Ο τελευταίος δραματικός διάλογος που είχαν ο Γιώργος Μπαλταδώρος με τον πιλότο του δεύτερου Mirage 2000-5 που είχε σηκωθεί για την αναχαίτιση των τουρκικών F-16 στο Βόρειο Αιγαίο. Οι τελευταίες κουβέντες πριν χαθεί το στίγμα που έμπειρου πιλότου και συντριβή το αεροσκάφος του 9 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου.
Τα τελευταία λόγια αποκάλυψε, σοκαρισμένος απ’ όσα είχε ζήσει, ο πιλότος του δεύτερου Mirage 2000-5 που είχε σηκωθεί χθες το πρωί από τη βάση στη Σκύρο για την αναχαίτιση, που όμως δεν έγινε ποτέ. Τα μετέφεραν άνθρωποι που τον είδαν και τον άκουσαν όταν επέστρεψε στη βάση.
Γιώργος Μπαλταδώρος: Τα τελευταία λόγια του
Όταν ο πιλότος του δεύτερου Mirage επέστρεψε στην 135 Σμηναρχία Μάχης ήταν ακόμα ταραγμένος. Όπως μετέδωσε ο απεσταλμένος του Epsilon στη Σκύρο, ο πιλότος εξετάστηκε αμέσως από τον γιατρό της βάσης. Οι συνάδελφοί του, σοκαρισμένοι κι εκείνοι με τα όσα είχαν συμβεί, τον ρώτησαν τι έγινε. Τους αποκάλυψε τον διάλογο που είχε με τον αρχηγό της αποστολής, τον Γιώργο Μπαλταδώρο.
«Νο 1 εδώ, ακολούθα με να βγούμε από την ομίχλη», του είπε ο 34χρονος σμηναγός. Και εκείνος του απάντησε: «βλέπω από το όργανο ότι είμαστε κοντά στη θάλασσα. Εγώ ανεβαίνω». Ήταν η τελευταία τους συνομιλία. Μετά, έχασε την επαφή με το Mirage του άτυχου σμηναγού. Η απόφασή του να κάνει ανάβαση, ήταν εκείνη που, την τελευταία στιγμή, του έσωσε τη ζωή.
Πίστεψαν πως πρόκειται για εμπλοκή με τους Τούρκους
Όταν στις 12:15 το μεσημέρι της Πέμπτης (12.04.2018) ο δεύτερο πιλότος ειδοποίησε τη βάση πως είχε χάσει το στίγμα του Γιώργου Μπαλταδώρου, όλοι “πάγωσαν”. Αυτόπτες μάρτυρες αναφέρουν ότι κανείς δεν μιλούσε. Γιατί κανείς δεν περίμενε πως υπήρχε περίπτωση να έχει εμπλακεί σε δυστύχημα ο Γιώργος Μπαλταδώρος. Όλοι άλλωστε είχαν να λένε για το πόσο έμπειρος και εξαιρετικός χειριστής ήταν.
Μάλιστα, η πρώτη αίσθηση ήταν πως όλα είχαν συμβεί ως αποτέλεσμα εμπλοκής με τα τουρκικά F16. Πως είτε κάτι είχε συμβεί κατά τη διάρκεια της αναχαίτησης είτε δεν είχε τελειώσει η εμπλοκή με τους Τούρκους. Δεν ήξεραν ακόμα τότε ότι όταν τα δυο ελληνικά Mirage 2000-5 έφτασαν στο Βόρειο Αιγαίο για να αναχαιτίσουν τα τουρκικά μαχητικά, εκείνα είχαν ήδη αποχωρήσει από το ελληνικό FIR. Και ουσιαστικά η αναχαίτηση δεν έγινε ποτέ.
Περίπου στις 12:30 με 12:45 ειδοποιήθηκαν τα στελέχη της βάσης να στείλουν πλωτό για να ερευνήσει το σημείο και να συμμετάσχει στις έρευνες για τον εντοπισμό και τη διάσωση του Έλληνα πιλότου. Έτσι κι έγινε. Αλλά το πλωτό με τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας έφτασε στο σημείο της συντριβής την ώρα που Super Puma είχε ήδη εντοπίσει τα συντρίμμια και τη σορό του Γιώργου Μπαλταδώρου.
«Ξαφνικά, χάθηκε ο ήχος του Mirage»
Συγκλονιστική είναι και η περιγραφή του Γιώργου Πανταζή στο Epsilon. Είναι ο ψαράς που ήταν με το σκάφος του κοντά στο σημείο της της πτώσης του Mirage 2000-5. Στο σημείο όπου έχασε τη ζωή του ο Γιώργος Μπαλταδώρος.
Περιέγραψε πως του φάνηκε περίεργο το γεγονός πως ξαφνικά δεν άκουγε τον ήχο του μαχητικού. Ήταν λίγα μίλια μακριά. Αλλά εξαιτίας του καιρού και της ομίχλης, δεν μπορούσε να δει. «Από τον ήχο κατάλαβα ότι έπεσε το αεροπλάνο. Ο ήχος ακουγόταν από μακριά και ξαφνικά εξαφανίστηκε από τα αυτιά μου», είπε. Λίγα λεπτά αργότερα, είδε το Super Puma να πετά στην περιοχή. Ήταν εκείνος που έδωσε στο Λιμενικό το στίγμα όπου είχε πέσει το Mirage…
https://youtu.be/LlicvKuzRpk
Τα μαύρα κουτιά και οι έρευνες στο βυθό
Σήμερα, 24 ώρες μετά την τραγωδία, συνεχίζονται αδιάκοπα οι έρευνες από δύτες για τον εντοπισμό του αεροσκάφους. Εκτιμάται ότι βρίσκεται σε βάθος 200 – 300 μέτρων στο βυθό της θαλάσσιας περιοχής ανοιχτά της Σκύρου.
Ομάδα δυτών προχωράει σε κατάδυση στο σημείο της συντριβής προκειμένου να εντοπίσει το “μαύρο κουτί” του μαχητικού αεροσκάφους της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Ο καταγραφέας πτήσης θα φωτίσει κάθε πτυχή της “βουτιάς θανάτου” που έκανε το Mirage2000-5 ενώ προσέγγιζε την αεροπορική βάση της 135 Σμηναρχίας Μάχης. Όπως από χθες έγραψε το OnAlert.gr επικρατέστερο θεωρείται το σενάριο του χωρικού αποπροσανατολισμού. Το λεγόμενο “vertigo“.
Το μοιραίο Mirage 2000-5 πετούσε σε αρκετά χαμηλό ύψος, κάτω των 6.000 ποδών ή των 2.000 μέτρων. Όταν προσέγγισε την 135 Σμηναρχία της Σκύρου στην περιοχή επικρατούσε υψηλής πυκνότητας υγρασία που περιόριζε δραστικά την ορατότητα. Αυτό φέρεται να δυσχέρανε σημαντικά τα δεδομένα της πτήσης και να προκάλεσε στον εμπειρότατο σμηναγό ένα είδος παραίσθησης αναφορικά με την πραγματική θέση του αεροσκάφους.
Το vertigo
Ο λεγόμενος «χωρικός αποπροσανατολισμός» είναι άλλωστε όπως τόνιζαν στο OnAlert.gr έμπειροι διερευνητές, ο μεγαλύτερος κίνδυνος που παραμονεύει για τους πιλότους και δη αυτούς των μαχητικών αεροσκαφών.
Όπως ανέφεραν εάν η “βουτιά θανάτου” που διέγραψε το μαχητικό της πολεμικής μας αεροπορίας, οφειλόταν στο επονομαζόμενο «Vertigo» και την παραίσθηση που αυτό δημιουργεί, τότε ο 34χρονος σμηναγός λόγω αυτής νόμιζε ότι η κατεύθυνση που ακολουθούσε με βάση τα όργανα πλοήγησης δεν ήταν η σωστή και «διόρθωσε» την δήθεν λανθασμένη πορεία, με αποτέλεσμα να συντριβεί.
Όπως εξηγούν εξαιτίας του vertigo μπορεί ο Γιώργος Μπαλταδώρος να έχασε το λεγόμενο σημείο αναφοράς στο χώρο. Αυτό μπορεί να τον οδήγησε στην αντικατάσταση της πραγματικότητας με μια παραίσθηση για το που βρίσκεται αλλά κυρίως για το που πηγαίνει. Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά, το φαινόμενο συνήθως δημιουργείται είτε ύστερα από απότομες στροφές με μεγάλη ταχύτητα και ευδοκιμεί σε πτήσεις με χαμηλή ορατότητα, νυχτερινές ή μέσα σε νέφωση.
Στο 251 ΓΝΑ η σορός του
Η σύζυγος του άτυχου σμηναγού ήταν εκείνη που ανέλαβε το βάρος της αναγνώρισης της σορού του. Από το απόγευμα της Πέμπτης (12.04.2018), η σορός του έχει μεταφερθεί στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας, όπου εξετάζεται.
Ο Γιώργος Μπαλταδώρος θα κηδευτεί αύριο Σάββατο (14.04.2018) και θα ταφεί στην ιδιαίτερη πατρίδα του στην Καρδίτσα και συγκεκριμένα στο χωριό του, το Μορφοβούνι. Η κηδεία του θα γίνει στις 14:00 το μεσημέρι. Στο τελευταίο αντίο στον ήρωα της Πολεμικής Αεροπορίας αναμένεται να παρευρεθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.