Χτυπημένος σε μεγάλο βαθμό από τα lockdowns που επιβλήθηκαν λόγω του Covid-19, ο κλάδος υπηρεσιών φιλοξενίας παγκοσμίως δεν έχει ανακάμψει πλήρως ακόμα από την πτώση του που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο.
Οι μετοχές παγκόσμιων brands όπως το Marriott International, το Hilton Worldwide, το InterContinental Hotels Group, το Best Western και ούτω καθεξής, μειώθηκαν κυρίως κατά 50 έως 60% μεταξύ των μέσων Φεβρουαρίου και Μαρτίου. Επί του παρόντος, τα επίπεδά τους, που αυξάνονται αργά, πλησιάζουν τα επίπεδα του 2016 ή του 2017. Έφτασαν ως επί το πλείστον το 70 έως 80% των επιπέδων στα μέσα Φεβρουαρίου.
Click4more Βρετανία: «Έπεσαν» τα μεγαλύτερα τουριστικά site από τις κρατήσεις – Στις πρώτες θέσεις η Ελλάδα
Εκτιμάται ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες θα υπάρχει η δυνατότητα μετακινήσεων εκτός των συνόρων, ώστε να μπορούμε να περιμένουμε ότι τα έσοδα του κλάδου υπηρεσιών φιλοξενίας πρόκειται να ανακάμψουν κατά τους επόμενους τρεις μήνες (Ιούλιος έως Σεπτέμβριος).
Στο μεταξύ, μπορεί γενικά να αναμένεται ότι η ζήτηση για χωρητικότητα του κλάδου υπηρεσιών φιλοξενίας θα υπερβαίνει την προσφορά, επειδή οι άνθρωποι πραγματικά ανυπομονούν για διακοπές. Είναι πολύ πιθανό ότι πολλοί τουρίστες θα προτιμούσαν να ταξιδέψουν εντός της πατρίδας τους λόγω των ανησυχιών που συνεχίζουν να έχουν σχετικά με τον κορoνοϊό.
Οι φόβοι για το δεύτερο κύμα πανδημίας
Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο είναι πολύ δύσκολο να προβλεφθεί πόσο γρήγορα και πότε θα ανακάμψει πλήρως ο κλάδος της φιλοξενίας, όπως αναφέρει η Corinth Capital στην ανάλυσή της για τον συγκεκριμένο τομέα. Υπάρχει ακόμα ο κίνδυνος εκδήλωσης του δεύτερου κύματος της πανδημίας, ωστόσο οι ειδικοί πιστεύουν ότι δεν θα καταστεί απαραίτητο να εισέλθουν όλες οι χώρες σε καθεστώς lockdown, όπως έγινε κατά το πρώτο κύμα.
Τα στοιχεία από την ύφεση 2008-2009 αποδεικνύουν ότι ο κλάδος της φιλοξενίας χρειάστηκε τρία χρόνια για να αρχίσει να επιταχύνεται και περίπου επτά χρόνια για να φτάσει στον αριθμό των συναλλαγών στο επίπεδο πριν από την κρίση.
Μπορούμε επίσης να περιμένουμε ότι οι χώρες που βασίζονται στον τουρισμό σε μεγάλο βαθμό θα αποδεχθούν μέτρα για την προσέλκυση πελατών από το εξωτερικό. Ειδικά οι μεσογειακές χώρες. Είναι επίσης πολύ πιθανό ότι οι τουρίστες θα προτιμούσαν χώρες με σχετικά χαμηλό αριθμό περιπτώσεων Covid-19, όπου και ο κίνδυνος μόλυνσης είναι πολύ χαμηλός.
Η Ελλάδα
Η Ελλάδα είναι μια χώρα με ένα από τα καλύτερα αποτελέσματα Covid-19 μεταξύ των κορυφαίων τουριστικών προορισμών παγκοσμίως. Μέχρι στιγμής υπάρχει η αναλογία μόνο περίπου 20 περιπτώσεων θανάτου από Covid-19 ανά 1 εκατομμύριο πολίτες, αριθμός που είναι εξαιρετικά χαμηλός. Αυτό μπορεί να δώσει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στην Ελλάδα, σύμφωνα με την Corinth Capital. Από τα μέσα Ιουνίου τα ελληνικά ξενοδοχεία έχουν ξαναρχίσει τις δραστηριότητές τους και οι αεροπορικές εταιρείες επαναφέρουν σταδιακά τις διεθνείς πτήσεις. Το πόσο εύκολο είναι να εισέλθει κάποιος στην Ελλάδα εξαρτάται από τη χώρα αναχώρησης, και σύμφωνα πάντα με την εξέλιξη της πανδημικής κατάστασης.
O ταξιδιωτικός και τουριστικός κλάδος συμβάλλει στο 3 έως 3,5% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Αν μετρήσουμε επίσης τις σχετικές βιομηχανίες, η συνολική συμβολή του τουρισμού στο παγκόσμιο ΑΕΠ πλησιάζει το 10%. Όλο το κομμάτι της παγκόσμιας οικονομίας χτυπήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία του κορωνοϊού. Καθώς οι οικονομίες βρίσκονταν σε lockdown, τα έσοδα μειώθηκαν περισσότερο από 90%. Τώρα που οι οικονομίες ανοίγουν εκ νέου, μπορεί να εκτιμηθεί ότι η βιομηχανία υπηρεσιών φιλοξενίας θα ανακάμψει.