Κυριακή, 24 Νοε.
10oC Αθήνα

Σχολεία: Τα λουκέτα «ξεσκονίζονται» κι οι ειδικοί διχάζονται – Ποιοι διαφωνούν κάθετα

σχολεία
Φωτογραφία αρχείου: Intime

«Η στοχοποίηση είναι λανθασμένη» λένε οι ειδικοί μετά τα νέα σενάρια για «λουκέτο» και εξηγούν γιατί τα σχολεία πρέπει να μείνουν ανοιχτά. Ποιοι διαφωνούν και γιατί. Οι δύο αντικρουόμενες απόψεις λίγες ώρες προτού οι προτάσεις κατατεθούν και οι αποφάσεις παρθούν.

Βατόπουλος, Δερμιτζάκης, Θωμαϊδης, Λουκίδης και Βασιλακόπουλος μιλούν για την παύση ή μη, της λειτουργίας των σχολείων εν μέσω των κρουσμάτων που έχουν πάρει την ανιούσα, με αποτέλεσμα ολόκληρες περιοχές να «βράζουν» και τα σχολεία να μπαίνουν ξανά στο τραπέζι των νέων μέτρων.

Έχει γίνει πια κλασική η διαμάχη ανάμεσα στα μέλη της επιτροπής αλλά και σε άλλους επιστήμονες – το αν πρέπει δηλαδή, ή δεν πρέπει, να κλείνουν τα σχολεία την ώρα που η πανδημία καλπάζει και επίσης το αν τελικά η σχολική κοινότητα συνεισφέρει στη διασπορά του κορονοϊού.

click4more: Κορονοϊός: Νέα μέτρα στο τραπέζι μετά το τρίτο «χιλιάρικο» – Η ανατροπή με το lockdown και όλα τα σενάρια

Μιλώντας στο newsit.gr, ο Αλκιβιάδης Βατόπουλος, καθηγητής Μικροβιολογίας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, είπε πως ακόμα δεν υπάρχουν στοιχεία που να μας δείχνουν ότι τα σχολεία έχουν συνεισφέρει στην αύξηση των κρουσμάτων. Από την άλλη: «Το ότι το κλείσιμο τους είναι στο τραπέζι είναι μια πραγματικότητα, αλλά δεν προκρίνεται ιδιαίτερα για την ώρα». Νωρίτερα σήμερα ο ίδιος δεν απέκλεισε ένα πιο αυστηρό γενικευμένο lockdown, αν τα πράγματα συνεχίζουν να πηγαίνουν άσχημα.

Κατηγορηματικός ο Δερμιτζάκης – «Να μην κλείσουν τα σχολεία»

Ο Μανώλης Δερμιτζάκης, καθηγητής Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστήμιου της Γενεύης, πάντως, ήταν ξεκάθαρα αρνητικός στο ενδεχόμενο κλεισίματος των σχολείων, ως απάντηση στα κρούσματα που διπλασιάστηκαν, από τη μία μέρα στην άλλη. Όπως μας είπε: «Δεν υπάρχουν καθόλου στοιχεία που να μας δείχνουν ότι στα σχολεία γίνεται υπέρ μετάδοση του ιού. Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου τα παιδιά στο δημοτικό σχολείο δεν φοράνε μάσκες, βλέπουμε ότι ναι, εκεί υπάρχει κάποια μετάδοση. Στην Ελλάδα, τα παιδιά είναι πολύ πιστά στην τήρηση των μέτρων. Σε κάθε περίπτωση, δεν έχουμε χειροπιαστά στοιχεία που να συνηγορούν σε ενδοσχολική μετάδοση.

Θα είναι λάθος να κλείσουμε τα σχολεία και θα πρέπει πολύ σοβαρά να το σκεφτούμε ως κοινωνία την ίδια ώρα που λειτουργούν μαγαζιά, εκκλησίες κι η τηλεργασία βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα

H δαιμονοποίηση των σχολείων δεν βοηθά στην αντιμετώπιση του ζητήματος».

Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Δερμιτζάκη, δεδομένου ότι τα μικρά παιδιά είναι κατά βάση ασυμπτωματικοί φορείς, το αποτύπωμα τους στη διασπορά έχει μια διαφορά φάσης σε σχέση με αυτή του γενικού πληθυσμού. Όπως εξηγεί ο ίδιος: «Το άνοιγμα των σχολείων δεν έχει δώσει ακόμα το αποτύπωμά του σε αυτό που βλέπουμε να συμβαίνει από την περασμένη εβδομάδα. Αυτό που βλέπουμε να συμβαίνει τώρα, είναι αποτέλεσμα 2 εβδομάδων πίσω όταν και τα σχολεία ήταν κλειστά».

σχολεία

«Το κλείσιμο των σχολείων είναι λάθος»

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πνευμονολόγος Θοδωρής Βασιλακόπουλος, καθηγητής Πνευμονολογίας και Εντατικής Θεραπείας Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος μας είπε: «Το κλείσιμο των σχολείων δεν είναι η λύση σε αυτό που αντιμετωπίζουμε τώρα. Η συνεισφορά τους στη διασπορά είναι μικρή. Αντίθετα, η μεγάλη συνεισφορά έρχεται από τους ενήλικες- από το συνωστισμό τύπου ορθάδικο έξω από τα take away, από τα συλλαλητήρια, από τις αγορές και τα ψώνια. Και όσον αφορά τα μεγαλύτερα παιδιά, αυτό που μας προβληματίζει δεν είναι η συμπεριφορά τους μέσα στο σχολείο όσο οι παρέες και η κοινωνική συναναστροφή έξω από τις σχολικές μονάδες, πράγμα που ήδη όμως συμβαίνει και με τα σχολεία τους κλειστά».

click4more: Κεραμέως στο Live News: Καμία εισήγηση από τους ειδικούς για κλείσιμο των σχολείων

Για τον Στέλιο Λουκίδη, επίκουρο καθηγητή Πνευμονολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, μόνο μαζικά τεστ στους εκπαιδευτικούς και τα αποτελέσματα αυτών θα μας απαντήσουν στο ερώτημα του αν τα σχολεία λειτουργούν ή όχι ως επιταχυντές ή clusters μέσα στην πανδημία. « Πρέπει να απαντηθεί από τους αρμόδιους – που εντοπίζονται όλα αυτά τα κρούσματα; Είναι μέσα στα σχολεία; Ποιοι είναι οι φορείς; Καθηγητές, γονείς, μαθητές; Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να δώσει αυτά τα στοιχεία».

Ενδιαφέρον έχει και η απάντηση του που μας έδωσε ο Νίκος Θωμαΐδης, καθηγητής Αναλυτικής Χημείας, ο οποίος μας είπε ότι μέσα από τα λύματα δε βγαίνει συγκεκριμένη εικόνα για το πώς/πόσο συνεισφέρουν τα σχολεία στην εικόνα της διασποράς. Όπως εξηγεί ο ίδιος: «Από τα λύματα βγαίνει ένα συνολικό συμπέρασμα από όλες τις δραστηριότητες μέσα στο λεκανοπέδιο. Εμείς εκτιμούμε ότι η έξαρση που παρατηρούμε τώρα είναι αποτέλεσμα της συμπεριφοράς του κοινού τα Χριστούγεννα, τα Φώτα, των εξόδων για αγορές και φυσικά της επιστροφής του κόσμου στην εργασία του μετά τις γιορτές. Είναι αποτέλεσμα της μη τήρησης των μέτρων ασφαλείας αλλά και του συνωστισμού σε μέσα μαζικής μεταφοράς».

σχολεία

Η αντίθετη άποψη

Ο Αθανάσιος Εξαδάκτυλος, πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών είναι το μέλος της επιτροπής που μιλά σταθερά και ανοιχτά για κλείσιμο των σχολείων. Μάλιστα, σήμερα έκανε λόγο για κίνδυνο η Ελλάδα να μετατραπεί σε Πορτογαλία όσον αφορά την εξάπλωση του κορονοϊού, λόγω και της βρετανικής μετάλλαξης, ξεκαθαρίζοντας ότι την Παρασκευή πρέπει να αποφασιστεί να κλείσουν τα σχολεία όλων των βαθμίδων, αλλά όχι, στην παρούσα φάση τουλάχιστον, η αγορά.

click4more: Κορονοϊός: Ο δείκτης θετικότητας και η πίεση στα νοσοκομεία – Αυξήθηκαν οι εισαγωγές (video)

Εν τω μεταξύ χθες, ο Σωτήρης Τσιόρδας ανέφερε πως «τον τελευταίο καιρό παίρνουμε πολλές αναφορές για συρροές κρουσμάτων σε σχολεία», συμπληρώνοντας πως «τα σχολεία αντανακλούν την επιδημία της κοινότητας» και προειδοποιώντας πως βάσει στοιχείων «η βρετανική μετάλλαξη ενδεχομένως να μολύνει περισσότερο τα παιδιά». «Δεν μπορώ να προκαταλάβω τις αποφάσεις, αλλά όλα θα συζητηθούν», ανέφερε ερωτηθείς αν θα προταθεί το κλείσιμο των σχολείων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας του Υπουργείου Παιδείας, αυτή τη στιγμή τα σχολεία στα οποία είτε τμήματα έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους είτε έχει κλείσει όλο το σχολείο φτάνουν περίπου τα 300. Έτσι, οι σχολικές μονάδες (πλήρης αναστολή) είναι στο 0,5018% και τα τμήματα (μερική αναστολή) στο 0,2826%.

Ρεπορτάζ: Δήμητρα Τριανταφύλλου
Φωτογραφίες αρχείου: Intime.

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις