Πρόκειται για την εξέλιξη της ιστορικής εμποροπανήγυρης και ζωοπανήγυρης και ένα έθιμο που κρατά από την Τουρκοκρατία, το οποίο διατηρήθηκε και συνεχίστηκε από την απελευθερωμένη Λάρισα του 1881 έως σήμερα.
Στη σύγχρονη εποχή το παζάρι της Λάρισας οργανώνεται από τον δήμο Λαρισαίων, ο οποίος και νοικιάζει σε κάθε πωλητή έναν χώρο για την πώληση των εμπορευμάτων του. Οι άνθρωποι που συμμετέχουν είναι έμποροι απ’ όλη την Ελλάδα που πουλούν είδη υπόδησης και ένδυσης, βιβλία, εργαλεία, είδη κουζίνας, μικροσυσκευές, παιχνίδια, κοσμήματα κ.λπ.
Στο παζάρι της Λάρισας λειτουργούν επίσης λούνα παρκ και καντίνες, ενώ διοργανώνονται μουσικές συναυλίες και πλούσιες πολιτιστικές δράσεις. Προσελκύει επισκέπτες από όλη σχεδόν την Περιφέρεια Θεσσαλίας, αλλά και από άλλα μέρη της Ελλάδας.
Η έναρξη του φετινού παζαριού θα γίνει με τη συναυλία της Νατάσσας Μποφίλιου, το βράδυ του Σαββάτου στις 9.30 μ.μ.
Σε συνέντευξη Τύπου για την έναρξη του φετινής διοργάνωσης, ο αναπληρωτής δήμαρχος Γιώργος Σούλτης και ο αντιδήμαρχος Οικονομίας και Ανάπτυξης Παναγιώτης Νταής παρουσίασαν στοιχεία έρευνας που έγινε κατά τη διάρκεια της περσινής διοργάνωσης.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, στο πλαίσιο του διατμηματικού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών «Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Τουρισμού και Πολιτισμού» και εκπονήθηκε από τους Σωτήρη Φωλίνα και Θεόδωρο Μεταξά και με θέμα «Επισκεπτικές ροές Εμπορικών Γεγονότων ως Δυνάμεις Τοπικής Ανάπτυξης: Η Περίπτωση του Παζαριού της Λάρισας».
Ειδικότερα, ο κ. Σούλτης τόνισε ότι παραδοσιακά για τη Λάρισα και τους Λαρισαίους, ο μήνας Σεπτέμβριος ταυτίζεται με τη διοργάνωση του παζαριού, συμπληρώνοντας πως για το δήμο, το παζάρι είναι μια μεγάλη παραδοσιακή γιορτή.
«Δεν πρόκειται για μουσειακό είδος και αυτό το καταδεικνύει η μεγάλη προσέλευση του κόσμου κάθε ηλικίας και κάθε κοινωνικής τάξης και οικονομικής δυνατότητας» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Σούλτης.
Συνεχίζοντας υπογράμμισε τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει για τη βελτίωση της εικόνας και της λειτουργίας του παζαριού, τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και σε ό,τι αφορά στο πρόγραμμα των παράλληλων εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται, σημειώνοντας πως «το παζάρι έχει αναπτυξιακό αντίκτυπο στην πόλη».
Ο κ. Σούλτης αναφέρθηκε επίσης και στην προοπτική των παρεμβάσεων στο χώρο της Σκεπαστής Αγοράς της Νεάπολης, με τη δημιουργία υποδομών που θα δίνουν τη δυνατότητα να κλείνει η Σκεπαστή.
Από την πλευρά του, ο κ. Νταής τόνισε πως το παζάρι «είναι μια τεράστια γιορτή για την πόλη της Λάρισας» και αναφέρθηκε εκτενώς σε ορισμένα στοιχεία της έρευνας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σύμφωνα με τα οποία:
1. Το παζάρι Λάρισας είναι μια γιορτή που καλύπτει το σύνολο του πληθυσμού ηλικιακά, φύλου, επαγγέλματος και μορφωτικού επιπέδου.
2. Είναι μια γιορτή που η διασκέδαση με την αγορά συνυπάρχουν στη συνείδηση του κόσμου.
3. Το παζάρι της Λάρισας με τη συνεχή αναβάθμισή του στην κατηγορία της ψυχαγωγίας αλλά και τις κατασκευές που δεν προσβάλλουν την αισθητική, αρχίζει και γίνεται εξωστρεφές μιας και το επισκέπτονται και πολίτες εκτός Λάρισας
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το παζάρι της Λάρισας επισκέπτονται:
-Γυναίκες 53.3%
-‘Ανδρες: 46,8%
Οι ηλικίες που επισκέπτονται το παζάρι είναι:
έως 24 ετών: 20.3%
25-34 ετών: 24.3%
35-44 ετών: 25.5%
Οικογενειακή κατάσταση:
Έγγαμοι: 51.5%
‘Αγαμοι: 48.5%
Το παζάρι το επισκέπτονται για τους εξής λόγους:
Αγορές προϊόντων: 56,30%
Ψυχαγωγία και διασκέδαση: 45,30%
Απλή επίσκεψη: 38,80%
Φαγητό: 13,30%
Κοινωνικοποίηση και γνωριμίες: 2,00%
Επαγγελματικοί λόγοι: 1,50%
‘Αλλοι λόγοι: 1,50%
Τέλος, σημειώνεται ότι το φετινό παζάρι παρουσιάζει εντυπωσιακή πληρότητα, ενώ περίπου 350 επαγγελματίες θα χρησιμοποιήσουν τα 800 περίπτερα- καταστήματα. Τα αναμενόμενα έσοδα κυμαίνονται περίπου στο περσινό επίπεδο, αφού οι τιμές ενοικίασης, παραμένουν αμετάβλητες.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ