Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν προβεί σε τροποποιήσεις των δρομολογίων τους, ενώ όσοι πρόκειται να ταξιδέψουν, καλό είναι να επικοινωνούν με τα κατά τόπους ταξιδιωτικά πρακτορεία.
Το συνδικαλιστικό σωματείο των Ελλήνων ναυτικών, αντιδρά στη μείωση των επικουρικών συντάξεων των ναυτικών, ζητεί την καταπολέμηση της μαύρης ανασφάλιστης εργασίας αλλά και ναυτολογήσεις μέσω του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, με συγκροτημένα δικαιώματα αμοιβής και ασφάλισης.
Ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας Γιάννης Χαλάς, μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, αναφέρει ότι για να μπορέσουν να ξαναγεμίσουν ξανά τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας με Έλληνες και Ελληνίδες ναυτικούς, θα πρέπει το επάγγελμα του ναυτικού να είναι ελκυστικό και για να γίνει κάτι τέτοιο, αυτό που όλοι θα πρέπει να προσέξουν, είναι οι οικονομικές απολαβές.
«Το επάγγελμα το ναυτικού δεν είναι ένα επάγγελμα συνηθισμένο που ξέρεις ότι θα φύγεις το πρωί και θα γυρίσεις στο σπίτι σου το απόγευμα καθώς μπαίνεις στο βαπόρι και βλέπει την οικογένεια σου και την κοινωνία μετά από 6 και 7 μήνες» τονίζει και προσθέτει ότι «η θάλασσα δεν μπορεί να είναι ελκυστική, αν οι απολαβές δεν είναι τέτοιες που να προσελκύουν κάποιον. Όλα τα άλλα δεν έχουν και τόση μεγάλη σημασία για έναν άνθρωπο που απουσιάζει από το σπίτι του τόσο καιρό», τονίζει.
Αναφορικά με την πρόταση του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ΕΕΕ Θεόδωρου Βενιάμη, για μια ρεαλιστική διαπραγμάτευση ανάμεσα σε εργοδοσία και ναυτεργασία, για την υπογραφή μίας νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας στα πλαίσια του διεθνούς ανταγωνισμού, ο Γενικός Γραμματέας της Συνομοσπονδίας Γιάννης Χαλάς, κάνει λόγο για αντικρουόμενες καταστάσεις.
Τονίζει ότι η σύμβαση ναυτικής εργασίας MLC-(Maritime Labour Convention) έγινε προκειμένου να σταματήσει μία κατάσταση που είχε δημιουργηθεί σε πληρώματα πλοίων, καθώς πλοιοκτήτριες εταιρείες που είχαν πλοία με σημαίες ευκαιρίας, προσλάμβαναν πληρώματα για εργασία με ένα πιάτο φαγητό.
Η σύμβαση ναυτικής εργασίας MLC προσπάθησε να βάλει τέλος σε αυτό το γεγονός, ορίζοντας ένα κατώτατο μισθολογικό όριο για κάποιον που εργάζεται ως κατώτερο πλήρωμα πλοίου και αυτό δεν θα μπορούσε να είναι κάτω από τα 1000 δολάρια, υπογραμμίζει.
Αναφέρει, εξάλλου, ότι η MLC έχει ένα θέμα που θα πρέπει να προσέξουν ιδιαιτέρως, όλοι όσοι ασχολούνται με την ελληνική ναυτιλία. Σε κράτη που οι συνθήκες εργασίας για τους ναυτικούς είναι καλύτερες, οι μισθολογικές απολαβές θα πρέπει να παραμείνουν είτε στα ίδια επίπεδα είτε να γίνουν καλύτερες. Στην προκειμένη περίπτωση τονίζει, η ελληνική σύμβαση είναι πάνω από την MLC αλλά και τη σύμβαση της ITF Ιnternational Transport Workers’ Federation (Διεθνή ομοσπονδία εργαζομένων στις μεταφορές).
Ο κ. Χαλάς συμπληρώνει ότι στο προοίμιο της MLC τονίζεται ότι σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει η οποιαδήποτε μεταβολή επέλθει μετά την υπογραφή της, να επηρεάσει συμβάσεις των κρατών που είναι ανώτερες από αυτήν.
Σε ερώτηση γιατί οι Έλληνες πλοιοκτήτες δεν προσλαμβάνουν Έλληνες ναυτικούς σε πλοία με ξένη σημαία και με οποιαδήποτε σύμβαση επιθυμούν, ο ΓΓ της ΠΝΟ δηλώνει ότι είναι ένα θέμα που θέλει πολύ προσοχή καθώς λέμε ότι για τα κράτη όπως η Ελλάδα, έχει σύμβαση υπογεγραμμένη.
«Θα μπορούσαν να προσλάβουν, αλλά αυτό που φοβούνται είναι το γεγονός ότι ένας ναυτικός αν προσφύγει για κάποια διαφορά με την εταιρεία σε ελληνικό δικαστήριο είναι σίγουρο ότι αυτό θα λάβει απόφαση με τα όσα ορίζει η ελληνική σύμβαση».
«Αλλά από την άλλη πλευρά δεν αποκλείω κάποιο ναυτικοί να εργάζονται σε κάποια πλοία εταιρειών μέσω ειδικών συμφωνιών και να ταξιδεύουν, ωστόσο δεν έχω κάποιο στοιχείο γι αυτό» αναφέρει και συμπληρώνει: «δεν αποκλείεται κάποιοι ναυτικοί που έχουν μεγάλη ανάγκη από εργασία για να κατοχυρώσουν τον εφοπλισμό να υπογράφουν χαρτιά ότι δεν πρόκειται να προσφύγουν σε ελληνικά δικαστήρια».
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ