Σφοδρές αντιδράσεις στα social media έχει προκαλέσει ένα άγαλμα στην Ιταλία, το οποίο απεικονίζει μια γυναίκα με διαφανές φόρεμα από ένα ποίημα του 19ου αιώνα. Το χάλκινο άγαλμα αποκαλύφθηκε το Σάββατο, κατά τη διάρκεια τελετής στην οποία παρέστη ο πρώην πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε, στο Σάπρι και έκτοτε έχει ξεσπάσει μια διαμάχη περί σεξισμού.
Σύμφωνα με ιταλικά ΜΜΕ, το άγαλμα που απεικονίζει μια λιτά ντυμένη γυναίκα είναι έργο του γλύπτη Εμανουέλε Στιφάνο και συνιστά φόρο τιμής στο La Spigolatrice di Sapri (Η καθαρίστρια του Σάπρι), που έγραψε ο ποιητής Λουίτζι Μερκαντίνι το 1857. Το ποίημα στηρίζεται στην ιστορία μιας αποτυχημένης επανάσταση κατά του Βασιλείου της Νάπολης από τον Carlo Pisacane, έναν από τους πρώτους Ιταλούς σοσιαλιστές στοχαστές. Στο Σάπρι στην ακτή της Καμπανίας, στις 28 Ιουνίου 1857 σκοτώθηκαν 300 μαχητές της ανεξαρτησίας και ο ίδιος ο Carlo Pisacane.
Η πρώτη που αντέδρασε ήταν η βουλευτής του Δημοκρατικού κόμματος και πρώην πρόεδρος της Ιταλικής Βουλής, Laura Boldrini. Με ανάρτησή της στα social media, δήλωσε ότι το άγαλμα αποτελεί «προσβολή για τις γυναίκες και την ιστορία που θα έπρεπε να γιορτάζει».
La statua appena inaugurata a #Sapri e dedicata alla #Spigolatrice è un’offesa alle donne e alla storia che dovrebbe celebrare.
Ma come possono perfino le istituzioni accettare la rappresentazione della donna come corpo sessualizzato?
Il maschilismo è uno dei mali dell'Italia. pic.twitter.com/2msLhgJvso— laura boldrini (@lauraboldrini) September 26, 2021
«Για άλλη μια φορά, πρέπει να υποστούμε την ταπείνωση να βλέπουμε τον εαυτό μας να αναπαρίσταται με τη μορφή ενός σεξουαλικοποιημένου σώματος, χωρίς ψυχή και χωρίς καμία σχέση με τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της ιστορίας» ανέφερε φεμινιστική οργάνωση στα social media.
Finalmente la #spigolatricedisapri ha compagnia. Per completare l'opera hanno installato un Silvio di bronzo che apprezza pic.twitter.com/0py17yJ8Hl
— youngtrefu (@youngtrefu) September 28, 2021
Από την πλευρά του ο καλλιτέχνης αντέδρασε έντονα λέγοντας πως αν ήταν στο χέρι του θα απεικόνιζε το άγαλμα εντελώς γυμνό, θεωρώντας πως τέτοιου είδους αντιδράσεις δεν μπορούν να αφορούν και να αγγίζουν ένα έργο τέχνης.