Παρασκευή, 29 Νοε.
16oC Αθήνα

Μεγάλη συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα λίγο πριν… πατήσει Κίνα

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ EUROKINISSI
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ EUROKINISSI

Συνέντευξη στο πρακτορείο Νέα Κίνα παραχώρησε ο Έλληνας πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, μία ημέρα πριν την άφιξή του στην Κίνα για την επίσημη επίσκεψη που πραγματοποιεί.

Αναλυτικά η συνέντευξη που παραχώρησε ο πρωθυπουργός στο πρακτορείο ειδήσεων Νέα Κίνα

Ερ: Το 2016 σηματοδοτεί τη 10η επέτειο από τη θέσπιση μιας συνολικής στρατηγικής εταιρικής σχέσης μεταξύ Ελλάδας και Κίνας. Ποια είναι τα σχόλιά σας για την ανάπτυξη των σινο-ελληνικών σχέσεων τα τελευταία 10 χρόνια και από την σύναψη διπλωματικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών το 1972; Ποια μέτρα έχει λάβει η κυβέρνησή σας για την ενίσχυση των σινο-ελληνικών σχέσεων;

Απ: “Οι δυο λαοί μας έχουν μακραίωνη ιστορία και δεσμούς χιλιετιών. Βασιζόμενοι στις παραδοσιακά εξαιρετικές μας σχέσεις, θεωρούμε ως στρατηγική μας επιλογή την ενίσχυση της διμερούς μας συνεργασίας η οποία, από το 2006, διέπεται από τη Συνολική Στρατηγική Εταιρική Σχέση. Η επίσκεψή – στο Πεκίνο και τη Σαγκάη – σηματοδοτεί την κοινή βούληση Ελλάδας και Κίνας να πάμε ένα μεγάλο βήμα μπροστά με εφαλτήριο τη σημαντική συνεργασία μας στο λιμάνι του Πειραιά στη βάση μίας νέας αμοιβαία επωφελούς συμφωνίας και την ολοκλήρωση του Έτους Ναυτιλιακής Συνεργασίας. Να γίνουμε πραγματικά στρατηγικοί εταίροι με αναβαθμισμένες εμπορικές και επενδυτικές σχέσεις σε σειρά τομέων, αλλά και να αναπτύξουμε ένα νέο επίπεδο πολιτικού διαλόγου σε μια πολύ κρίσιμη συγκυρία για τις διεθνείς και περιφερειακές εξελίξεις.

Αφενός, προσβλέπουμε στην αναβάθμιση του πολιτικού διαλόγου με την Κίνα επί διεθνών και περιφερειακών ζητημάτων αμοιβαίου ενδιαφέροντος, για τα οποία πολύ συχνά μοιραζόμαστε κοινές προσεγγίσεις και αρχές. Η Μεσόγειος και η Άπω Ανατολή μπορεί να βρίσκονται μακριά, γεωγραφικά, αλλά σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο, οι προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε είναι πολλές φορές κοινές και ολοένα και πιο αλληλένδετες. Αφετέρου, προσβλέπουμε σε μία στενότερη συνεργασία με την Κίνα, στο πεδίο της οικονομίας – μία συνεργασία με μια παγκόσμια οικονομική δύναμη. Οι εμπορικές μας σχέσεις βρίσκονται ήδη σε πολύ καλό επίπεδο. Η Ελληνική Κυβέρνηση, στοχεύει ιδιαίτερα σε περαιτέρω αύξηση των ήδη σημαντικών εξαγωγών ελληνικών προϊόντων στη μεγάλη κινεζική αγορά- κυρίως στο αγροδιατροφικό τομέα- και στην υλοποίηση του ισχυρού ενδιαφέροντος των κινεζικών επιχειρήσεων για επενδύσεις στην Ελλάδα- κυρίως στον τομέα των μεταφορών και των υποδομών. Η διεύρυνση των πολιτιστικών, εκπαιδευτικών ανταλλαγών, η μεταφορά νέων τεχνολογιών και η ανάπτυξη των τουριστικών ροών, με την δρομολόγηση απευθείας αεροπορικής σύνδεσης, αποτελούν επίσης άμεσους στόχους”.

Ερ: Ποια θα είναι τα κύρια θέματα που πρόκειται να συζητήσετε με την κινεζική ηγεσία κατά τη διάρκεια της επίσκεψής σας; Ποια αναμένετε να είναι τα αποτελεσματα της επίσκεψής σας;

Απ: “Η επίσκεψή μας στο Πεκίνο και τη Σαγκάη έρχεται σε μία κομβική στιγμή για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, αλλά και σε μία δύσκολη συγκυρία για τη διεθνή κοινότητα και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Με στόχο την προώθηση των διμερών μας σχέσεων, θα συζητήσουμε για το περιεχόμενο της στρατηγικής εταιρικής σχέσης, θα εξετάσουμε τα συγκεκριμένα πολιτικά ζητήματα που απασχολούν την Ελλάδα και την Κίνα, θα υιοθετήσουμε Κοινή Δήλωση των δύο Πρωθυπουργών και θα υπογράψουμε σειρά συμφωνιών για συνεργασία στους τομείς της οικονομίας, του πολιτισμού, της εκπαίδευσης, της τεχνολογικής έρευνας”.

Ερ: Γεωστρατηγικά, η Ελλάδα είναι πολύ σημαντική στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας “One Belt One Road”. Κατά τη γνώμη σας, σε ποια πεδία μπορεί η Ελλάδα και η Κίνα να ενισχύσουν περαιτέρω τη συνεργασία τους σ’ αυτό το πλαίσιο;

Απ: “Η κομβική γεωγραφική και γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας την καθιστά πύλη εισόδου για τα κινεζικά εμπορεύματα και γέφυρα κατανόησης και εμπιστοσύνης μεταξύ Κίνας και Ευρώπης. Η επιδίωξη της ελληνικής κυβέρνησης να καταστεί η χώρα διαμετακομιστικός κόμβος και από την άλλη πλευρά η πρωτοβουλία της κινεζικής κυβέρνησης One Belt One Road παρέχουν σημεία σύμπτωσης που μπορούν να καταστούν αμοιβαία επωφελή για τις δυο πλευρές στο πεδίο των θαλάσσιων, εναέριων και χερσαίων μεταφορών, στο πεδίο logistics, αλλά και στη μεταποίηση.

Οι δύο μας λαοί, είναι δύο λαοί ναυτικοί. Είναι λοιπόν φυσικό, να θεωρούμε κομβική τη συνεργασία των δύο χωρών μας στον τομέα της ναυτιλίας και των μεταφορών. Στο πλαίσιο αυτό, το 2015 υπήρξε Έτος Θαλάσσιας Συνεργασίας Ελλάδας-Κίνας. Σήμερα, πάνω από το ήμισυ των δια θαλάσσης διακινουμένων εισαγωγών πετρελαίου, πρώτων υλών και καταναλωτικών προϊόντων στην Κίνα πραγματοποιείται από ελληνόκτητα πλοία, ενώ οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι οι δεύτεροι μεγαλύτεροι πελάτες των κινεζικών ναυπηγείων. Παράλληλα η Ελλάδα διαθέτει ανταγωνιστική τεχνογνωσία στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής και της παραγωγής ναυτιλιακού εξοπλισμού.

Η συνεργασία μας στον τομέα των λιμενικών υποδομών, αρχής γενομένης από την επιτυχή παρουσία της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα των δυνατοτήτων συνεργασίας που ανοίγονται μπροστά μας.

Επίσης, με δεδομένη την υψηλή εκτίμηση του κινεζικού λαού για την ελληνική Ιστορία και τον πολιτισμό, εξίσου αξιοσημείωτη δυναμική υφίσταται και για την αύξηση του αριθμού των Κινέζων τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα, μέσω της δρομολόγησης απευθείας αεροπορικής σύνδεσης”.

Ερ: Η Ελλάδα και η Κίνα έχουν καλή συνεργασία ως προς τα έργα του λιμένος Πειραιώς. Κατά τη γνώμη σας, πόσο συνέβαλε αυτή η συνεργασία στη ναυτιλία και σε άλλους τομείς; Τι θα κάνει η κυβέρνησή σας για να εξασφαλίσει ότι Ελλάδα και Κίνα θα συνεχίσουν την ομαλή συνεργασία τους για τα έργα του Πειραιά;

Απ: “Η επένδυση της COSCO στον Πειραιά έχει καταστήσει το λιμάνι αυτό ένα από ταχύτερα αναπτυσσόμενα λιμάνια στον ευρωπαϊκό χώρο. Η ελληνική πλευρά καλωσορίζει το κινεζικό ενδιαφέρον για νέες επενδύσεις σε υποδομές στρατηγικού ενδιαφέροντος στον τομέα των μεταφορών, το οποίο πιστοποιήθηκε από την αγορά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών από την COSCO στον ΟΛΠ.

Η παρουσία αυτή αναμένουμε να συνεισφέρει τόσο σε κεφάλαια όσο και σε τεχνογνωσία, που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη του λιμένα και την αναβάθμιση της θέσης του στο διεθνές πεδίο των μεταφορών. Η προοπτική αυτή συνδέεται με την ευρύτερη προοπτική διασύνδεσης του λιμένα Πειραιά με την Βουδαπέστη, μέσω ταχείας σιδηροδρομικής γραμμής που θα ελαχιστοποιήσει τους χρόνους μεταφοράς προϊόντων προς την κεντρική Ευρώπη.

Τα έργα αυτά στον ελλαδικό χώρο, αναβαθμίζουν τόσο τον ρόλο του Πειραιά σε Κέντρο Συνδυασμένων Μεταφορών, όσο και την ευρύτερη περιοχή, με επίκεντρο το Θριάσιο πεδίο. Πρόκειται αναμφίβολα για μια συνεργασία αμοιβαία επωφελή, καθώς μπορεί να εξασφαλίσει αφενός καλύτερη πρόσβαση στην Ευρώπη για τα κινεζικά αγαθά, αφετέρου εισροή επενδύσεων και δημιουργία θέσεων εργασίας στην Ελλάδα. Εξάλλου, οι συνέργειες μεταξύ των Διευρωπαϊκών Δικτύων της ΕΕ και του Χερσαίου και Θαλασσίου Δρόμου του Μεταξιού «One Belt, One Road», εδραιώνουν τον διεθνή ρόλο του Πειραιά ως γεωστρατηγικού κόμβου μεταξύ Ευρώπης-Ασίας”.

Ερ: Κατά τη διάρκεια της πρωθυπουργίας σας, η Ελλάδα έπρεπε να αντιμετωπίσει, εκτός από την κρίση χρέους, και την προσφυγική κρίση. Ποια είναι τα σημαντικότερα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνησή σας για να λύσει αυτές τις δύο κρίσεις; Ποια είναι τα κύρια επιτεύγματα σας; Ποιες δυσκολίες και προκλήσεις απομένουν;

Απ: “Η Ευρώπη αντιμετωπίζει παράλληλα τρεις κρίσεις – οικονομική, προσφυγική και ασφαλείας – οι οποίες κατέληξαν να θέτουν σε δοκιμασία τα όρια αντοχής της. Πράγματι, η Ελλάδα βρέθηκε στο επίκεντρο των δυο πρώτων για λόγους που συχνά υπερέβαιναν τις ευθύνες και τη βούληση της χώρας μας, όπως η γεωγραφική της θέση στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ.

Παρόλα αυτά, η Ελλάδα απέδειξε επανειλημμένα ότι έχει τη θέληση και την ικανότητα να αντιμετωπίζει και να διαχειρίζεται τις κρίσεις προσηλωμένη σε αξίες και παράγοντας αποτελέσματα. Παρά τους δεδομένους δημοσιονομικούς περιορισμούς, κινητοποιήσαμε τον κρατικό μηχανισμό, συντονιστήκαμε με τους πολίτες και τις κοινωνικές οργανώσεις και καταφέραμε να διαχειριστούμε ροές προσφύγων που πολύ συχνά υπερέβαιναν τον ίδιο τον ντόπιο πληθυσμό των πεδίων δράσης με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ασφάλεια, και απαντήσαμε με αποτελεσματικότητα και ανθρωπιά στην πρόκληση της προσφυγικής κρίσης. Οι ενέργειες αυτές, ωστόσο, δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις γενεσιουργές αιτίες της προσφυγικής κρίσης, οι οποίες βρίσκονται στη Συρία και την ευρύτερη περιοχή. Παρά το μέγεθός της, η Ελλάδα έχει λάβει μια σειρά από πρωτοβουλίες για τη συνεννόηση και τη συνεργασία στην περιοχή, ενώ στηρίζει τις προσπάθειες για ειρήνη και σταθερότητα στη Συρία, τη Λιβύη, την Ουκρανία και το Αφγανιστάν. Για αυτό, άλλωστε, επιδιώκουμε το διάλογο και τη συνεργασία τόσο με τους ευρω-ατλαντικούς εταίρους μας όσο και με παγκόσμιους και περιφερειακούς δρώντες όπως η Κίνα, η Ρωσία, το Ισραήλ, η Αίγυπτος και το Ιράν, στο πλαίσιο της πολυδιάστατης εξωτερικής μας πολιτικής.

Παρομοίως, καταβάλουμε συστηματικές προσπάθειες για την υπέρβαση της οικονομικής κρίσης. Μετά από μια δύσκολη διαπραγμάτευση, επιτύχαμε μια βιώσιμη συμφωνία. Επιτύχαμε για πρώτη φορά το άνοιγμα της συζήτησης για την επίτευξη βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους σε ανώτατο επίπεδο, εφαρμόζουμε μια σειρά από μεταρρυθμίσεις, προωθήσαμε νέο επενδυτικό νόμο και τα πρώτα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά. Η οικονομία και η απασχόληση ανακάμπτουν, η χώρα ανακτά σταδιακά την εμπιστοσύνη και σύντομα θα κινούμαστε με θετικούς ρυθμούς. Ασφαλώς, πολλά μένουν να γίνουν προκειμένου να ανακτήσουμε το χαμένο εθνικό μας πλούτο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, τα δυσκολότερα βρίσκονται πίσω μας”.

Ερ: Η Ελλάδα και η Κίνα συμμερίζονται τις ίδιες ή παρόμοιες απόψεις σε μια σειρά από περιφερειακά και διεθνή θέματα. Κατά τη γνώμη σας, πώς μπορούν Ελλάδα και Κίνα να ενισχύσουν τη συνεργασία τους στο μέλλον σε αυτά τα θέματα;

Απ: “Η Ελλάδα ως χώρα μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ μπορεί να αποτελέσει μια γέφυρα φιλίας και μεγαλύτερης συνεργασίας και συνεννόησης της Κίνας με τη Δύση. Ο σεβασμός του διεθνούς δικαίου και η διαφύλαξη της ειρήνης και σταθερότητας καθίστανται οι βάσεις για την ενίσχυση της συνεργασίας μας. Ταυτόχρονα σε μια σειρά ζητήματα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την κάθε χώρα, όπως η «αρχή της μιας Κίνας» για την κινέζικη πλευρά ή το Κυπριακό ζήτημα για την ελληνική πλευρά, είναι μακρόχρονη η κοινή προσέγγιση των δυο πλευρών. Η κοινή αυτή προσέγγιση και η συμμετοχή της Ελλάδας και της Κίνας σε σημαντικούς πολυμερείς οργανισμούς καθιστά ακόμα πιο αναγκαία, γόνιμη και παραγωγική την ευρύτερη συνεννόησή μας”.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Πολιτική Τελευταίες ειδήσεις

Σχολιάστε