Δευτέρα, 25 Νοε.
13oC Αθήνα

“Πράσινα” καύσιμα για πυραύλους – Ελληνοϊσραηλινός ανακάλυψε “οικολογικό” κινητήρα!

“Πράσινα” καύσιμα για πυραύλους – Ελληνοϊσραηλινός ανακάλυψε “οικολογικό” κινητήρα!
YouTube (αρχείο)

“Μπορούμε να φτιάξουμε πιο πράσινα καύσιμα για πυραύλους” λέει ο καθηγητής αεροδιαστημικής του φημισμένου ισραηλινού πανεπιστημίου Technion, Μπ. Νατάν.

Μιλώντας στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο καθηγητής αεροδιαστημικής Μπένης Νατάν δίνει απαντήσεις σε ερωτήματα, όπως,  πόσο ρυπαίνουν οι πύραυλοι κι αν είναι εφικτή η δημιουργία πιο “πράσινων” καυσίμων για το διάστημα.

Ο Νατάν, ο οποίος είναι ελληνικής καταγωγής, εφηύρε ένα νέο είδος πυραυλικού κινητήρα, που μετέπειτα αποτέλεσε τον πυλώνα της startup εταιρείας με την ονομασία “NewRocket”, η οποία σχεδιάζει προωθητήρες διαφόρων μεγεθών (1-400 Ν) βασισμένων σε υπεροξείδιο του υδρογόνου και κηροζίνη με υπεργολική ανάφλεξη (δηλαδή ανάφλεξη με απλή επαφή ανάμεσα στο καύσιμο και τον οξειδωτή).

“Δεν είναι ότι οι πύραυλοι ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα. Τα προϊόντα της καύσης δεν είναι επικίνδυνα. Το θέμα είναι ότι κάποιες φορές τα ίδια τα προωθητικά είναι επικίνδυνα για τους ανθρώπους και το περιβάλλον” λέει ο καθηγητής αεροδιαστημικής του φημισμένου ισραηλινού πανεπιστημίου Technion.

Επισημαίνει πως οι προωθητήρες δορυφόρων χρησιμοποιούν κυρίως υδραζίνη, μια τοξική ουσία που αποτελεί κίνδυνο για τον άνθρωπο και το περιβάλλον και η χρήση της πρόκειται να απαγορευθεί στο προσεχές μέλλον, τουλάχιστον στην Ευρώπη.

“Έρχονται πύραυλοι με πιο πράσινα καύσιμα”

Οι κινητήρες των πυραύλων χρησιμοποιούν κυρίως δύο είδη καυσίμων, στερεά και υγρά. Τα στερεά καύσιμα είναι απλούστερα και έχουν χαμηλό κόστος, ωστόσο έχουν χαμηλές επιδόσεις και είναι ανεξέλεγκτα μετά την ανάφλεξη.

Τα υγρά καύσιμα έχουν υψηλότερες επιδόσεις και είναι ελεγχόμενα, αλλά τα συστήματα είναι πολύπλοκα και απαιτούν μεγάλο χρόνο προετοιμασίας. Μάλιστα, μερικά από τα υγρά καύσιμα είναι πολύ τοξικά για τον άνθρωπο και επικίνδυνα για το περιβάλλον.

Ο καθηγητής Νατάν, στην έρευνά του ασχολήθηκε με το gel καυσίμων. Η ανακάλυψη έγινε το 2004, η προώθηση το 2009, με τη σχετική πατέντα και από το 2013 λειτουργεί η startup εταιρεία “NewRocket”.

Τι είναι όμως το gel;

“Η Loyd Jordan (Λόιντ Τζόρνταν) είπε το 1926, ότι είναι ευκολότερο να αναγνωρίσεις το gel από το να το ορίσεις” σημειώνει ο καθηγητής Νατάν, εξηγώντας πως “τα gel είναι υγρά που όταν τους προσθέσεις μια πηκτική ουσία και τα επεξεργαστείς κατάλληλα, συμπεριφέρονται παρόμοια με τα στερεά”.

“Υπάρχουν καλά μυαλά στην Ελλάδα, χρειάζονται υποδομές”

Ο Μπένης Νατάν γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στα 14 του μετακόμισε στην Αθήνα και από το 1971 βρίσκεται στο Ισραήλ, όπου ολοκλήρωσε έναν πλήρη κύκλο σπουδών με Bachelor, Master και διδακτορικό στη Σχολή Αεροδιαστημικής Μηχανικής του “Technion”. Σήμερα, κατέχει την έδρα Stephen Berger της Μηχανικής και παράλληλα τελεί διευθυντής του Κέντρου Πυραυλικής στη Σχολή Αεροδιαστημικής Μηχανικής του ίδιου πανεπιστημίου.

Το “κλειδί” της επιτυχίας, ωστόσο, όπως λέει δεν βρίσκεται μόνο στο μυαλό αλλά και στον χαρακτήρα και στην… τύχη. “Δεν αρκεί μόνο το μυαλό για την επιτυχία, χρειάζεται και τύχη. Το μυαλό είναι απαραίτητη συνθήκη αλλά δεν είναι ικανή. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο, την εξέλιξη ενός ανθρώπου καθώς και ο παράγοντας τύχη που είναι πολύ σημαντικός” σημειώνει.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα και τις προσπάθειες που γίνονται για ανάσχεση του “brain drain”, σημειώνει ότι στη χώρα μας υπάρχουν “καλά μυαλά”, όπως διαπίστωσε και ο ίδιος ως επισκέπτης καθηγητής στο Μετσόβειο Πολυτεχνείο, αλλά αυτό που λείπει είναι οι υποδομές.

“Τα καλά μυαλά υπάρχουν

Το brain drain υφίσταται και όχι μόνο επειδή υπάρχει η κρίση. Το brain drain υφίσταται επειδή δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές και αν αυτές δεν δημιουργηθούν, θα συνεχιστεί” τονίζει ο καθηγητής.

“Πρέπει να δημιουργηθούν υποδομές και το κλίμα για να μείνουν εδώ και να δημιουργήσουν οι επιστήμονες” αναφέρει χαρακτηριστικά ο καθηγητής.

Κόσμος Τελευταίες ειδήσεις