Η Volkswagen βρέθηκε να χρησιμοποιεί παράνομο λογισμικό για χειραγωγήσει τα αμερικανικές δοκιμές ρύπων το 2015, προκαλώντας παγκόσμιες αντιδράσεις για τη χρήση κινητήρων ντίζελ, σε μια υπόθεση που της έχει κοστίσει μέχρι στιγμής 29 δισεκ. ευρώ.
Ρυθμιστικές αρχές και επενδυτές υποστηρίζουν ότι η VW θα έπρεπε να τους είχε ενημερώσει νωρίτερα για τις διαστάσεις του σκανδάλου, ενώ η VW ισχυρίζεται ότι δεν ήταν σαφές ότι θα αντιμετώπιζε δισεκ. δολάρια σε πρόστιμα και χρηματικές ποινές καθώς άλλοι κατέβαλαν πολύ μικρότερα ποσά για παρόμοια αδικήματα.
Πάνω από 500.000 τα “πειραγμένα” ντιζελοκίνητα στην Αμερική
Σύμφωνα με την αγωγή που κατέθεσε χθες η SEC, από τον Απρίλιο του 2014 έως τον Μάιο του 2015, η VW εξέδωσε ομόλογα και τιτλοποιημένα χρεόγραφα (asset-backed securities) άνω των 13 δισεκ. δολαρίων στις αμερικανικές αγορές σε μια περίοδο κατά την οποία τα ανώτερα στελέχη γνώριζαν ότι πάνω από 500.000 αμερικανικά οχήματα ντίζελ υπερέβησαν κατά πολύ τα νόμιμα όρια για τις εκπομπές οχημάτων.
Η VW «εξασφάλισε οφέλη εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων εκδίδοντας τίτλους σε πιο ελκυστικές τιμές για την εταιρία», ανέφερε η SEC, προσθέτοντας ότι «κατ’ επανάληψη είπε ψέματα και παραπλάνησε τους επενδυτές, τους καταναλωτές και τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ στο πλαίσιο ενός παράνομου σχεδίου να πουλήσει τα υποτιθέμενα ‘καθαρά’ αυτοκίνητα ντίζελ και δισεκατομμύρια δολάρια εταιρικών ομολόγων και άλλων τίτλων στις ΗΠΑ».
Με την αγωγή που κατατέθηκε στο Σαν Φρανσίσκο ζητείται να απαγορευτεί στον Βίντερκορν να αναλάβει τη θέση στελέχους ή διευθυντή σε εισηγμένη αμερικανική εταιρία και να ανακτηθούν τα «παρανόμως αποκτηθέντα κέρδη» μαζί με τα χρηματικά πρόστιμα και τους τόκους.