Από το πολυνομοσχέδιο δεν λείπουν οι περικοπές στις συντάξεις, οι οποίες είναι άλλωστε ήδη ψηφισμένες για να ισχύσουν από το 2019. Η κυβέρνηση θέλει να εξοικονομήσει 2,1 δισ. ευρώ. Οι περικοπές στο αφορολόγητο από το 2020 θα φέρουν τα κρατικά ταμεία 1,9 δισ. Όλα αυτά ενώ τα έσοδα από τους άμεσους φόρους θα είναι το 2022 τρία δισ. περισσότερα απ’ ό,τι το 2017.
Το πολυνομοσχέδιο φέρνει κατάργηση της προσωπικής διαφοράς (μειώσεις έως 18% στις συντάξεις) το 2019, κατάργηση οικογενειακών επιδομάτων για συνταξιούχους, μείωση του αφορολογήτου στα 5.686 ευρώ από την 1η Ιανουαρίου του 2020. Σήμερα, το αφορολόγητο είναι στα 8.636€.
Στις συντάξεις, οι περικοπές ανέρχονται σε 1.434 δισ. ευρώ από την αναπροσαρμογή στις κύριες συντάξεις πλην Δημοσίου και 1.121 δισ. ευρώ από την αναπροσαρμογή των κύριων συντάξεων του Δημοσίου (δείτε εδώ περισσότερα).
Επίσης, μπαίνει… ενέχυρο το υπερταμείο που διαχειρίζεται τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου. Επί της ουσίας, το υπερταμείο θα πληρώσει τα 25 από τα 86 δισ. ευρώ του δανείου που πήρε η Ελλάδα με τη συμφωνία του 2015, αν το δημόσιο δεν μπορεί να φανεί συνεπές στις υποχρεώσεις του (δείτε εδώ περισσότερα)!
Ταυτόχρονα, συμπεριλαμβάνονται τα ψηφισμένα αντίμετρα, τα οποία αφορούν, μεταξύ άλλων, στη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 209 εκατ. ευρώ από το 2020, του φορολογικού συντελεστή φυσικών προσώπων από το 22% στο 20% με ετήσιο κόστος 877 εκατ. ευρώ, καθώς και του φορολογικού συντελεστή 29% σε 26% για τις επιχειρήσεις με κόστος 461 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο εφαρμογής.
Απαλλάσσεται από το φόρο εισοδήματος και την ειδική εισφορά αλληλεγγύης το τεκμαρτό εισόδημα που προκύπτει από τη δωρεάν παραχώρηση κατοικίας μέχρι 200 τ.μ. ως κύρια κατοικία.
Παράλληλα παρέχεται έκπτωση των ασφαλιστικών εργοδοτικών εισφορών από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων, όταν δημιουργούν νέες θέσεις απασχόλησης.
Το πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, περιλαμβάνει σειρά φορολογικών διατάξεων ευνοϊκών για φορολογούμενους με χαμηλά εισοδήματα και μικρούς επαγγελματίες.
Ενδεικτικά στο πολυνομοσχέδιο προβλέπεται η οριστική παροχή του αφορολόγητου των μισθωτών και των συνταξιούχων στους περιστασιακά απασχολούμενους με εισοδήματα που δεν υπερβαίνουν τα 6.000 ευρώ, προκειμένου να μην φορολογούνται με βάση τα τεκμήρια.
Πλεονάσματα στο… Θεό
Υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα, αλλά και ταχεία αποκλιμάκωση της ανεργίας και δημοσιονομικό χώρο για μείωση της φορολογίας περιλαμβάνει επίσης το πολυνομοσχέδιο. Η κυβέρνηση υπόσχεται φοροελαφρύνσεις κι άλλες κοινωνικές παροχές. Γι’ αυτό… χρειάζονται και τα υπερ-πλεονάσματα.
Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, φέτος προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ, το οποίο αυξάνεται σε 3,96% του ΑΕΠ το 2019, σε 4,15% του ΑΕΠ το 2020, σε 4,53% του ΑΕΠ το 2021 και σε 5,19% του ΑΕΠ το 2022. Έτσι, από το 2019 και μετά θα υπάρξει επιπλέον δημοσιονομικός χώρος, τον οποίο η κυβέρνηση, προτίθεται να αξιοποιήσει, ώστε, σε κάθε περίπτωση, το πρωτογενές αποτέλεσμα της περιόδου 2019- 2022 να μην υπερβεί το 3,5% του ΑΕΠ.
Πως θα χρησιμοποιηθεί; Με την υιοθέτηση μόνιμων μειώσεων φόρων.
Όπως αναλύεται στο Μεσοπρόθεσμο:
- Το 2019, δημοσιονομικός χώρος 700 εκατ. ευρώ θα διατεθεί αποκλειστικά σε παρεμβάσεις μείωσης των φορολογικών βαρών.
- Ο πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος του 2020 θα διατεθεί κατά 75% σε νέες φορολογικές ελαφρύνσεις και κατά 25% σε κοινωνικές δαπάνες, ενώ αυτός των ετών 2021- 2022 θα διατεθεί ισόποσα μεταξύ φορολογικών ελαφρύνσεων και κοινωνικών δαπανών.
Όλα αυτά με την πρόβλεψη για ανάπτυξη 2% φέτος. Όπως αναφέρει το πολυνομοσχέδιο το ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί
– 2% φέτος (στα 182,959 δισ. ευρώ) και στη συνέχεια
– κατά 2,4% το 2019 (στα 189,743 δισ. ευρώ)
– κατά 2,3% το 2020 (στα 197,218 δισ. ευρώ)
– κατά 2,1% το 2021 (στα 204,572 δισ. ευρώ) και
– κατά 1,8% το 2022 (στα 212,002 δισ. ευρώ).
Αποκρατικοποιήσεις
Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, την περίοδο 2018- 2022 προβλέπονται συνολικά έσοδα ύψους 3,955 δισ. ευρώ από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, τα οποία κατανέμονται σε 2,031 δισ. ευρώ εφέτος, σε 1,204 δισ. ευρώ το 2019, σε 238 εκατ. ευρώ το 2020, σε 212 εκατ. ευρώ το 2021 και σε 270 εκατ. ευρώ το 2022.
Τα έσοδα του 2018 θα προέλθουν από
– τους διαγωνισμούς που έχουν κλείσει σε προηγούμενα χρόνια και λαμβάνονται οι επόμενες δόσεις (π.χ. ΟΠΑΠ, ψηφιακό μέρισμα, ηλεκτρονικές δημοπρασίες ακινήτων)
– την πώληση λοιπών ακινήτων, καθώς και
– νέους διαγωνισμούς που θα διεξαχθούν ή διεξήχθησαν και πρόκειται να ολοκληρωθούν μέσα στο έτος, π.χ. ΟΛΘ, ΟΤΕ, ΕΕΣΣΤΥ, ΔΕΣΦΑ κ.ά.
Από το 2019 και μετά, τα έσοδα θα προέλθουν κυρίως από διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη ή πρόκειται να διεξαχθούν, σύμφωνα με το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, όπως π.χ. Εγνατία Οδός, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΔΕΗ κ.ά.
Προσλήψεις
Ο όρος προσλήψεων/αποχωρήσεις από 1:4 το 2017 και 1:3 φέτος, γίνεται 1:1 κάθε χρόνο την περίοδο 2019 – 2022. Συνολικά προβλέπονται 42.521 προσλήψεις και 44.174 αποχωρήσεις (ειδικά για την κεντρική διοίκηση προβλέπονται 32.759 προσλήψεις και 31.901 αποχωρήσεις).
Φέτος εκτιμάται ότι μπορούν να γίνουν έως 7.266 προσλήψεις. Το 2019 αναμένονται 8.065, το 2020 8.463, το 2021 προσδιορίζονται στις 9.401 και το 2022 ο αριθμός των προσλήψεων εκτιμάται σε 9.326
Πλειστηριασμοί
Επίσπευση της επανάληψης άκαρπων πλειστηριασμών και την παροχή δεύτερης ευκαιρίας σε οφειλέτες που πτώχευσαν.
Αναλυτικότερα, στο άρθρο 23 του πολυνομοσχεδίου προστίθενται τρία εδάφια στο άρθρο 966 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που αφορά την κατάσχεση της κινητής περιουσίας του οφειλέτη και την μη κατακύρωση ακινήτου που βγαίνει σε πλειστηριασμό (άκαρπος πλειστηριασμός).
Στόχος είναι η επίσπευση της όλης διαδικασίας επανάληψης του πλειστηριασμού: Σήμερα προβλέπεται ότι αν δεν παρουσιαστούν πλειοδότες, το πράγμα που πλειστηριάζεται κατακυρώνεται στην τιμή της πρώτης προσφοράς σε εκείνον υπέρ του οποίου έγινε η εκτέλεση, αν το ζητήσει. Αν δεν υποβληθεί αίτηση, γίνεται νέος πλειστηριασμός μέσα σε 40 ημέρες και αν στο νέο πλειστηριασμό δεν γίνει και πάλι κατακύρωση, τότε το αρμόδιο δικαστήριο (μετά από σχετική διαδικασία) μπορεί να διατάξει νέο πλειστηριασμό μέσα σε 30 ημέρες με την ίδια ή κατώτερη τιμή.
Με το άρθρο 23 του πολυνομοσχεδίου, επισπεύδονται οι διαδικασίες και οι 30 ημέρες γίνονται 8 εργάσιμες ημέρες – και σε 8 ημέρες πρέπει να εκδίδεται η σχετική απόφαση από την ημέρα της συζήτησης.
Η δεύτερη τροποποίηση που επιφέρει το πολυνομοσχέδιο, αφορά τον Πτωχευτικό Κώδικα και συγκεκριμένα τον αποστιγματισμό της πτώχευσης και την παροχή δεύτερης ευκαιρίας σε οφειλέτες – φυσικά πρόσωπα – που πτώχευσαν χωρίς να τους βαρύνει κακόπιστη συμπεριφορά.
Συγκεκριμένα, στο άρθρο 24 του σχεδίου νόμου, προβλέπεται η δυνατότητα δεύτερης ευκαιρίας σε φυσικά πρόσωπα, τα οποία ελλείψει πτωχευτικής περιουσίας δεν δύνανται να πτωχεύσουν και παραμένουν σε διαρκή εκκρεμότητα, τόσο τα ίδια, όσο και οι τρίτοι που συνέχονται επιχειρηματικά με αυτά. Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, στόχος του άρθρου είναι η επαναδραστηριοποίηση των επιχειρηματιών εκείνων, που παρά τις έντιμες προσπάθειες απέτυχαν να διαφύγουν τον «συναλλακτικό θάνατο».