκεί αύξηση αφού οι Τελωνειακές Αρχές το 2015 κατάσχεσαν 4.335 λίτρα υγρών καυσίμων, ενώ το 2016 αντίστοιχα 5.020 λίτρα, μη συμπεριλαμβανομένων ποσοτήτων, όπως φυσικό αέριο και χημικούς διαλύτες. Πρέπει πάντως να πω ότι σε περίπτωση χρήσης νοθευμένου καυσίμου, το καύσιμο δεν κατάσχεται με ενδείξεις ή με μακροσκοπική ανάλυση κατά τη στιγμή του ελέγχου, αλλά μετά την μέτρηση των ποσοτήτων απαιτείται η λήψη δείγματος και η διεξαγωγή επίσημης χημικής ανάλυσης, τα αποτελέσματα της οποίας εκδίδονται σε μεταγενέστερο του ελέγχου χρόνο. Συνεπώς, το σύνηθες στους ελέγχους καυσίμων είναι ότι, σε περίπτωση που από τον εργαστηριακό έλεγχο διαπιστωθεί ότι το καύσιμο είναι νοθευμένο, το αντικείμενο της λαθρεμπορίας θεωρείται «διαφυγόν την κατάσχεση» και εκτός από το πολλαπλό τέλος καταλογίζονται στον παραβάτη και οι φόροι που αναλογούν στη συνολική ποσότητα του νοθευμένου καυσίμου, όπως αυτή μετρήθηκε κατά τον έλεγχο.
Από τις αρχές του 2017, έχει τεθεί σε εφαρμογή νέο επιχειρησιακό σχέδιο ελέγχου καυσίμων στο οποίο προβλέπεται αύξηση του αριθμού των ελέγχων με εκτεταμένο αριθμό δειγματοληψιών, σε συνεργασία των χημικών και τελωνειακών υπηρεσιών.
Στο ίδιο πλαίσιο πάταξης του λαθρεμπορίου εντάσσεται και η ιχνηθέτηση των καυσίμων. Προς το σκοπό αυτό, και στοχεύοντας στη διαφάνεια των σχετικών διαδικασιών, στις αρχές Απριλίου περιμένουμε τις επιχειρήσεις που παράγουν ιχνηθέτες καυσίμων να έρθουν σε ειδική παρουσίαση να παρουσιάσουν στα αρμόδια στελέχη της ΑΑΔΕ, του Υπουργείου Οικονομικών και των συναρμοδίων υπουργείων τις τεχνολογικές τους προτάσεις στον τομέα των ιχνηθετών.
Επίσης, η εντατικοποίηση των ελέγχων για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου συνεχίζεται με την ανάπτυξη 10 Κινητών Ομάδων Ελέγχου σε όλη την επικράτεια (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Ξάνθη, Λάρισα, Δράμα, Ηράκλειο και Κομοτηνή) και την αποτελεσματικότερη λειτουργία των δύο Θαλάσσιων Ομάδων Ελέγχου στην ΕΛΥΤ Αττικής.
Στην ίδια στρατηγική εντάσσεται και η πρωτοβουλία μας για κοινά φορολογικά και τελωνειακά κλιμάκια στην Βόρεια Ελλάδα, αρχίζοντας από τον Προμαχώνα, και συνεχίζοντας προσεχώς με την Εξοχή και το Ορμένιο, τις δύο συνοριακές διελεύσεις με τη Βουλγαρία, με στόχο την αντιμετώπιση του φαινομένου αποφυγής υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ.
Τέλος, πολλά περιμένουμε από τη λειτουργία του Διυπουργικού Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου (ΣΕΚ) καταπολέμησης της λαθρεμπορίας που θα συγκροτηθεί πολύ σύντομα στην ΑΑΔΕ και το οποίο αποσκοπεί στην ανάπτυξη μιας μεθοδολογίας ελέγχου στη ροή προϊόντων, εγγράφων και χρήματος που θα αναδείξουν οργανωμένα δίκτυα λαθρεμπορίου.
4. Σχεδιάζουμε ένα πανελλαδικό σύστημα επιτόπιων ελέγχων, το οποίο θα ασχολείται τόσο με την καθημερινή φοροδιαφυγή, με διαρκείς ελέγχους – στοχευμένους και μη – και ακόμα πιο εντατικούς από όσους πραγματοποιούνται σήμερα, όσο και με πιο σοβαρές υποθέσεις κυκλωμάτων φοροδιαφυγής στο εμπόριο και στις υπηρεσίες.
Στόχος μας είναι να περάσουμε το μήνυμα ότι η φορολογική διοίκηση είναι και θα είναι πανταχού παρούσα, ώστε να διασφαλίσει – θα το ξαναπώ – ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ του επιχειρείν.
Τα πρώτα δείγματα της προσέγγισής μας τα έχετε ήδη δει από το καλοκαίρι, όπου κάναμε το αυτονόητο, εφαρμόζοντας το νόμο, που ισχύει εδώ και χρόνια, και αφορά στην προσωρινή αναστολή λειτουργίας των επιχειρήσεων, που φοροδιαφεύγουν.
Εδώ, πρέπει να σας πω ότι πρόκειται για νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο σίγουρα χρήζει βελτιώσεων, στην κατεύθυνση της ενοποίησης και εξορθολογισμού των επιμέρους διαδικασιών επιβολής κυρώσεων και του χρόνου επιβολής τους. Είναι κάτι πάνω στο οποίο έχουμε δουλέψει εντατικά μαζί με το υπουργείο Οικονομικών και πιστεύω ότι έχουμε καταλήξει στις αναγκαίες αλλαγές, ελπίζοντας ότι θα δούμε τις δούμε νομοθετικά ενταγμένες στο πλαίσιο λειτουργίας μας.
5. Η φορολογική διοίκηση οφείλει να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο ανοιχτή προς τους φορολογούμενους. Οι πολίτες δικαιούνται να γνωρίζουν όχι μόνο το πολύ απλό, δηλαδή τι πληρώνουν και γιατί το πληρώνουν, αλλά και το σκεπτικό των αποφάσεων, τις οποίες λαμβάνουμε…
…Αποφάσεις, οι οποίες σχετίζονται με την απονομή δικαιοσύνης και την αποκατάσταση συχνά στρεβλών και λανθασμένων προσεγγίσεων, σε ό,τι αφορά τη διαδικασία ελέγχων των μεγάλων υποθέσεων.
Γι’ αυτό και δημοσιεύουμε στην ιστοσελίδα μας κάθε υπόθεση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, χωρίς ονόματα, φυσικά.
Ήδη η Δ.Ε.Δ. σημείωσε σημαντική πρόοδο για το 2016. Πήρε και διεθνή εύσημα και για την αύξηση του ποσοστού των υποθέσεων που εξετάζει και για την εναρμόνιση των αποφάσεών της με τη νομολογία των δικαστηρίων.
Επίσης, στο νέο πλαίσιο διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο σχεδιάζουμε, εντάσσουμε και την αξιολόγηση των ίδιων των ελεγκτών.
Ένα πρόγραμμα scoring, το οποίο θα βαθμολογεί, με απόλυτα αντικειμενικά κριτήρια, τους ελεγκτές, για τις υποθέσεις, τις οποίες έχουν αναλάβει: Πόσες έφεραν σε πέρας, σε ποιο χρόνο και με τι αποτελέσματα.