Τρίτη, 26 Νοε.
9oC Αθήνα

Σε «ύφαλο» η κρουαζιέρα: Οι εταιρείες που πτωχεύουν και η «βουτιά» των εσόδων κατά 90%

κρουαζιέρα
Φωτογραφία αρχείου

Απογοητευτική είναι η εικόνα που εμφανίζει ο κλάδος της κρουαζιέρας, καθώς από την εμφάνιση του κορονοϊού και μετά, οι κρατήσεις έκαναν «βουτιά», με αποτέλεσμα οι εταιρείες να εκτιμούν ότι το 2020, η μείωση των πωλήσεων θα αγγίξει το 90%. 

Έτσι, από το 1 δισ. ευρώ έσοδα που εκτιμούσαν ότι θα εισπράξουν φέτος, η παγκόσμια υγειονομική κρίση, περιόρισε τις προσδοκίες των εφοπλιστών κρουαζιέρας, μόλις στα 80 εκατ. ευρώ!  

Μη μπορώντας να αντέξουν την κρίση διαρκείας και το δεύτερο lock down, κάποιες εταιρείες κήρυξαν ήδη πτώχευση, όπως η Pullmantur Cruises, με έδρα τη Μαδρίτη της Ισπανίας, που ξεκίνησε την κρουαζιέρα το 1990, έχοντας πραγματοποιήσει δρομολόγια, αρκετές φορές και στη την Ελλάδα. Το ίδιο συνέβη και με την Global Cruise Lines, που επίσης «έπεσε έξω», καθώς αδυνατούσε να συντηρήσει το στόλο των πέντε κρουαζιερόπλοιων.

Όπως δηλώνει στο newsit.gr o κ. Θεόδωρος Κόντες πρόεδρος της Ένωσης Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας «δυστυχώς, πολλές ακόμα εταιρείες βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεωκοπίας».

«Πωλητήριο» σε κρουαζιερόπλοια

Οι εταιρείες αδυνατούν να συντηρήσουν τα πλοία τους, καθώς ακόμα κι αγκυροβολημένα, τα έξοδα συντήρησης είναι δυσβάσταχτα. Η Carnival Cruises μία από τις μεγαλύτερες του κλάδου της, ανακοίνωσε στο Ship Trade ότι παρόλο που τα πλοία της είναι δεμένα, ωστόσο τα έξοδά της ξεπερνούν τα 600 εκατ. δολάρια το μήνα!   

Ακόμα κι αν τα κρουαζιερόπλοια εκτελούσαν δρομολόγια, τα έξοδα συντήρησης από τον περασμένο Μάρτιο και μετά ήταν υπέρογκα, λόγω της χαμηλής πληρότητας. Κρουαζιερόπλοιο της Costa Cruises που η χωρητικότητά του ανέρχεται σε 4.500 άτομα, στο τελευταίο δρομολόγιο που έκανε πριν από το lockdown μετέφερε μόλις 159 επιβάτες αναψυχής, απασχολώντας ωστόσο, 1.000 άτομα προσωπικό.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, πολλές εταιρείες αναγκάζονται να πουλήσουν μέρος του στόλου τους για να αποκτήσουν ρευστότητα.

Το διάστημα αυτό πολλά κρουαζιερόπλοια διατίθενται προς πώληση και κάποιοι εφοπλιστές έχουν ήδη αδράξει την «ευκαιρία» για να τα αγοράσουν σε χαμηλές τιμές.  Ένας απ’ αυτούς είναι και ο Μάριος Ηλιόπουλος ιδιοκτήτης της Seajet, ο οποίος το τελευταίο διάστημα απέκτησε μέσω πλειστηριασμών 4 κρουαζιερόπλοια, σε πολύ χαμηλές τιμές.  

κρουαζιέρα

Άνθρωποι του περιβάλλοντος του υποστηρίζουν ότι οι αγορές αυτές αποτελούν περισσότερο επενδυτικές κινήσεις, παρά εκδήλωση ενδιαφέροντος για να δραστηριοποιηθεί στην κρουαζιέρα, γι’ αυτό και μόλις η αγορά επιστρέψει στην κανονικότητα, θα τα πουλήσει εκ νέου σε υψηλότερες τιμές.  Κι όλα αυτά όταν οι παραγγελίες νέων πλοίων έχουν ήδη ακυρωθεί.

Από την πλευρά της, η Celestyal Cruises, με εξειδίκευση σε κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά και την Ανατολική Μεσόγειο, αξιοποίησε την ταξιδιωτική «αδράνεια» και παρουσίασε αυτές τις ημέρες τη νέα της εταιρική ταυτότητα σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιείται, εμπνευσμένη από το θρυλικό πνεύμα της Ελλάδας και την ελληνική «αγάπη για τη ζωή».

Προοπτικές για το 2021 – Τον ερχόμενο Μάιο οι πρώτες κρουαζιέρες

Το 2020, είναι «χαμένο» έτος για τις εταιρείες της κρουαζιέρας.  Μετά από το πρώτο lockdown και προς το τέλος του καλοκαιριού έγιναν προσπάθειες ανάκαμψης, χωρίς όμως ουσιαστικά αποτελέσματα.   

Στην Ελλάδα, μία μικρή κίνηση και για περιορισμένο χρονικό διάστημα, απέκτησαν τα λιμάνια του Πειραιά, του Ηρακλείου και της Κέρκυρας, με επιβάτες που μετέφερε η TUI. Από τα ίδια λιμάνια μάλιστα, αναμένεται να γίνει το ξεκίνημα της κρουαζιέρας.

«Ακόμα κι αν αρθούν τα μέτρα μέσα στο χειμώνα, οι εταιρείες είναι αποφασισμένες να ξεκινήσουν τις κρουαζιέρες από τον ερχόμενο Μάιο» εκτιμά ο κ. Κόντες τονίζοντας επίσης ότι «Θα περάσουν χρόνια για να ξανακερδίσει η κρουαζιέρα το στοίχημα. Ακόμα κι αν βρεθεί το φάρμακο και ξεκινήσουν τα εμβόλια κατά του κορονοϊού, η κρουαζιέρα, δεν θα μπορέσει να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019, ούτε το 2023».

Επιπλέον προβλήματα

Εν τω μεταξύ, επιπλέον προβλήματα αντιμετωπίζουν τα κρουαζιερόπλοια αυτές τις ημέρες. Καθώς τα λιμάνια είναι κλειστά, απαγορεύεται στα πλοία να προσεγγίσουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων, που έχει ως αποτέλεσμα, το πλήρωμα να στερείται βασικά είδη πρώτης ανάγκης.  Φορείς των κρουαζιερόπλοιων και της ναυτιλίας, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας καταβάλουν προσπάθειες, να λύσουν το θέμα, ώστε τα πλοία να προσεγγίσουν τα λιμάνια, όσο χρόνο χρειάζεται για να εφοδιαστούν με τρόφιμα.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις