Παρασκευή, 19 Ιουλ.
36oC Αθήνα

Εκλογή Προέδρου από το λαό και ιδιωτικά πανεπιστήμια – Οι προτάσεις για τη συνταγματική αλλαγή

Εκλογή Προέδρου από το λαό και ιδιωτικά πανεπιστήμια – Οι προτάσεις για τη συνταγματική αλλαγή

Μέσα στην εβδομάδα θα φτάσουν στα χέρια του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, οι προτάσεις για τις αλλαγές στο Σύνταγμα. Ανάμεσά τους η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από το λαό και η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Η Επιτροπή των ειδικών επιστημόνων, υπό τον Προκόπη Παυλόπουλο, πρόκειται να δώσει τις προτάσεις της για τη Συνταγματική Αναθεώρηση μέσα στην εβδομάδα στον πρωθυπουργό. Και ακολούθως, ο Αντώνης Σαμαράς θα κάνει τις εξαγγελίες, πριν οι προτάσεις φτάσουν στην Ολομέλεια της Βουλής για να «περάσουν» από την Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος.

Ανάμεσα στις βασικές αλλαγές που προτείνονται, σύμφωνα με Το Βήμα, είναι η άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό αν αποτύχει η Βουλή μετά τις τρεις ψηφοφορίες, κατάργηση των επιτροπών της Βουλής για τον ποινικό έλεγχο της ευθύνης των υπουργών, αποσβεστική προθεσμία (παραγραφή) 20 χρόνων για τους πολιτικούς όπως για τους πολίτες και ίδρυση ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων.

Επίσης, προτείνεται ασυμβίβαστο βουλευτή – υπουργού και όποιος μπαίνει στην κυβέρνηση θα πρέπει να παραιτείται από το βουλευτικό αξίωμα, στο οποίο δεν θα επανέρχεται αν τεθεί εκτός κυβερνητικού σχήματος!

Σημειώνεται ότι η διαδικασία της Συνταγματικής Αναθεώρησης θα διαρκέσει μήνες. Οι αλλαγές θα οριστικοποιηθούν από την επόμενη Βουλή με τις βάσεις οι οποίες θα τεθούν από την παρούσα Βουλή. Αν όμως η τωρινή Βουλή διαλυθεί, οι αλλαγές θα μετατεθούν για το μέλλον…

Αναλυτικά οι προτάσεις

Επαναφορά της πρότασης αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος για ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Προβλέπεται η ίδρυση μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων με σκοπό να προσελκυσθούν και τμήματα πανεπιστημίων του εξωτερικού (LSE, Yale, Harvard), ώστε να απολαμβάνουν και οι Έλληνες φοιτητές υψηλής εκπαίδευσης προγράμματα.

Αλλάζουν ριζικά οι αρμοδιότητες του Προέδρου της Δημοκρατίας. Οι αρμοδιότητες ενισχύονται καθώς επαναφέρεται το καθεστώς του Συντάγματος του 1975. Εξαίρεση από τις ενισχυμένες αρμοδιότητές του αποτελεί η δυνατότητα που του παρείχε το Σύνταγμα να διαλύει τη Βουλή λόγω προφανούς δυσαρμονίας. Αντιθέτως του δίνεται πάλι η αρμοδιότητα κύρωσης των νόμων, σύγκλησης του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών, των διαγγελμάτων και των δημοψηφισμάτων. Επαναφέρονται οι αρμοδιότητες του 1975 με στόχο να αποκατασταθεί ο ρυθμιστικός του ρόλος.

Εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Διατηρούνται οι τρεις ψηφοφορίες στη Βουλή και η εκλογή του Προέδρου με την αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών που προβλέπει και σήμερα το Σύνταγμα. Αν όμως δεν γίνει δυνατή η εκλογή Προέδρου δεν διαλύεται η Βουλή και δεν προκηρύσσονται εκλογές. Αντιθέτως σε αυτή την περίπτωση καθιερώνεται η προσφυγή σε εκλογές για την ανάδειξη του Προέδρου. Υποψήφιοι όμως μπορούν να είναι μόνο όσοι ήταν υποψήφιοι για το ανώτατο αξίωμα στη Βουλή και στις τρεις ψηφοφορίες. Σύμφωνα με πληροφορίες επιλέγεται αυτή η διαδικασία για να μην υπάρξουν ενστάσεις ότι παραβιάζονται οι βασικές διατάξεις για το πολίτευμά μας της Προεδρευομένης Δημοκρατίας.

Καταργείται η άρση βουλευτικής ασυλίας μέσω Βουλής. Στο εξής ο δικαστής μπορεί να προχωράει στην άσκηση ποινικής δίωξης χωρίς αίτημα στη Βουλή. Ο εμπλεκόμενος – ενδιαφερόμενος βουλευτής μπορεί να ζητήσει προστασία από τη Βουλή αλλά στο διάστημα αυτό η ποινική διαδικασία προχωράει κανονικά. Η Βουλή πρέπει να έχει αποφασίσει εντός τριμήνου.

Καθιερώνεται ασυμβίβαστο βουλευτή – υπουργού. Μετά τον διορισμό του πολιτικού ως υπουργού παραιτείται από βουλευτής. Κατά μία άποψη δεν επανέρχεται ούτε μετά την αποχώρησή του από το Υπουργικό Συμβούλιο. Θα συζητηθεί στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής αν έχει τη δυνατότητα να επανέλθει.

Έλεγχος υπουργών

Αλλάζει ριζικά το άρθρο 86 για τον έλεγχο των υπουργών. Ρητώς θα προβλέπεται κατ’ αρχήν ότι τα εγκλήματα που υπάγονται στη διάταξη είναι όσα έχουν σχέση με την άσκηση των καθηκόντων του ως υπουργού και όχι οι πράξεις που έγιναν επ’ ευκαιρία άσκησης των καθηκόντων του. Πρόκειται δηλαδή για τα αδικήματα της παράβασης καθήκοντος και της απιστίας.

Αν κριθεί, η δίωξη ασκείται απευθείας από τον εισαγγελέα, χωρίς να παρεμβάλλεται η διαδικασία των Επιτροπών της Βουλής και η ψηφοφορία στην Ολομέλεια. Στη συνέχεια ακολουθείται η διαδικασία του Δικαστικού Συμβουλίου και του Ειδικού Δικαστηρίου. Και σε αυτή την περίπτωση ο υπουργός που ελέγχεται μπορεί να προσφύγει στη Βουλή, όπως ο βουλευτής μετά την άσκηση της δίωξης.

Αλλάζει και ο χρόνος της παραγραφής για τους υπουργούς. Ορίζεται ρητώς πλέον ότι θα ισχύει η παραγραφή που ισχύει για τον απλό πολίτη, των 20 ετών για τα κακουργήματα και των πέντε ετών για τα πλημμελήματα. Το προηγούμενο καθεστώς, λένε οι συντάκτες των αλλαγών, οδηγούσε στην ατιμωρησία των πολιτικών. Κανείς δεν θα είχε δικαστεί αν δεν εισαγόταν ως αυτοτελές αδίκημα το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.

Συνταγματικό Δικαστήριο

Ιδρύεται Συνταγματικό Δικαστήριο που θα ελέγχει όχι μόνο τη διαδικασία ίδρυσης αλλά και λειτουργίας των κομμάτων. Κυρίως θα εξετάζεται αν πληρούνται οι όροι του άρθρου 29 του Συντάγματος που θέτει και το σημερινό Σύνταγμα.

Πηγή: Το Βήμα

Πολιτική Τελευταίες ειδήσεις

Σχολιάστε