Τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για τα πεπραγμένα των προηγούμενων διοικήσεων του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), παρήγγειλε ο Εισαγγελέας Διαφθοράς Θεσσαλονίκης, μετά από μήνυση που υπέβαλε στον Άρειο Πάγο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τα αδικήματα που ερευνώνται είναι κακουργηματικού χαρακτήρα και αφορούν τις πράξεις της απιστίας, της υπεξαίρεσης και της απάτης, όλες με τις επιβαρυντικές περιστάσεις του νόμου περί καταχραστών του Δημοσίου.
Στο πλαίσιο της έρευνας έχουν κληθεί να καταθέσουν ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Στέλιος Παππάς και μέλη της σημερινής διοίκησης του Οργανισμού, που με την ιδιότητα του μάρτυρα αναμένεται να προσκομίσουν στον Πταισματοδίκη Θεσσαλονίκης στοιχεία για την οικονομική διαχείριση των προηγούμενων ετών. Η διαδικασία των καταθέσεων αναμένεται να ξεκινήσει αύριο το πρωί.
Η μήνυση του Υπουργείου
Μεταξύ όσων αναφέρονται στη μήνυση του υπουργείου και θα αποτελέσουν αντικείμενο της δικαστικής έρευνας, είναι 399 λεωφορεία που εκποιήθηκαν ως … παλιοσίδερα (σκραπ). Όπως αναφέρεται στη μήνυση, τα συγκεκριμένα λεωφορεία πουλήθηκαν αντί συνολικού τιμήματος 860.000 ευρώ, όταν το κόστος αγοράς τους ήταν 42,3 εκατ. ευρώ, ενώ δεν απεικονίστηκαν στις οικονομικές καταστάσεις ως έσοδα της χρήσης, ώστε έτσι να μειωθούν οι δαπάνες τους και να μην υποχρεωθεί το Δημόσιο να τους καταβάλλει το ισόποσο του κέρδους τους ως αντισταθμιστική καταβολή.
Στην ίδια μήνυση γίνεται, εξάλλου, αναφορά σε χρηματικό ποσό 1,3 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ποσό το οποίο φέρεται να εισέπραξε ο πρώην “ιδιωτικός” ΟΑΣΘ από κατάπτωση εγγυητικών επιστολών της ΕΛΒΟ ΑΕ, κι ενώ ο Οργανισμός όφειλε – πάντα σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών – να εμφανίσει το ποσό αυτό στις οικονομικές καταστάσεις ως έσοδα, μειώνοντας τις δαπάνες του, τα εμφάνισε ως “αποθεματικό ειδικής χρήσης”, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να ζημιωθεί το ισόποσο που του κατέβαλε ως αντισταθμιστική καταβολή.
Ένα ακόμη ζήτημα που θα απασχολήσει τη δικαστική έρευνα είναι ο ειδικός αποθεματικός λογαριασμός αποσβέσεων για τη μελλοντική ανανέωση του στόλου των λεωφορείων. Σύμφωνα με την κατατεθείσα μήνυση, ενώ ο συγκεκριμένος λογαριασμός εμφάνιζε ότι το αποθεματικό ανερχόταν, κατατεθειμένο σε λογαριασμό όψεως, στο ποσό των 48,8 εκατ. ευρώ, εντούτοις η διοίκηση του ΟΑΣΘ μετά την αποϊδιωτικοποίηση φέρεται να βρήκε στο λογαριασμό μόλις το ποσό των 614 ευρώ.
Όπως επισημαίνεται στη μήνυση, είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ ο νόμος απαγόρευε στους μετόχους να εισπράττουν μέρισμα στην περίπτωση που δεν τηρείτο το ειδικό αποθεματικό αποσβέσεων, αυτοί εισέπρατταν ανελλιπώς μερίσματα. Σύμφωνα δε με τα στοιχεία που επικαλείται το υπουργείο, για το διάστημα 1990 έως 2016 ο “ιδιωτικός” ΟΑΣΘ εισέπραξε από το Δημόσιο χρηματικό ποσό που υπερβαίνει τα 2 δισ. ευρώ και μοίρασε ως …κέρδος στους πρώην μετόχους, το ποσό των 324.454.565 ευρώ.
Την ίδια ώρα που διενεργείται η προκαταρκτική έρευνα, υπάρχουν δέκα δικογραφίες εις βάρος της προηγούμενης διοίκησης του ΟΑΣΘ, συνδεόμενες με οφειλές ασφαλιστικών εισφορών που για το διάστημα από το 2014 έως τον Ιούλιο του 2017 ανέρχονται σε 29,5 εκατ. ευρώ. Η υπόθεση της μη καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, για την οποία κατηγορείται πρώην πρόεδρος του ΟΑΣΘ, έχει πάρει ήδη το δρόμο του ακροατηρίου (Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης) και αναμένεται να εκδικαστεί τον προσεχή Απρίλιο,μετά από αναβολή που δόθηκε προ ημερών.
πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ