Σάββατο, 23 Νοε.
11oC Αθήνα

Η «μάχη» της πίτσας και η επόμενη ημέρα από το λουκέτο της Pizza Hut

Η «μάχη» της πίτσας και η επόμενη ημέρα από το λουκέτο της Pizza Hut
photo intime

Πλήγμα στο κλάδο μαζικής εστίασης το λουκέτο στα καταστήματα της Pizza Hut στην Ελλάδα. Πως θα ξαναμοιραστεί η “τράπουλα” στην αγορά. Τα σχέδια των άλλων εταιρειών.

«Πλήγμα» για την αγορά της πίτσας, και τον κλάδο μαζικής εστίασης, αποτέλεσε η είδηση ότι η Pizza Hut, έβαλε οριστικό λουκέτο στα καταστήματά της. Το τελειωτικό χτύπημα «έδωσε» η υγειονομική κρίση, λόγω κορονοϊού.  Ανήσυχη η αγορά, για το μέλλον καθώς την περίοδο του lockdown, η κατανάλωση στην εστίαση, μειώθηκε έως και 80%.  Αμείλικτος ο ανταγωνισμός.  Το κενό που αφήνει η Pizza Hut στην αγορά, θα αποτελέσει «μήλο της έριδος» για τις επώνυμες αλυσίδες.

Μετά την αποχώρηση της Pizza Hut, η «τράπουλα» στην αγορά της πίτσας θα ξαναμοιραστεί. Το κενό που αφήνει στην αγορά θα επιδιώξουν να καλύψουν οι επώνυμες κυρίως αλυσίδες, τονίζουν εκπρόσωποι του κλάδου εστίασης.

Click4more: Η Pizza Hut αποχωρεί από την Ελλάδα! Κλείνουν όλα τα καταστήματα

Υπολογίζεται, ότι οι μεγάλες αλυσίδες πίτσας, διαθέτουν περί τα 180 καταστήματα ανά την Ελλάδα.  Τα τελευταία χρόνια η Pizza Hut είχε απωλέσει σημαντικό μερίδιο από την αγορά, το οποίο, όπως αναφέρουν ομοειδείς της εταιρείες, είχε περιοριστεί κοντά στο 3%. Ξεκινώντας από το 2009 και για αρκετά χρόνια, η αμερικανική αλυσίδα, προχώρησε σε αναδιάρθρωση του δικτύου της, κλείνοντας 27 καταστήματα, μόνο στην Ελλάδα.  «Πουλούσε πολύ ακριβά για τα ελληνικά δεδομένα» αναφέρουν οι ανταγωνιστές της, σχολιάζοντας την τιμολογιακή πολιτική της Pizza Hut και την κατάληξη που είχε η επιχειρηματική της στρατηγική στην Ελλάδα.

«Ο ανταγωνισμός στην αγορά της πίτσας είναι έντονος και ασκείται από παντού» τονίζει στο newsit.gr o Χρήστος Βιτσικάνος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στην αλυσίδα εστίασης L’Artigiano, ο οποίος εκτιμά ότι «Οι επώνυμες αλυσίδες θα επαναπροσδιορίσουν τη στρατηγική ανάπτυξης τους στην Ελλάδα. Μεγάλο σοκ για τις εταιρείες αποτέλεσε και η υγειονομική κρίση, καθώς τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο, ανάλογα με το αντικείμενο της επιχείρησης, η κατανάλωση μειώθηκε από 30% έως 80%. Οι καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί κι επιπλέον νοιώθουν ανασφάλεια για τις εξελίξεις που θα έχει η υγειονομική κρίση».

Τα σχέδια των εταιρειών

Στο μέλλον αναμένονται ανακατατάξεις στον κλάδο της εστίασης. Η οικονομική κατάσταση της εκάστοτε εταιρείας θα καθοριστεί και από τις εξελίξεις στο θέμα του κορονοϊού.

Οι επώνυμες και ισχυρές αλυσίδες είναι αποφασισμένες ότι θα αναπτυχθούν με σύμμαχό τους την τεχνολογία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η περίπτωση της Domino΄s, που ανακοίνωσε ότι ξεκινώντας από το Τέξας της Αμερικής, οι παραδόσεις πίτσας σταδιακά θα γίνονται με οχήματα ρομπότ αντί για ντελιβεράδες.

Από πλευράς μεριδίων αγοράς, στις πρώτες θέσεις στην Ελλάδα, βρίσκονται η Pizza Fan, η Domino’s και η L’ artigiano.  Έντονη είναι η παρουσία και της Roma Pizza, παρόλο που τα τελευταία χρόνια περιόρισε σημαντικά το δίκτυό της.

Οι αλυσίδες πίτσας, έκλειναν καταστήματα την περίοδο της οικονομικής κρίσης, για ν’ ανταπεξέλθουν στη μειωμένη ζήτηση. «Ισχυρό όπλο» για ν’ ανταπεξέλθουν στην πίεση που ασκεί ο ανταγωνισμός, αποτέλεσαν και οι προσφορές, κίνηση που ναι μεν συμπιέζει την κερδοφορία των επιχειρήσεων, είναι όμως σημαντική εφόσον θέλουν να διατηρηθούν στην αγορά.    

Από πλευράς γευστικών επιλογών, στην Ελλάδα, το σουβλάκι, παραδοσιακά κρατά τα «σκήπτρα» της κατανάλωσης, ακολουθεί το μπέργκερ, ενώ την τρίτη θέση στην αγορά εστίασης κατέχει η πίτσα. Από έρευνα της Nielsen, είχε προκύψει, ότι, την περίοδο της οικονομικής κρίσης, η αγορά της πίτσας μείωσε τις πωλήσεις της κατά 30%, το σουβλάκι 28% και η αγορά burgers 26%.

 photo epa

Οι leaders της αγοράς

Η Pizza Fan αποτελεί τη μεγαλύτερη ελληνική αλυσίδα πίτσας, που δραστηριοποιεί από το 1996. Σήμερα αριθμεί περί τα 74 καταστήματα. Αν και μέχρι σήμερα ειδικευόταν στο delivery, τελευταία η εταιρεία έχει επεκταθεί και στο dine-in, ανοίγοντας καταστήματα, που δίνει τη δυνατότητα για κατανάλωση εντός του καταστήματος.

-Στα 39 ανέρχονται τα καταστήματα της Pizza Domino’s στην Ελλάδα. Το σήμα αναπτύσσει η εταιρεία Anatron, η οποία ιδρύθηκε το 1996, αποκτώντας από την εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης αμερικανική εταιρεία Domino’s Pizza, – με περισσότερα από 10.000 καταστήματα σε 75 χώρες- τα δικαιώματα παραγωγής της ομώνυμης ζύμης πίτσας και ανάπτυξης δικτύου καταστημάτων διάθεσης πίτσας στην Ελλάδα, με το σύστημα franchising. Το 1997 δημιούργησε βιομηχανική μονάδα στη Μεταμόρφωση Αττικής και το 2009 ολοκλήρωσε επένδυση κατασκευής νέας, μεγαλύτερης βιομηχανικής μονάδας στο Βιομηχανικό Πάρκο των Άνω Λιοσίων Αττικής.

Με 20 καταστήματα δραστηριοποιείται η l’artigiano, η οποία ιδρύθηκε το 1993 από το Χρήστο Βιτσικάνο, ανοίγοντας το πρώτο κατάστημα διανομής ιταλικού φαγητού στο Βύρωνα.  Από το 2000 η εταιρεία συνεχίζει την ανάπτυξή της με το franchise, διαθέτοντας 12 εταιρικά και 8 franchise καταστήματα σε Αττική, Κόρινθο, Καλαμάτα και Χαλκίδα, ενώ απασχολεί συνολικά περισσότερα από 400 άτομα προσωπικό. Η εταιρεία έχει αποσπάσει πολλά βραβεία κατά τη διάρκεια της επιχειρηματικής της πορείας, ενώ από το 2019 εισήλθε και στην αγορά του dine-in.

Η ιστορία της Pizza Hut

Υπό την ομπρέλα της PepsiCo, η Pizza Hut γνώρισε πολύ μεγάλη ανάπτυξη παγκοσμίως. Η ιστορία της ξεκίνησε το 1958 από το Κάνσας, όταν δύο φίλοι, άνοιξαν μία πιτσαρία με 25 καθίσματα, χρησιμοποιώντας μεταχειρισμένα έπιπλα για να την εξοπλίσουν, αφού προηγουμένως δανείστηκαν 600 δολάρια.  Στα χρόνια της ακμής της, η εταιρεία είχε δαπανήσει 32 εκατ. δολάρια για διαφήμιση, ενώ από τις πιο τολμηρές της κινήσεις, αποτέλεσε η τοποθέτηση ενός διαφημιστικού 10 μέτρων πάνω σε πύραυλο.  Το σήμα Pizza Hut, απέκτησε το 1977 η PepsiCo, έναντι 300 εκατ. δολαρίων όταν το δίκτυο της αριθμούσε 4.000 καταστήματα ανά τον κόσμο. 

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις