Ο Chief Operations Officer της Cyprus Airways κ. Γιώργος Μαυρόκωστας περιγράφει στη Μαίρη Παπακωνσταντίνου την αγωνία που βιώνουν οι αεροπορικές εταιρείες για την επόμενη ημέρα μετά τον κορονοϊό. Μιλά για το πρόβλημα ρευστότητας, που δημιούργησε η απαγόρευση πτήσεων και τις επιπτώσεις στον τουρισμό. Προβλέπει, κρατικοποιήσεις, λουκέτα, εξαγορές και συγχωνεύσεις, που θα αλλάξουν άρδην το περιβάλλον στις αερομεταφορές, ενώ αναλύει την κατάσταση που βρίσκεται η Cyprus Airways και τη στρατηγική της για την Ελλάδα.
«Ο οικονομικός αντίκτυπος, λόγω των μέτρων που έχουν παρθεί είναι συνταγή καταστροφής για τους αερομεταφορείς. Τα έξοδα είναι τεράστια ακόμα κι όταν δεν υπάρχει πτητικό έργο. Τα έσοδα έχουν εξανεμιστεί με ό,τι αυτό σημαίνει. Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας. Εμείς δεν είμαστε εξαίρεση. Έχουμε πάρει κάποια μέτρα, όπως μεγάλο μέρος του προσωπικού έχει βγει με άδεια άνευ απολαβών, αυτό όμως δίνει παράταση ζωής, δεν είναι η σωτηρία της εταιρείας. Ελπίζουμε να συνδράμει το κράτος είτε μέσα από δανεισμό είτε με άλλη λύση, για να μπορέσει η εταιρεία να ανταπεξέλθει από αυτή την κρίση».
Εξαγορές, συγχωνεύσεις, αποκρατικοποιήσεις και χρεωκοπία
«Αρκετές εταιρείες θα οδηγηθούν στην πτώχευση, ορισμένες θα οδηγηθούν ίσως σε προσωρινή αποκρατικοποίηση, άλλες μπορεί να αγοραστούν από πιο δυνατούς αερομεταφορείς. Είναι πολύ δύσκολο σε αυτές τις συνθήκες, οι επενδυτές ή οι νυν μέτοχοι να βάλουν χρήματα, μη γνωρίζοντας πώς θα βγουν απ’ αυτήν την κρίση. Οι επιδοτήσεις είναι δανεισμός που θα έχεις στα βιβλία της εταιρείας για πολλά χρόνια, όμως είναι μία λύση για να μπορέσει η εταιρεία να επιβιώσει και να περαστεί η σημερινή κρίση, να αναπτυχθεί κι ελπίζουμε ότι στο μέλλον θα μπορέσουμε να αποπληρώσουμε τα δάνεια που ίσως πάρουμε».
Υγιεινή κι ασφάλεια στις πτήσεις
«Την περίοδο του κορονοϊού μεταφέραμε πολλούς συμπατριώτες επαναπατρισμού. Είχαμε μόνο δύο περιπτώσεις κρουσμάτων και δεν μιλάμε για μόλυνση μέσα στο αεροπλάνο. Παίρνουμε πολλά μέτρα, απολυμαίνουμε πριν από κάθε πτήση, το προσωπικό έχει γάντια μάσκες και κυρίως ενδιαφερόμαστε για την καθαριότητα του χώρου για να μην μεταδοθεί ο ιός. Σε κάποιες πτήσεις αφήνουμε μία θέση άδεια. Είτε κοντινή είναι, είτε μακρινή η απόσταση ενός αεροπορικού ταξιδιού, εάν υπάρχει κίνδυνος, ο ιός θα μεταδοθεί το ίδιο».
Αεροπορικές πτήσεις και τουρισμός
«Αρχικά δεν είχαμε πιστέψει ότι αυτός ο ιός θα δημιουργούσε αυτήν την πανδημία με τα επακόλουθα του κλεισίματος των οικονομιών. Αυτό που προέχει σήμερα είναι, όχι τι δεν κάναμε στο παρελθόν, αλλά τι μπορούμε να κάνουμε τώρα για να προχωρήσουμε. Πιστεύω ότι σαν τουριστικοί προορισμοί, και η Ελλάδα και η Κύπρος, αν βάλουμε τέτοιους όρους στον κόσμο που θα θέλει να ταξιδέψει είτε στο αεροπλάνο, είτε στα αεροδρόμια, είτε στα ξενοδοχεία, τότε αυτό θα είναι καταστροφή για τον τουρισμό των δύο χωρών. Δεν λέω βέβαια να μην παίρνουμε αρκετά μέτρα για να περιορίσουμε τον ιό και να σώσουμε ζωές».
Σχέδια της Cyprus για Ελλάδα και όχι μόνο
«Ο ιός άλλαξε τα πάντα, όμως η Ελλάδα ήταν και παραμένει ο κύριος προορισμός για τη δική μας εταιρεία. Θα διαφυλάξουμε τις πτήσεις και θα προσπαθήσουμε να τις αναπτύξουμε περαιτέρω. Ωστόσο, λόγω της σημερινής κατάστασης, το πρωτεύων είναι η επιβίωση της εταιρείας. Δεν κρύβω ότι αντιμετωπίζουμε σοβαρά και πολλαπλά προβλήματα. Επομένως το 90% του χρόνου μας αυτή τη στιγμή σχετίζεται με την επιβίωση της εταιρείας. Βλέπουμε την Ελλάδα αλλά και το Ισραήλ που λόγω κρουσμάτων θα είναι οι πρώτες αγορές που θα ανοίξουν και για μας. Θα συγκεντρωθούμε πρώτα σε αυτές τις αγορές, θα κοιτάξουμε νέα δρομολόγια, όπου οι συνθήκες το επιτρέπουν».