Η εικόνα της κίνησης της καλοκαιρινής αγοράς και των εκπτώσεων δεν ήταν ίδια σε όλες τις περιοχές της χώρας. Ειδικότερα, διακρίνονται τέσσερις γεωγραφικές ζώνες ή «ταχύτητες» κατανάλωσης. Στην πρώτη, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, καταγράφεται μια σταθερή μείωση της τάξεως του 15-20%. Στη δεύτερη, στην ηπειρωτική χώρα, μια μέση μείωση 25-35%. Στις παραμεθόριες ακριτικές περιοχές μια καταλυτική και μεγάλη μείωση 40-60%. Οριακή μείωση 5-10% παρατηρήθηκε στις περισσότερες νησιωτικές περιοχές και σαφής σταθεροποίηση του τζίρου στα περυσινά επίπεδα σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς.
Παρόλα αυτά, σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο των εκπτώσεων, το 2012 όπου ο μέσος όρος μείωσης σε σύγκριση με το 2011 κυμάνθηκε στο -29%, οι φετινές εκπτώσεις παρουσίασαν οριακή βελτίωση, καταγράφοντας χαμηλότερο μέσο όρο μείωσης -25%.
Η εσωτερική υποτίμηση όχι μόνο δεν κατάφερε, αλλά απέτυχε να μειώσει τις τιμές κυρίως σε τρόφιμα και βασικά αγαθά, κάτι που το έχουμε όλοι ανάγκη, σημειώνεται στην ανακοίνωση της ΕΣΕΕ. Η Συνομοσπονδία υπογραμμίζει ότι, την τελευταία τριετία οι τιμές τροφίμων και αγαθών πρώτης ανάγκης δείχνουν «ακαμψία», η οποία οφείλεται αφενός στην απροθυμία των μεγάλων και αφετέρου στην αδυναμία των μικρών εμπόρων. Κάποιοι που μπορούν να μειώσουν τις τιμές δεν θέλουν και κάποιοι που δεν μπορούν αναγκάζονται να το κάνουν, καταλήγοντας όμως στο ίδιο λάθος και τη στρέβλωση των τιμών στην αγορά.
Επίσης, υποστηρίζει ότι υπάρχουν παράγοντες που το ελληνικό εμπόριο δεν μπορεί να ελέγξει στη διαμόρφωση των τιμών, αλλά και ενέργειες που δεν έκανε με τον σωστό τρόπο, στον σωστό χρόνο. «Όλοι αργήσαμε να αντιδράσουμε στην ακρίβεια. Από το 2010 και μετά έπρεπε να αντιμετωπίσουμε διαφορετικά τις εξελίξεις πριν φτάσουμε σε μείωση του εισοδήματος κατά 26%, σε μείωση της κατανάλωσης κατά 27%, του ΑΕΠ κατά 23% και αντίστοιχα να μην επιτρέψουμε την ακρίβεια στα τρόφιμα να διατηρηθεί με αυξήσεις τριετίας 3%» όπως αναφέρεται.
Στην ανακοίνωση προστίθεται ότι: «το γιατί δεν πέφτουν οι τιμές, το ξέρουμε, το τι πρέπει να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση, το γνωρίζουμε, αυτό όμως που αναζητούμε είναι τι μπορούμε να κάνουμε και με ποιον τρόπο, ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα. Αναφορικά με τα ελληνικά προϊόντα και το κίνημα «καταναλώνω ό,τι παράγω», που ιδρύσαμε όλοι οι φορείς θα πρέπει να αναρωτηθούμε: Πόσο αυξήσαμε την αγροτική μας παραγωγή το διάστημα της τριετούς μνημονιακής περιόδου;».
Όπως σημειώνεται σε ανακοίνωση της ΕΣΕΕ: «Η αυξημένη κίνηση από την αυξανόμενη τουριστική κίνηση ωφέλησε τελικά τα εμπορικά καταστήματα λιανικής κυρίως στις τουριστικές περιοχές της χώρας και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από τις αγορές των δημοφιλών νησιωτικών προορισμών. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του οκταμήνου φαίνεται να μην μπαίνει ούτε φέτος “φρένο” στην “κατρακύλα” του λιανικού εμπορίου και στην “καθίζηση” των λιανικών πωλήσεων κατά τουλάχιστον 20%».
Το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ σύμφωνα με εκτιμήσεις τοπικών Εμπορικών Συλλόγων κατέγραψε αναλυτικά στον πίνακα που επισυνάπτεται την φετινή καλοκαιρινή πορεία της αγοράς και κυρίως της περιόδου των θερινών εκπτώσεων σε 82 περιοχές της χώρας, επιβεβαιώνοντας τα λίγο χαμηλότερα από πέρυσι επίπεδα αρνητικής μεταβολής.
Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ στην ΑΘήνα η μείωση ήταν -15% έως -20%, στη Θεσσαλονίκη -20% έως – 30%, στον Πειραιά -20% έως -40%.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Έμποροι: Σταματήστε να στέλνετε τα “απειλητικά ειδοποιητήρια” για κατασχέσεις!
Βασικό μισθό 751 ευρώ για τους πωλητές θα εισηγηθεί ο Β. Κορκίδης
Αλαλούμ και ευτράπελα στην πρεμιέρα της μείωσης του ΦΠΑ από το 23% στο 13%