Οι έρευνες για την πολύνεκρη τραγωδία που συγκλονίζει την Αιθιοπία και όλο τον κόσμο παραμένουν άκαρπες. Κανείς δεν γνωρίζει ποια ήταν η αιτία που προκάλεσε τη δεύτερη (μέσα σε λίγους μήνες) συντριβή ενός Boeing 737 Max 8, αν και οι υποψίες στρέφονται σε σύστημα ασφαλείας που είχε εγκατασταθεί στα συγκεκριμένα αεροσκάφη.
[read4more]
Το αεροπλάνο συνετρίβη λίγα λεπτά αφού απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Αντίς Αμπέμπα με προορισμό το Ναϊρόμπι. Ο πιλότος του αεροσκάφους της Ethiopian Airlines, όπως έγινε γνωστό από την πρώτη στιγμή, είχε αναφέρει προβλήματα στο σύστημα ελέγχου πτήσης και ήθελε να επιστρέψει στο αεροδρόμιο. Αυτό επιβεβαίωσε στη Wall Street Journal και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας.
Στις ηχογραφημένες συνομιλίες του με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ο κυβερνήτης του αεροσκάφους δεν ανέφερε κάποιον εξωγενή παράγοντα που πιθανόν να επηρέασε το αεροπλάνο ή την πτήση, όπως για παράδειγμα την ”εισβολή” πουλιών στους κινητήρες, δήλωσε ο Τεουόλντε Γκεμπρεμαριάμ, σύμφωνα με Wall Street Journal.
Η Ethiopian Airlines δεν απάντησε άμεσα σε αίτημα του Reuters να σχολιάσει το δημοσίευμα, μεταδίδει το ΑΠΕ – ΜΠΕ.
Ο εκπρόσωπος της εταιρίας, πάντως, μιλώντας στο Reuters, επιβεβαίωσε ότι ο πιλότος είχε πρόβλημα με το σύστημα ελέγχου πτήσης και είχε ζητήσει να επιστρέψει στην Αντίς Αμπέμπα. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο κυβερνήτης του μοιραίου αεροσκάφος είχε εκπαιδευτεί σε Boeing 737 Max 8 μετά το δυστύχημα της Lion Air τον περασμένο Οκτώβριο με ένα αεροσκάφος ίδιου τύπου, το οποίο είχε συντριβεί στην Θάλασσα της Ιάβας σκοτώνοντας 189 ανθρώπους.
Στέλνουν… αλλού τα «μαύρα» κουτιά
Πλέον, όλοι περιμένουν τα όσα θα «δείξουν» τα «μαύρα» κουτιά του αεροσκάφους, τα οποία εντοπίστηκαν μια μέρα μετά την τραγωδία. Όπως είπε στο Reuters ο Ασράτ Μπέγκασο, εκπρόσωπος της Ethiopian Airlines, οι δυο καταγραφείς της πτήσης θα σταλούν προς εξέταση στην Ευρώπη.
Δεν αποκάλυψε όμως σε ποια χώρα θα σταλούν. Αυτό θα αποφασιστεί τις επόμενες μέρες, τόνισε ο Μπέγκασο. Μέχρι στιγμής, πάντως, η αρμόδια αρχή της Βρετανίας (AAIB) η οποία είναι πιθανή υποψήφια, δεν έχει ενημερωθεί. Υπάρχει περίπτωση τα «μαύρα» κουτιά να εξεταστούν στις ΗΠΑ αν και το πιθανότερο είναι να επιλεγεί ευρωπαϊκή χώρα ως πιο κοντινός προορισμός.
Η Boeing Co θα πρέπει να καθηλώσει όλα τα αεριωθούμενα 737 MAX 8 μέχρι να διαπιστωθεί ότι είναι ασφαλή για να πετούν – CEO της Ethiopian Airlines στο BBC
Μιλώντας στο CNN ο Τιγουόλντε Γκέμπρε Μάριαμ, διευθύνων σύμβουλος της Ethiopian Airlines, τόνισε πως τα “μαύρα” κουτιά πιθανόν να μεταφερθούν “σε μια πιο κοντινή χώρα στην Ευρώπη” αντί στις ΗΠΑ. “Μπορεί να μεταφερθούν σε μια πιο κοντινή χώρα στην Ευρώπη με κριτήριο την εγγύτητα και την ταχύτητα“, σημείωσε.
Αποζημιώσεις και νέες… απαγορεύσεις
Στο μεταξύ, η Norwegian Air ανακοίνωσε ότι θα ζητήσει αποζημίωση από την Boeing για απώλεια εσόδων και πρόσθετες επιβαρύνσεις αφού ανέστειλε τις πτήσεις της με αεροσκάφη τύπου 737 MAX 8.
«Αναμένουμε ότι η Boeing θα αναλάβει αυτό το κόστος», ανέφερε η Norwegian σε ανακοίνωση που έφτασε στο Reuters. Η εταιρία με έδρα της το Όσλο έχει 18 επιβατικά αεροσκάφη MAX στον στόλο της, που αριθμεί 163 αεροπλάνα.
Η Ethiopian Airlines θα εξετάσει αν θα προχωρήσει σε παραγγελία περισσότερων αεροσκαφών 737 MAX 8 μετά την προκαταρκτική έρευνα
Η Norwegian ακύρωσε κάποιες πτήσεις χθες, ενώ σήμερα ακύρωσε περισσότερες από 30 αναχωρήσεις, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, οι περισσότερες εκ των οποίων αφορούσαν τα αεροδρόμια του Όσλο, της Στοκχόλμης και άλλων σκανδιναβικών πόλεων. Η εταιρία ανακοίνωσε ότι στοχεύει να ελαχιστοποιήσει τον αντίκτυπο στους επιβάτες, κλείνοντάς τους θέσεις σε άλλες πτήσεις και χρησιμοποιώντας άλλους τύπους αεροσκαφών από τον στόλο της για να καλύψει τα κενά.
Φαίνεται, πάντως, ότι η Norwegian Air δεν θα είναι η μοναδική που θα ζητήσει αποζημιώσεις από τη Boeing. Πηγές του κλάδου εκτιμούν ότι η αμερικανική εταιρία βρίσκεται αντιμέτωπη με μεγάλες απαιτήσεις και διεκδικήσεις μετά την τραγωδία στην Αιθιοπία.
Όλα αυτά ενώ η Ταϊλάνδη, ο Λίβανος και η Αίγυπτος προστέθηκαν στη -μακρά- λίστα των χωρών που είτε αναστέλλουν τη χρήση των Boeing 737 MAX 9 εξαιτίας ανησυχιών για την ασφάλειά τους είτε κλείνουν τον εναέριο χώρο τους για τα συγκεκριμένα αεροπλάνα.
Η υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας της Ταϊλάνδης ανακοίνωσε ότι θα αναστείλει προσωρινά τη χρήση των αεροσκαφών που διαθέτει στον στόλο της η αεροπορική εταιρεία Thai Lion Air για διάστημα επτά ημερών, ξεκινώντας από σήμερα, και θα εξακολουθήσει να εξετάζει μέτρα ασφαλείας. Από την απόφαση επηρεάζονται και τα τρία αεροσκάφη Boeing 737 MAX 9 της Thai Lion Air.
Η υπηρεσία πολιτικής προστασίας του Λιβάνου ανακοίνωσε ότι απαγόρευσε σε όλα τα αεροσκάφη Boeing 737 MAX να προσγειώνονται στο διεθνές αεροδρόμιο της Βηρυτού και να πετούν στον λιβανέζικο εναέριο χώρο.
Από την πλευρά της η υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας της Αιγύπτου ανακοίνωσε ότι απαγορεύει την προσγείωση και την απογείωση των Boeing 737 MAX στα αεροδρόμια της χώρας. Η απόφαση ελήφθη για προληπτικούς λόγους, ενώ δεν έχει δοθεί χρονοδιάγραμμα για το πόσο θα διαρκέσει η απαγόρευση. Καμία από τις αεροπορικές εταιρείες της Αιγύπτου δεν διαθέτει Boeing 737 MAX στον στόλο της.