Απαίτηση για δραστική περικοπή του αφορολόγητου στο επίπεδο των 3.500 ευρώ θέτει το ΔΝΤ για να επανέλθει στο πρόγραμμα. Η ουσιαστική εξάλειψη του αφορολόγητου θα πρέπει, σύμφωνα με το Ταμείο, να συνδυαστεί με μείωση στις επικουρικές συντάξεις, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ για το 2018, όπως θέλουν οι Ευρωπαίοι.
Σύμφωνα με το ΔΝΤ, η σημερινή έκπτωση φόρου των 1.900 ευρώ που έχουν οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι πρέπει να συρρικνωθεί στα 700 ευρώ και κατ’ επέκταση το αφορολόγητο των 8.636 ευρώ να πέσει στο επίπεδο των 3.500 ευρώ.
Το Ταμείο υπολογίζει ότι έτσι θα αξοικονομηθούν ποσά ύψους 2% του ΑΕΠ, ενώ επιπλέον 0,5% του ΑΕΠ θα βρεθεί από την κατάργηση της “προσωπικής διαφοράς” σε κύριες συντάξεις, ώστε συνολικά να προκύψει όφελος της τάξης των 4,5 δισ. ευρώ.
Οι απαιτήσεις του ΔΝΤ συνάντησαν αρχικά ευήκοα ώτα στην ευρωπαϊκή πλευρά των δανειστών, όπου, προεξάχοντος του Βερολίνου, απαιτούνταν η εκ νέου συμμετοχή του Ταμείου ως χρηματοδότη. Είναι χαρακτηριστικό, ότι κοινοτικός παράγοντας ανέφερε στην “Αγορά” πως “η ελληνική κυβέρνηση πλέον έχει ελάχιστους συμμάχους στο εξωτερικό και τα περιθώρια ελιγμών, συμμαχιών και κινήσεων έχουν εξαντληθεί“.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η επιστολή του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου προς το Eurogroup ήταν μεν “μια καλή κίνηση“, αλλά πλέον οι δανειστές απαιτούν “απτές αποδείξεις δέσμευσης”.
Στο συγκεκριμένο πλαίσιο συζητείται από τους δανειστές η δημιουργία, αρχής γενομένης από το 2018, ενός νέου ενισχυμένου μηχανισμού αυτόματης περικοπής σε περίπτωση αποκλίσεων (ισχυρότερος “κόφτης”). Στον συγκεκριμένο μηχανισμό θα προσδιορίζονται επακριβώς τα μέτρα που θα λαμβάνει η κυβέρνηση για να επιιτυγχάνει τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Τα μέτρα αυτά, εκτός από το αφορολόγητο και τις κύριες συντάξεις, θα αφορούν και στην εξάλειξη των φοροαπαλλαγών και στις παρεμβάσεις στο Δημόσιο.
Αντίθετα, οι δανειστές και κυρίως το ΔΝΤ αντιδρούν στην όποια σκέψη για νέα αύξηση των φορολογικών συντελεστών (όπως π.χ. τον συντελεστή 13% του ΦΠΑ). “Δεν θέλουμε άλλους φόρους“, λένε χαρακτηριστικά.
Κατά τους ευρωπαίους αξιωματούχους ο νέος ενισχυμένος “κόφτης” μπορεί να έχει διάρκεια 5-7 χρόνια , εν είδη συμβιβασμού της Κομισιόν που κάνει λόγο για πρόσθετη πενταετία και της Γερμανίας που ζητεί 10 και πλέον χρόνια. Κοινοτικός παράγοντας ανέφερε στην “Α” πως η κυβέρνηση θα μπορούσε να αποδεχθεί τον νέο μηχανισμό, λέγοντας (κυρίως στο εσωτερικό της χώρας) ότι στην πράξη αυτός δεν πρόκειται να ενεργοποιηθεί λόγω κυρίως της υπεραπόδοσης των εσόδων στον προϋπολογισμό.
Ωστόσο, ο ίδιος δεν δείχνει να επείγεται για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για την β’ αξιολόγηση, συμφωνώντας με τον εκπρόσωπο του ΔΝΤ ότι δεν υπάρχει deadline ούτε άμεση ανάγκη επιστροφής της τρόικας στην Αθήνα, δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει χρηματοδοτικό πρόβλημα μεσοπρόθεσμα.
Με εξαίρεση τα ομόλογα ύψους 1,353 δισ. ευρώ που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες και πρέπει να πληρωθούν στις 10 Απριλίου, οι άλλες υποχρεώσεις έως τον Ιούνιο αφορούν σε εκδόσεις εντόκων γραμματίων, οι οποίες ανανεώνονται. Οι μεγάλες υποχρεώσεις έρχονται τον Ιούλιο, όταν συσωρεύονται λήξεις ύψους 6,3 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τις λήξεις του τριετούς ομοόγου που εκδόθηκε επί κυβέρνησης Σαμαρά (2,089 δισ. ευρώ στις 17 ιουλίου) και των ομολόγων που κατέχει η ΕΚΤ (στις 20 Ιουλίου), ενώ στις 18 Ιουλίου πρέπει να αποπληρωθεί και δόση ύψους 290.227.000 ευρώ προς το ΔΝΤ.
Πηγή: Αγορά