Με την εξέλιξή του να έχει ξεκινήσει σε συνεργασία με το PSA Group πολύ πριν ανακοινωθεί η πολυσυζητημένη εξαγορά, το Crossland X είναι το πρώτο Opel με γαλλικό hardware. Με δεδομένο ότι ακριβώς τα ίδια μηχανικά μέρη χρησιμοποιεί και το Citroën C3 Aircross που παρουσιάστηκε λίγο αργότερα, δεν είναι καθόλου υπερβολικό να θεωρήσεις τα δύο κόμπακτ SUV/crossover δίδυμα.
Διζυγωτικά
Πάντως με βάση την εικόνα είναι μάλλον αδύνατο να αναγνωρίσεις τη συγγένεια. Το Citroen έχει πιο κλασικές αναλογίες SUV, δείχνοντας μεγαλύτερο από το ψιλόλιγνο Opel. Στην πραγματικότητα το πρώτο έχει μήκος 4.154 mm ενώ το δεύτερο 4.212, πλάτος 1.756 έναντι 1.765 και ύψος 1.597 έναντι 1.605 αντίστοιχα. Εκεί που δεν υπάρχει διαφορά είναι στο μεταξόνιο των 2.604 mm και στα μετατρόχια: 1.513 mm το εμπρός, 1.491 το πίσω.
Στη σχεδίαση, το μονοπάτι είναι εντελώς διαφορετικό. Σαφώς πιο μοντέρνο και νεανικό το C3 Aircross, με αμέτρητες στιλιστικές λεπτομέρειες και τεράστιο βάρος στην εξατομίκευση. Χωρίς να συνυπολογιστούν τα διακοσμητικά καλύμματα σε καθρέφτες, φώτα κ.λπ., υπάρχουν περίπου 85 συνδυασμοί σε χρώματα αμαξώματος, οροφής και πακέτων.
Εμπρός στο C3 Aircross, το Crossland Χ είναι ασύγκριτα πιο συντηρητικό. Ασπάζεται πάντως απόλυτα την εταιρική ταυτότητα της Opel κι έχει μπόλικες δυνατότητες εξατομίκευσης που εκδηλώνονται συγκρατημένα. Για πολλούς, αυτό είναι θεμιτό.
Το ίδιο ισχύει και για την ομοιότητα του ταμπλό με του Astra. Είναι κάτι που σημαίνει αφενός χαμηλών τόνων σχεδίαση, με μια μεγάλη οθόνη στο κέντρο, αφετέρου επάνω μέρος από αφράτο πλαστικό. Στα υπόλοιπα μέρη, τα πλαστικά είναι οικονομικότερης επιλογής και η συναρμολόγηση απλώς αποδεκτή. Ωστόσο κάθεσαι σε πολύ αναπαυτικό κάθισμα, η καμπίνα είναι φωτεινή και τα κουμπιά ελάχιστα για να μην πελαγώνεις.
Δε μπορείς να πεις το ίδιο και για το C3 Aircross, στο οποίο οι περισσότερες λειτουργίες εκτελούνται από μενού μέσα στην οθόνη και όχι από διακόπτες άμεσης πρόσβασης. Από την άλλη, η ψηλή θέση οδήγησης είναι σωστή, παρότι τα αφράτα και πολύ άνετα καθίσματα δεν στηρίζουν τέλεια το σώμα στις στροφές. Η συνολική εικόνα είναι μοντέρνα και νεανική, με κεντρικά τοποθετημένη 8ιντση οθόνη αφής και πλαστικά που χωρίς να είναι πιο ποιοτικά από του Opel δίνουν ένα «κλικ» πιο ακριβή αίσθηση. Το ίδιο ακριβώς πετυχαίνει και η ελαφρώς καλύτερη ηχομόνωση.
Στο κομμάτι των χώρων ουσιαστικές διαφορές δεν υπάρχουν. Είναι αντικειμενικά άφθονοι για τέσσερις ενηλίκους, με επαρκέστατο αέρα για δύο ψηλούς πίσω και εύκολο μπες-βγες. Ευτυχώς αυτό δεν έχει επιτευχθεί σε βάρος του πορτμπαγκάζ, το οποίο έχει χαμηλό κατώφλι, τεράστιο άνοιγμα και χωράει 410 lt. Εκτός κι εάν υπάρχουν τα συρόμενα πίσω καθίσματα, που είναι στάνταρ στην κορυφαία έκδοση εξοπλισμού και των δύο μοντέλων, για να επεκτείνουν το χώρο στα 510 lt.
Λεπτομέρειες με ουσία
Ο γαλλικός αλουμινένιος 1.600άρης ντίζελ δεν έχει διαφορά από το ένα μοντέλο στο άλλο. Είναι 8βάλβιδος και αποδίδει 99 PS στις 3.750 rpm με 25,9 kgm στις 1.750, έχει καλή ποιότητα λειτουργίας και όχι ενοχλητικό θόρυβο. Καθότι ουσιαστική διαφορά στο βάρος επίσης δεν υπάρχει (ζυγίσαμε 1.310 kg το Citroen και 1.320 το Opel) περιμέναμε σχεδόν ισόπαλες επιδόσεις. Ωστόσο, η πιο κοντή κλιμάκωση στο 5άρι κιβώτιο του C3 Aircross αλλάζει τις ισορροπίες, εξασφαλίζοντας πιο μεστό τράβηγμα και αίσθηση καλύτερης απόκρισης στο πάτημα του γκαζιού.
Χωρίς λοιπόν ο μετριότατος σε κούμπωμα και ακρίβεια λεβιές από το 5άρι κιβώτιο να βοηθά κανένα από τα δύο, το C3 Aircross πετυχαίνει 0-100 km/h σε 11,7” ενώ το Crossland X σε 13,3”. Μέχρι τα 140 km/h δε η διαφορά έχει φτάσει τα 6,4”. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στις εν κινήσει επιταχύνσεις, με τη διαφορά να εντείνεται όσο πιο χαμηλά δείχνει το στροφόμετρο. Για παράδειγμα τα 30-50 km/h με 3η ολοκληρώνονται σε 4,4” αντί για 6,2”, ενώ τα 80-110 km/h σε 6,3” αντί 7,2”. Με δεδομένο ότι οι επιδόσεις του Crossland X είναι μάλλον οριακές, η επιλογή της Citroen μοιάζει πιο εύστοχη και μάλιστα χωρίς αντίκτυπο στην κατανάλωση. Τελικά πιέζεις περισσότερο τον κινητήρα του Opel, γι’ αυτό μετρήσαμε μέση κατανάλωση 6,3 lt/100 km για το C3 Aircross και 6,9 για το Crossland X.
Η βασική διαφορά μεταξύ των δύο μοντέλων προκύπτει από τη ρύθμιση της ανάρτησης. Το Citroen είναι πιο μαλακό, οπότε καταπίνει με περισσότερη άνεση τις ανωμαλίες και κυλάει πιο ραφιναρισμένα, ενώ γέρνει λίγο περισσότερο στις στροφές κι έχει πιο εμφανή τάση πλεύσης όταν το πιέζεις στις στροφές. Γι’ αυτό φαίνεται πιο αδρανές από το Crossland X που λίγο διαφέρει από ένα συμβατικό, χαμηλό επιβατικό. Ούτε αυτό θα σε κουράσει στις λακκούβες, παρότι στις εγκάρσιες ανωμαλίες ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας αντιδρά λίγο πιο ξερά.
Εάν τα πιέσεις πολύ και τα δύο θα σε πείσουν ότι η ευκολία στον έλεγχο είναι η απόλυτη προτεραιότητα, κάτι που υπογραμμίζει και η προστατευτική ρύθμιση του ESP. Η έκδοση Shine του C3 Aircross, ωστόσο, κρύβει μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια: Οι 17άρες ζάντες είναι ντυμένες με λάστιχα τεσσάρων εποχών. Από τη μια ταιριάζουν στο χαρακτήρα ενός τέτοιου μοντέλου από την άλλη χαμηλώνουν το περιθώριο πρόσφυσης. Κι εάν στις στροφές αυτό έχει ελάχιστη σημασία για ένα κόμπακτ SUV/crossover, στο φρενάρισμα κάνει διαφορά. Παρότι έχουν το ίδιο σύστημα πέδησης, η μέτρησή μας έδειξε 100-0 km/h σε 38,6 m για το Crossland X και σε 43,9 m για το C3 Aircross. Για να έχετε μια τάξη μεγέθους, αναλογιστείτε ότι το C3 Aircross με τον 1.200άρη βενζινοκινητήρα που είχε συμβατικά λάστιχα και βάρος 1.210 kg, χρειάστηκε για την ίδια μέτρηση 38 m. Από την άλλη τα συγκεκριμένα ελαστικά δίνουν καλύτερη πρόσφυση στο χώμα και στη λάσπη, ενώ πάνε πακέτο με ελεγχόμενη κατάβαση πλαγιάς και το Grip Control: Ένα ηλεκτρονικό σύστημα που επεμβαίνει στα φρένα και εγγυάται μέγιστη πρόσφυση στους εμπρός τροχούς, το οποίο στο Crossland X δεν διατίθεται ούτε προαιρετικά.
Καθαρή εικόνα
Αφήνοντας στην άκρη το υποκειμενικό θέμα της εμφάνισης, το C3 Aircross φτάνει στον τερματισμό με περισσότερους πόντους. Τα έξι χρόνια -αντί για πέντε- εγγύησης και το OnStar (που από το 2020 θα πάψει να λειτουργεί) του Opel δεν αρκούν για να υπερκαλύψουν τις καλύτερες επιδόσεις, τη λίγο χαμηλότερη κατανάλωση και την πιο άνετη ανάρτηση του Citroën. Ωστόσο αυτό που επισφραγίζει τη γαλλική νίκη είναι η πιο συμφέρουσα σχέση τιμής-εξοπλισμού: Η διαφορά δεν είναι μεγάλη στο βασικό πακέτο (€18.490 το C3 Aircross 1.6 BlueHDi 100 Feel και €18.950 το Crossland X 1.6 CDTI ECOTEC X-Cite) ), όμως με €20.350 έχεις αγγίξει το κορυφαίο επίπεδο Shine του Citroen και μόνο το μεσαίο X-Plore του Crossland X. Μόνο που το πρώτο έχει στάνταρ συρόμενο πίσω κάθισμα, περισσότερα συστήματα ασφάλειας, πλοήγηση και διχρωμία.