Ελλάδα

Αεροδρόμια, λιμάνια δρόμοι, όλα στους ιδιώτες – Εξπρές-πώληση των ΔΕΚΟ

Πωλητήριο σε όλες τις ΔΕΚΟ και σε κρατικά ακίνητα βάζει η Κυβέρνηση, στην σκιά των πιέσεων που ασκούν οι Βρυξέλλες για εντυπωσιακές κινήσεις σε επίπεδο αποκρατικοποιήσεων.

Υπόθεση μιας εβδομάδας είναι πλέον για να εμφανιστούν και να επιλεγούν οι υποψήφιοι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης για σχέδια όπως το «πακετάρισμα» ΟΛΠ και ΟΛΘ με τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας ώστε να παραχωρηθούν, αλλά και η πώληση μονάδων λιγνίτη της ΔΕΗ.

Στην πρόσκληση ενδιαφέροντος για την πρόσληψη των συμβούλων τονίζεται πάντως. ότι το ελληνικό δημόσιο μπορεί να ακυρώσει την διαδικασία ανά πάσα στιγμή, χωρίς άλλη αιτία και χωρίς να δώσει εξηγήσεις. 

Σύμφωνα με τις Προσκλήσεις, το ελληνικό δημόσιο σχεδιάζει να πουλήσει:

– ολόκληρο τον ΟΤΕ
, πέρα από το 10% που είχε προ μηνός ανακοινώσει. Στον Οργανισμό το κράτος κατέχει το 16% αλλά ελέγχει το 20% (με τη συμμετοχή του ΙΚΑ μέσω του ΤΑΠ-ΟΤΕ). Θα δώσει 10% στους γερμανούς της Deutsche Telekom για περίπου 400 εκατ. ευρώ. Σκοπεύει όμως να πουλήσει και το υπόλοιπο 6%, είτε στους γερμανούς είτε στο χρηματιστήριο, για να μείνει με ένα “αξιοπρεπές” 4% ώστε να έχει λόγο στη διοίκηση και έσοδα από τον ΟΤΕ. Υπενθυμίζεται ότι η γερμανική Deutsche Telekom (DT) κατέχει ήδη το 30% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΤΕ. Μετά από συμφωνία με την προηγούμενη κυβέρνηση (Μάιος 2008), έχει δικαίωμα αγοράς επιπλέον 10% των μετοχών του, που μπορεί να ασκηθεί μέχρι τη λήξη του 2011, εν όλω ή εν μέρει, σε τιμή ίση με την μέση σταθμισμένη τιμή των τελευταίων 20 ημερών της μετοχής στο ΧΑ, επαυξημένη κατά 15% (premium). Το δημόσιο εξετάζει το ενδεχόμενο να ιδιωτικοποιήσει πλήρως τον ΟΤΕ από την πώληση έως και 16% των μετοχών της εταιρείας κατά τη διάρκεια του 2011. Ο σύμβουλος που θα προσληφθεί αναλαμβάνει την αναθεώρηση της σύμβασης καθώς και νέα αποτίμηση του ΟΤΕ.
-το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο: με την πώληση μέχρι και 34% των μετοχών που συνολικά διαθέτει, είτε μέσω του χρηματιστηρίου είτε σε στρατηγικό επενδυτή. Επιπλέον, εξετάζεται και η πώληση και του 10% που κατέχουν τα ΕΛΤΑ μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών και εισόδου στρατηγικού επενδυτή.

– την ΔΕΗ: Το δημόσιο σκοπεύει στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της εταιρείας με την διάθεση έως και 17% των μετοχών της σε ιδιώτες επενδυτές μέσω του Χ.Α. Από το 51% που κατέχει θα πέσει στο 34%, διατηρώντας όμως παράλληλα τη διαχείρισή του. Επιπλέον, αναφέρει, είναι επιθυμητή η επιλογή της πώλησης των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (πχ των λιγνιτικών). Η πώληση τοποθετείται στο 2012.

-την ΕΥΔΑΠ:
μπαίνει άμεσα μπροστά η διαδικασία πρόσληψης συμβούλων αποκρατικοποίησης. Μέχρι 30 Μαϊου θα γίνονται δεκτές υποψηφιότητες για το διορισμό μίας ή περισσοτέρων κορυφαίων τράπεζες επενδύσεων που θα την αναλάβουν. Επί του παρόντος, το δημόσιο κατέχει το 61% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ, ενώ 10% του μετοχικού κεφαλαίου κατέχει η Αγροτική Τράπεζα.  Το δημόσιο σχεδιάζει την πώληση της συμμετοχής του στην ΕΥΔΑΠ είτε μέσω χρηματιστηρίου ή απευθείας σε στρατηγικό επενδυτή. Εάν το δημόσιο αποφασίσει να προβεί σε προσφορά μετοχών της Εταιρείας μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών, ο οικονομικός σύμβουλος (ες) θα λειτουργεί ως bookrunner της εν λόγω συναλλαγής.
-την ΕΥΑΘ. Κατ’ αναλογίαν με την ΕΥΔΑΠ, η εταιρία έχει την αποκλειστική ευθύνη υδροδότησης της συμπρωτεύουσας –μέχρι το 2031. Το δημόσιο θα πουλήσει το 74% που κατέχει στην εταιρία.

-Λιμάνια της Αττικής: 
δρομολογεί την πώληση των μετοχών του Ο.Λ.Π. και εξετάζει ενδεχόμενη ενοποίηση των κυριότερων λιμένων στην περιοχή της Αττικής, και ιδίως τα λιμάνια του Πειραιά, της Ελευσίνας, Ραφήνας και Λαυρίου . Το δημόσιο κατέχει σήμερα το 74% του ΟΛΠ και 100% των άλλων λιμένων της Αττικής.  Ο σύμβουλος θα προτείνει τρόπους για την αναδιοργάνωση των λιμένων της Αττικής, έτσι ώστε να συγκεντρωθούν υπό την ομπρέλα του ΟΛΠ, με στόχο την αύξηση της αξίας των μετόχων και την ελκυστικότητα της νέας εταιρίας, για ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια. Η αποκρατικοποίηση αυτή «πάει» μάλλον για το 2012.

-ΟΛΘ και περιφερειακά Λιμάνια της χώρας:
κατ΄ αναλογίαν με τον ΟΛΠ κινείται και η πώληση των μετοχών  για το  λιμάνι της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Εξετάζεται το ενδεχόμενο ενοποίησής του με τα λιμάνια της Καβάλας, του Βόλου, της Αλεξανδρούπολης, του Ηρακλείου, της Πάτρας, της Κέρκυρας και της Ηγουμενίτσας. Το δημόσιο κατέχει σήμερα το 74% του ΟΛΘ και το 100% των υπολοίπων. Η αποκρατικοποίηση αυτή «πάει» μάλλον για το 2013.

Για έσοδα 3,5-5,5 δισ. ευρώ, φέτος, δρομολογούνται ακόμη:

– «Ελ. Βενιζέλος»: επέκταση παραχώρησης (το Δημόσιο κατέχει 55%)
– ΟΠΑΠ: επέκταση παραχώρησης (το Δημόσιο κατέχει 34%)
– Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα: πώληση έως 66% (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– Κρατικά λαχεία: πώληση 49%- 66% (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– ΔΕΠΑ: πώληση έως 32% (το Δημόσιο κατέχει 65%)
– ΤΡΑΙΝΟΣΕ: πώληση 49%- 100% (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– ΛΑΡΚΟ: πώληση έως 55% (το Δημόσιο κατέχει 55%)
– ΟΔΙΕ: πώληση έως 100% (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– Καζίνο Πάρνηθας: πώληση έως 49% (το Δημόσιο κατέχει 49%)
– Άδειες κινητής τηλεφωνίας: πώληση δικαιωμάτων (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– Ελληνικό Ι- πώληση μεριδίων (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– Ακίνητη περιουσία Ι: πώληση μεριδίων (το Δημόσιο κατέχει 100%) 
 
Για το 2012 και για έσοδα 4- 6 δισ. ευρώ, προωθείται:

– «Ελ Βενιζέλος»: πώληση μεριδίων έως 21% (το Δημόσιο κατέχει 55%)
– Εγνατία Οδός πώληση μεριδίων έως 100% (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– ΕΛΤΑ: πώληση έως 40% (το Δημόσιο κατέχει 90%)
– Λιμένες Ι : πώληση 43%- 66% (το Δημόσιο κατέχει 77%- 100%)
– ΕΥΔΑΠ: πώληση έως 27% (το Δημόσιο κατέχει 61%)
– ΕΛΒΟ: πώληση έως 16% (το Δημόσιο κατέχει 51%)
– Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων: πώληση μεριδίων έως 100%
– Ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι Ι: πώληση μεριδίων (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– Περιφερειακά αεροδρόμια : πώληση μεριδίων έως 49% (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– Ελληνικό ΙΙ: πώληση μεριδίων (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– Ακίνητη περιουσία Ι, ΙΙ: πώληση μεριδίων (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– Ψηφιακό φάσμα : το Δημόσιο κατέχει 100%. 
 
Για το 2013  και για επιπλέον έσοδα 4,5- 5,5 δισ. ευρώ, δρομολογούνται:
 
– συμμετοχές του δημοσίου σε διάφορες τράπεζες:  πώληση έως 100%
– ΑΤΕ: πώληση έως 25% (το Δημόσιο κατέχει 76%)
– Περιφερειακά αεροδρόμια ΙΙ: πώληση μεριδίων έως 49% (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– Λιμένες ΙΙ: πώληση 43%- 66% (το Δημόσιο κατέχει 77%- 100%)
– Ακίνητη περιουσία ΙΙ, ΙΙΙ: πώληση μεριδίων (το Δημόσιο κατέχει 100%)
– Ψηφιακό φάσμα ΙΙ: το υπόλοιπο από το 100% που θα έχει απομείνει στο Δημόσιο.
– Ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι ΙΙ- το υπόλοιπο από το 100% που θα έχει απομείνει στο Δημόσιο.

Για τα ακίνητα, προχωρά η δημιουργία ενιαίου Χαρτοφυλακίου Δημόσιας Περιουσίας, με επιμέρους εξειδικευμένα χαρτοφυλάκια σημαντικών ακινήτων, καθώς και η αξιοποίηση χρηματοοικονομικών εργαλείων με την οργάνωση χαρτοφυλακίων σε Εταιρείες Ειδικού Σκοπού και προώθησή τους σε διεθνείς αγορές από ελληνικές και ξένες τράπεζες. Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, προς άμεση αξιοποίηση είναι περισσότερα από 100 ακίνητα (70 ακίνητα διαχείρισης ΚΕΔ, το Ελληνικό και ακόμη 10 ακίνητα διαχείρισης της ΕΤΑ, 18 ακίνητα διαχείρισης ΓΑΙΑ-ΟΣΕ και 40 κτίρια υπουργείων.

Ελλάδα

Σχολιάστε

Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Ελλάδα: Περισσότερα άρθρα