Μειωμένος κατά 3,7%, στα 4,6 εκατομμύρια, ήταν ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας το 2013, σύμφωνα με έρευνα της Infobank Hellastat ΑΕ η οποία εξετάζει την εγχώρια αγορά της ενοικίασης σκαφών αναψυχής & κρουαζιέρων.
Η μείωση των επιβατών οδήγησε τα έσοδα του κλάδου σε κάμψη 2,3%, στα 574 εκατ. ευρώ (από 588 εκατ. ευρώ το 2012 και 605 εκατ. ευρώ το 2011), επίπεδο που τοποθέτησε την Ελλάδα στην 7η θέση της Ευρώπης.
Για το τρέχον έτος, η Infobank Hellastat προβλέπει ότι οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων θα υπολείπονται σε σχέση με το 2013, γεγονός που απορρέει κυρίως από την πολιτική και κοινωνική αστάθεια που επικρατεί σε χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και τις αναδιατάξεις στόλων των διεθνών ομίλων. Εξάλλου, τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια που χρησιμοποιούνται πλέον δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα περισσότερα ελληνικά λιμάνια τα περισσότερα εκ των οποίων είναι χαμηλών υποδομών, ενώ προορισμοί όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι κορεσμένοι, σύμφωνα με την ίδια μελέτη.
Το 2013, η Ελλάδα εξακολούθησε να κατατάσσεται στην 3η θέση της Ευρώπης, πίσω από την Ιταλία και την Ισπανία αν και το μερίδιο της στην ευρωπαϊκή αγορά διαμορφώθηκε σε 14,8%, έναντι 17% πριν από δύο χρόνια.
Αναφορικά με τον τομέα του home port (λιμάνια έναρξης και λήξης κρουαζιερών), από τα συμπεράσματα της έρευνας προκύπτει ότι η Ελλάδα υστερεί σημαντικά. Ειδικότερα, το τελευταίο έτος οι επιβάτες που αναχώρησαν από ελληνικά λιμάνια ανήλθαν σε μόλις 212.000 (7η θέση στην ευρωπαϊκή αγορά).
Στα σημαντικότερα μειονεκτήματα του κλάδου, σύμφωνα με την ίδια μελέτη, περιλαμβάνονται η χρήση των ελληνικών λιμανιών από τα κρουαζιερόπλοια κυρίως σαν σημεία διέλευσης και όχι σαν αφετηρίες, καθώς και τα υψηλά τέλη ελλιμενισμού.
Στη μελέτη, αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 46 επιχειρήσεων. Όπως προκύπτει ο κύκλος εργασιών το 2012 διαμορφώθηκε σε 40,84 εκατ. ευρώ, έχοντας μειωθεί σημαντικά κατά 26,5% σε σχέση με το 2011.
Διαβάστε επίσης:
Financial Times: Σπάει κάθε ρεκόρ φέτος ο τουρισμός στην Ελλάδα