Το κόλπο αυτή τη φορά αφορά σε εμπόρους και προμηθευτές και η προσπάθεια έγκειται στο να τους πείσουν να καταθέσουν χρήματα σε άλλο τραπεζικό λογαριασμό από εκείνο που αρχικά συμφώνησαν.
Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος αναφέρει ότι αρχικά ο επαγγελματίας επικοινωνεί μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με την προμηθεύτρια εταιρεία του στο εξωτερικό και συμφωνεί για την πραγματοποίηση συναλλαγής (πραγματοποίηση παραγγελίας και εξόφληση μέσω τραπεζικού λογαριασμού).
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
– Παράλληλα, ο δράστης υποκλέπτει, με τη χρήση κακόβουλου λογισμικού ή άλλες εξειδικευμένες τεχνικές (λ.χ. καταγραφή δεδομένων επικοινωνίας μέσω μη ασφαλών συνδέσεων διαδικτύου ή αλίευση στοιχείων πρόσβασης στον λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με τεχνικές «phishing»), το περιεχόμενο των συνομιλιών στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μεταξύ του εμπόρου και του προμηθευτή.
– Ακολούθως, ο δράστης, προσποιούμενος τον προμηθευτή, αποστέλλει μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στον έμπορο, κάνοντας χρήση μιας διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που ομοιάζει αλλά δεν ταυτίζεται με αυτή που χρησιμοποιεί ο προμηθευτής (π.χ. promitheftiss@email.com αντί για promitheftis@email.com), (διαφορά ένα s στο τέλος) απαιτώντας, για διάφορους λόγους, η πληρωμή της παραγγελίας να γίνει σε διαφορετικό τραπεζικό λογαριασμό από αυτόν που αρχικά συμφωνήθηκε.
– Ο έμπορος πείθεται και καταθέτει τα χρήματα στο νέο τραπεζικό λογαριασμό, ο οποίος ανήκει στον δράστη.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Σημειώνεται ότι αν ο έμπορος δεν αντιληφθεί εγκαίρως την απάτη, ενδέχεται ο δράστης να ζητήσει, με διάφορες προφάσεις, την καταβολή επιπλέον χρημάτων στον λογαριασμό του.
Κατόπιν των ανωτέρω, η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος παρακαλεί τους επαγγελματίες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην περίπτωση που διαπιστώσουν τέτοιου είδους περιστατικά, για την αποφυγή πιθανής οικονομικής εξαπάτησής τους.
Ειδικότερα, συνίσταται στους επαγγελματίες:
– όταν τους ζητείται η καταβολή χρημάτων σε διαφορετικό τραπεζικό λογαριασμό από αυτό που χρησιμοποιούν συνήθως, να προβαίνουν σε επαλήθευση του αιτήματος, μέσω τηλεφωνικής ή άλλης επικοινωνίας με τον προμηθευτή,
– να αλλάζουν τακτικά τους κωδικούς πρόσβασης στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο και να χρησιμοποιούν τεχνικές αυθεντικοποίησης δύο βημάτων (two-step verification) για την είσοδό τους στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο,
– να χρησιμοποιούν προγράμματα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό, τόσο στον υπολογιστή τους όσο και στις φορητές συσκευές (smartphones, tablets), τα οποία να ενημερώνουν τακτικά,
– να εγκαθιστούν τις διαθέσιμες αναβαθμίσεις και ενημερώσεις/διορθώσεις ασφαλείας του λειτουργικού τους συστήματος και των προγραμμάτων και εφαρμογών που χρησιμοποιούν,
– να μην ανοίγουν συνδέσμους (links) που εμπεριέχονται σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνύματα κειμένου (sms) από αγνώστους, καθώς οι σύνδεσμοι αυτοί ενδέχεται να παραπέμπουν σε κακόβουλες ιστοσελίδες ή/και να προκαλούν την εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού,
– να αποφεύγουν την εγκατάσταση προγραμμάτων και εφαρμογών από μη ασφαλείς πηγές,
– να αποφεύγουν τη σύνδεση σε μη ασφαλή ελεύθερα δίκτυα Wi-Fi μέσω των οποίων μπορεί να γίνει υποκλοπή των δεδομένων επικοινωνίας τους,
– να χρησιμοποιούν ασφαλή και κρυπτογραφημένα κανάλια επικοινωνίας και
– να μην απαντούν σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου όπου τους ζητείται η αποκάλυψη των στοιχείων πρόσβασης (username & password) σε ηλεκτρονικούς τους λογαριασμούς (μέθοδος «phishing»).