Το υπουργείο επιχειρεί παράλληλα τομές στην εκπαίδευση των αστυνομικών, καταργώντας από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά τη «βασική στρατιωτική εκπαίδευση» σε στρατόπεδα της Θήβας και του Αυλώνα και αντικατάσταση από την «ειδική αστυνομική εκπαίδευση».
Το περιεχόμενό της εκπαίδευσης θα το καθορίσει ομάδα εργασίας, με την πρόθεση της πολιτικής και αστυνομικής ηγεσίας, η «ειδική αστυνομική εκπαίδευση» να πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις της ΕΛ.ΑΣ και όχι των Ενόπλεων Δυνάμεων, οι οποίες σήμερα εισπράττουν για τη συνδρομή τους στην Αστυνομία 900.000 ευρώ ετησίως, συν τα έξοδα μετακίνησης των εκπαιδευόμενων.
Για ανάγκη άμεσης «αποστρατικοποίηση της εκπαίδευσης» έκανε λόγο ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Σπύρος Βούγιας, με την μεικτή ομάδα εργασίας, τους επόμενους δύο μήνες, να υποβάλλει προτάσεις για τη αναβάθμιση του περιεχομένου σπουδών (μαθήματα, συγγράμματα κ.α) που παρακολουθούν οι νεοεισελθόντες σε Αστυνομία αλλά και όσοι προσλαμβάνονται σε Πυροσβεστική και Λιμενικό.
Εξαιρετικά πιθανή θεωρείται άλλωστε η αλλαγή στη διαδικασία πρόσληψης σε Πυροσβεστική και Λιμενικό. Ο υφυπουργός ανέφερε ότι στις προθέσεις του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη είναι η κατάργηση των αντικειμενικών κριτηρίων και της προφορικής συνέντευξης που ισχύουν σήμερα για την ένταξη σε Πυροσβεστική και Λιμενικό και η υιοθέτηση διαδικασίας Πανελληνίων Εξετάσεων, όπως στην περίπτωση της Αστυνομίας.
Μεταξύ των προτάσεων που θα υποβληθούν προς αξιολόγηση και επεξεργασία στη μεικτή επιτροπή είναι «η ουσιαστική ανωτατοποίηση των σχολών αξιωματικών» η οποία προϋποθέτει αντικατάσταση των ωρομίσθιων διδασκόντων με μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού, όπως ακριβώς συμβαίνει στα Α.Ε.Ι και τα Τ.Ε.Ι της χώρας.
Σε νέες βάσεις τίθεται και η διαδικασία πρακτικής άσκησης στην οποία υποβάλλονται υποχρεωτικά οι δόκιμοι αστυφύλακες. Προωθείται από το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ η δημιουργία «εγχειριδίου πρακτικής άσκησης» το οποίο θα ορίζει κανόνες στη διαδικασία, ενώ θα προβλέπει αλλαγές στη διαδικασία ελέγχου και αξιολόγησης των διοικητών τμημάτων που έχουν την ευθύνη της διαδικασίας. Στο πλαίσιο αναθεώρησης του περιεχομένου σπουδών καταβάλλεται προσπάθεια για «πρακτικοποίηση» της εκπαίδευσης με τη χρήση σεναρίων και εξομοιωτών στις σχολές και την Ακαδημία της Αστυνομίας.
Πιλοτικά τέλος εξετάζεται ο τρόπος αξιοποίησης της εμπειρίας της Ευρωπαϊκής Αστυνομικής Ακαδημίας C-Pol, χρησιμοποιώντας εκπαιδευτικά σεμινάρια για θέματα όπως για παράδειγμα διαχείριση όχλου ή κοινοτική αστυνόμευση. Για τη χρηματοδότηση μεγάλου μέρους των προωθούμενων αλλαγών πρόκειται να αξιοποιηθούν κοινοτικοί πόροι μέσω της διεύθυνσης Εκπαίδευσης , πολιτισμού και νεολαίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στον εκσυγχρονισμό των μεθόδων διδασκαλίας και στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες, όπως η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση.