Αμέτρητες αντιδράσεις έχει προκαλέσει μια από τις δραστηριότητες παιδικού σταθμού στη Θεσσαλονίκη. Όπως φαίνεται σε φωτογραφίες που κυκλοφορούν σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, παιδιά του παιδικού σταθμού “Κοπερτί” ζωγράφισαν πάνω σε άλογα (!) υπό την επίβλεψη των παιδαγωγών τους.
Η καταγγελία και η θύελλα αντιδράσεων
Το περιστατικό συνέβη τέλος Σεπτεμβρίου ωστόσο πήρε δημοσιότητα χθες προκαλώντας την έντονη αντίδραση χρηστών του facebook. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα συνιστά όπως καταγγέλλουν κακοποίηση ζώου και αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να προσφύγουν στη δικαιοσύνη.
«Αυτή είναι η παιδεία που οραματίζονται εκεί για αυτές τις ευαίσθητες ψυχές; Αυτά τα παραδείγματα δίνουν; Έτσι “μολύνουν” την σκέψη και τα αισθήματα των παιδιών σε αυτή την τρυφερή ηλικία; Θα γίνει φυσικά καταγγελία γιατί είναι και παράνομο! Ευχαριστώ τον Abraam Abrahams και την ομάδα μας Dreamdancers που με ειδοποίησαν και μαζί θα επιληφθούμε και αυτό το περιστατικό κακοποίησης. Είστε εκτός της ηθικής πλευράς παράνομοι. Σύμφωνα με το άρθρο 12 παρ. 2 του Ν. 4039/12. 2. Απαγορεύεται η διατήρηση κάθε είδους ζώου σε επιχειρήσεις ψυχαγωγικών παιχνιδιών, πίστας αυτοκινητιδίων, μουσικών συναυλιών, επιδείξεων, πανηγυριών ή άλλων καλλιτεχνικών ή ψυχαγωγικών εκδηλώσεων, εφ’ όσον τα ζώα χρησιμοποιούνται με οποιονδήποτε τρόπο και για οποιονδήποτε σκοπό στο πρόγραμμά τους» αναφέρει στο προφίλ της στο facebook η κυρία Κατερίνα Τσέρτου, που έκανε την καταγγελία.
https://www.facebook.com/katerina.tsertou/posts/1422858861162263
Η ανάρτησή της κάνει από τη Δευτέρα τον γύρο του διαδικτύου ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων για τη «δράση» του παιδικού σταθμού.
Ο διευθυντής του παιδικού σταθμού για τη ζωγραφική σε… άλογα: «Μας αδικείτε!»
Ο διευθυντής του παιδικού σταθμού Κοπερτί, μιλώντας στο thestival.gr, υπεραμύνθηκε της επιλογής του σχολείου τονίζοντας τη σημασία της ενασχόλησης των παιδιών με τα άλογα.
«Έχουμε μια μόνιμη σχέση με τον Ιππικό Όμιλο Βορείου Ελλάδος για την εξοικείωση των παιδιών με τα ζώα. Δεν είναι μόνο η ζωγραφική που φαίνεται στις φωτογραφίες. Ανά μήνα περίπου τα παιδιά πηγαίνουν στον Όμιλο και περιποιούνται τα ζώα, τα ταΐζουν, τα φροντίζουν, τα κάνουν βόλτες, κάνουν και ιππασία και έτσι αναπτύσσεται μια σχέση μέχρι και σωματική των παιδιών με τα ζώα. Ήδη πολλοί γονείς μας αναφέρουν ότι μέσα από αυτή την δραστηριότητα τα παιδιά τους έμαθαν να αγαπούν τα ζώα και να μην τα φοβούνται. Έτσι κι αλλιώς είναι επιλογή μας να έχουμε μια φιλοζωική προσέγγιση της καθημερινότητας των παιδιών.
Κι αυτή η απομονωμένη διαδικασία που φαίνεται στις φωτογραφίες εντάσσεται στο συνολικό αυτό πρόγραμμα. Να θυμίσω ότι ο άνθρωπος που υλοποιεί αυτό το πρόγραμμα είναι και εκπαιδευτικός και ψυχολόγος και η κύρια δραστηριότητά του είναι η θεραπευτική ιππασία. Υπάρχουν τεκμηριωμένες απόψεις ότι η σχέση του παιδιού και των παιδιών ΑμεΑ με τα άλογα αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία νοητικής εξέλιξης. Αυτός είναι ο λόγος που βάζουμε τα παιδιά σε αυτή τη διαδικασία. Τέτοιου είδους προσεγγίσεις μας αδικούν πάρα πολύ», δήλωσε ο κ. Τ. Γλαντζής στο thestival.gr.
Σχολιάζοντας τις διαστάσεις που έχει πάρει το θέμα στο facebook ο κύριος Γλαντζής τόνισε: «Υπήρξαν ακραία υβριστικά σχόλια προς τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο και για το λόγο αυτό θα γίνει αναφορά στην εισαγγελία και προς την δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος».
Συγγνώμη, λάθος…
Λίγο αργότερα ωστόσο ο παιδικός σταθμός αναγνώρισε τελικά το λάθος του με ανάρτησή του στη σελίδα του στο Facebook.
«Εκφράζοντας τη θέση του Σχολείου μας συμφωνούμε πως “βιωματικά καταλάβαμε” πως δεν βάφουμε ζώα ακόμη και για Παιδαγωγικούς στόχους. Μας εκφράζει απόλυτα το σχόλιο του αγνώστου σε μας συναδέλφου Ilias Giannakopoylos: «Αυτά γίνονται όταν προσπαθείς να φιλοσοφήσεις και να ανακαλύψεις καινούριες μεθόδους. Είναι πολύ πιθανό να πέσεις σε αντιφάσεις, πάνω στην ένταση του πάθους να αλλάξεις κάτι (συγκεκριμένα, εδώ, την εκπαίδευση). Αλλά σίγουρα έχουμε δικαίωμα στο λάθος. Ήταν λάθος. Ξεκάθαρα. Αλλά αυτοί το έβλεπαν ως εξής: αφού βαφόμαστε και εμείς και περνάμε καλά, ας βάψουμε και το άλογο αφού δεν το πονάμε και η μπογιά φεύγει με νερό και η αφή του πινέλου αρέσει στο άλογο«, αναφέρει ο παιδικός σταθμός.
https://www.facebook.com/kopertitokoperti/photos/a.1106195606087101.1073741827.186112611428743/1820292518010736/?type=3&theater
Μάλιστα σε άλλη ανάρτηση ο παιδικός σταθμός ενημέρωσε ότι έσβησε όλα τα σχόλια καθώς «η συζήτηση εξαντλήθηκε».
https://www.facebook.com/kopertitokoperti/posts/1820241078015880
Τι ζωγραφική σε άλογα, τι… ιππασία!
Λίγο νωρίτερα ωστόσο ο παιδικός σταθμός είχε υπεραμυνθεί της δραστηριότητας και μάλιστα είχε αναρτήσει στη σελίδα του στο facebook, την παρακάτω ανακοίνωση:
“Οι σχέσεις μας με τα ζώα:
Κατανοώντας τους προβληματισμούς που αναπτύχθηκαν ως σχόλια σε ανάρτηση του Σχολείου μας, με θέμα την επίσκεψη και ζωγραφική στο σώμα αλόγων, ενημερώνουμε για τα εξής:
Πρόκειται για ΣΧΕΣΗ μεταξύ παιδιών και ζώων και στην ουσία πρόκειται για ένα ακόμη χάδι με το πινέλο ή και βούρτσισμα σαν αυτό που έτσι κι αλλιώς προηγείται πάντα σε κάθε επίσκεψή μας.
Το αν το απολαμβάνουν τα άλογα φυσικά μόνο μέσω της γαλήνιας στάσης τους μπορεί να αξιολογηθεί ή και απο την γνώμη των ειδικών που ασχολούνται με τα άλογα (πχ ο υπεύθυνος Εκπαιδευτικός-Ψυχολόγος του προγράμματος ή άλλοι εκπαιδευτές). Αν βέβαια αναζητούμε οπωσδήποτε «κακοποίηση» ή εκμετάλλευση των ζώων τότε προφανώς θα μπορεί να διαφωνεί κανείς ακόμη και με την ιππασία ή με τον εγκλεισμό των ζώων σε στάβλους.
Η σχέση των παιδιών μας με τα ζώα καλλιεργείται ΚΑΙ μεσα απο τέτοιες επαφές και δραστηριότητες και είναι μοναδική. Υλοποιείται ανά μήνα ή δίμηνο και στόχος είναι μέσα από την περιποίηση, τάισμα, φροντίδα και παιχνίδι με τα άλογα στον χώρο τους να αναπτυχθεί η τόσο πολύτιμη επαφή-και σωματική με τα ζώα, ξεπερνώντας φοβίες, αναστολές κλπ. Δεν είναι τυχαίο που έχει επιλεγεί η συγκεκριμένη συνεργασία όπου υλοποιείται καθημερινά Θεραπευτική Ιππασία για ΑΜΕΑ και Εκπαιδευτικά προγράμματα στις εγκαταστάσεις του ΙΟΒΕ και όχι κάποιο τσίρκο ή ψυχαγωγικό πάρκο όπως αδίκως κατηγορηθήκαμε.
Γνωρίζουμε να υπερασπιζόμαστε τις επιλογές μας με επιστημονική, παιδαγωγική και ψυχολογική τεκμηρίωση και με απτά αποτελέσματα στην ανάπτυξη των παιδιών. Όσοι/ες λοιπόν έχουν διάθεση για γόνιμο διάλογο που βοηθά στην εξέλιξη όλων μας και ειδικά των συναδέλφων Εκπαιδευτικών μπορούν να αφιερώσουν τον χρόνο τους-κάποιο σάββατο ίσως- για να πείσουμε ή να μας πείσουν για το ορθό ή λάθος των επιλογών μας.
Υπήρξαν όμως αφορισμοί, ύβρεις και οι απειλές που δεν έχουν θέση σε Παιδαγωγικές συζητήσεις και γι αυτό αφαιρέθηκαν από τις αναρτήσεις μας ενώ για τους ακραίους χαρακτηρισμούς θα γίνει και αναφορά στις αρμόδιες αρχές, προστατεύοντας κάθε δικαίωμά μας. Η άγνοια δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι για ανυπόστατες, ψευδείς και υβριστικές αναφορές.
Στον χώρο μας δεν θα βρεί κανείς κακοποίηση, ούτε εχθρούς. Μόνο δασκάλους που αποδεικνύουν καθημερινά την αγαπη τους και στα ζώα και στα παιδιά και στη φύση και στον άνθρωπο. Θα προσδοκούσαμε μάλιστα τα εύσημα για το ετήσιο πρόγραμμα που υλοποιούμε για την ανάπτυξη της σχέσης των παιδιών με τα ζώα.
Ενδεικτικά επισυνάπτουμε και το σχόλιο συναδέλφου Εκπαιδευτικού και μητέρας του σχολείου μας:
“Πρόκειται για ένα σχολείο που έχει εντάξει στο πρόγραμμα του συχνές επισκέψεις και φροντίδα των ζώων, είχε σκυλάκι στην αυλή του και πάντα μιλάει στα παιδιά για την αγάπη προς τα ζώα. Τα παιδιά πάντα βλέπουν την ζωγραφική σαν πράξη αγάπης : βάφουν τον εαυτό τους, τους άλλους και τρελαίνονται για face painting. Κανείς δεν λέει στις κοπέλες που βάφουν ότι κακοποιούν τα παιδιά. Το άλογο δεν πόνεσε και δεν ταλαιπωρήθηκε. Ακόμη και αν κάποιος διαφωνεί με την δράση ας μείνει σε αυτό ας σχολιάσει … Γιατί χαρακτηρίζετε τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο συνολικά με τέτοιο τρόπο; Με τρόπο που θα μπορούσαν να σας ρωτήσουν: τέτοια μαθαίνεται στα παιδιά σας;; Να βρίζουν και να αφορίζουν ;;; Ψυχραιμία” Λ.Δ.
Σε κάθε περίπτωση για όποια διευκρίνιση η Διεύθυνση του Σχολείου είναι στη διάθεση οποιουδήποτε με γνώμονα το καλό αποτέλεσμα για τα παιδιά μας”.
https://www.facebook.com/kopertitokoperti/posts/1820169218023066