Δυο σφαίρες, μια στο θώρακα και μια στην κοιλιά, από απόσταση σχεδόν 3 με 4 μέτρα, δέχτηκε ο 20χρονος που έπεσε νεκρός κατά την καταδίωξη στο Πέραμα, τα ξημερώματα του περασμένου Σαββάτου (23.10.2021).
Τα πρώτα στοιχεία από την ιατροδικαστική εξέταση κάνουν λόγο για δύο τραύματα στον 20χρονο Ρομά, ο οποίος έπεσε νεκρός από τα πυρά αστυνομικών στο Πέραμα.
Το θανατηφόρο από αυτά ήταν στην περιοχή του θώρακα, ενώ η δεύτερη σφαίρα βρήκε τον 20χρονο στην κοιλιακή χώρα. Διαπιστώθηκε ότι οι βολές στο σώμα του νεαρού εβλήθησαν από μπροστά, ενώ σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες η απόσταση από όπου πυροβολήθηκε ήταν από 3 έως 4 μέτρα.
Θολό τοπίο
Τις συνθήκες, τις παραλείψεις, τυχόν εντολές που παρακούστηκαν ή δεν δόθηκαν ποτέ, η ασυνεννοησία αλλά και ενδεχόμενο λανθασμένου σχεδιασμού, εξετάζονται στο πλαίσιο της έρευνας που έχει διαταχθεί προκειμένου να ριχτεί άπλετο φως στην καταδίωξη που είχε σαν αποτέλεσμα το θάνατο του 20χρονου Ρομά και τη σύλληψη επτά αστυνομικών, οι οποίοι κατά τη διάρκεια της ακινητοποίησης του υπόπτου οχήματος πυροβόλησαν 38 φορές.
Τα αναπάντητα ερωτήματα που υπάρχουν έως αυτή τη στιγμή είναι αρκετά, με την κάθε πλευρά να παραθέτει τις δικές της απόψεις. Όποιες κι αν είναι εξηγήσεις, όμως, τόσο από τους άνδρες της ομάδας ΔΙΑΣ που συμμετείχαν στην αιματηρή καταδίωξη, αλλά και των αστυνομικών που βρίσκονταν εκείνη την ώρα στο κέντρο της Άμεσης Δράσης το αποτέλεσμα αποδεικνύει ότι αν όχι όλα, τουλάχιστον αρκετά πράγματα δεν πήγαν καλά.
Το κλεμμένο όχημα, μάρκας Hyundai καταδιώχθηκε από δύο διαφορετικές ομάδες της ΔΙΑΣ. Στην αρχή από άνδρες της ΕΛ.ΑΣ. που περιπολούσαν με τις μηχανές τους στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη Ρέντη και στη συνέχεια από δικυκλιστές που επόπτευαν στην περιοχή του Αιγάλεω. Η πρώτη ομάδα αποχώρησε από την προσπάθεια της σύλληψης των τριών επιβαινόντων στο κλεμμένο όχημα μετά από εντολή του κέντρου της Άμεσης Δράσης.
Από εκεί και πέρα όμως τα πράγματα αρχίζουν να περιπλέκονται. Άνδρες της ομάδας ΔΙΑΣ του Αιγάλεω είδαν το λευκό Hyundai να κινείται στη λεωφόρο Αθηνών στο Χαϊδάρι. Ενημερώνουν το κέντρο κι αρχίζουν να καταδιώκουν το όχημα. Όπως οι ίδιοι ισχυρίζονται δεν έλαβαν καμιά εντολή από το κέντρο.
Ποια είναι η αλήθεια θα αποδειχθεί από τις έρευνες των αρμόδιών υπηρεσιών που έχουν αναλάβει να εντοπίσουν τις αστοχίες. Ωστόσο υπάρχουν ορισμένα δεδομένα τα οποία δεν επιδέχονται αμφισβήτησης.
Το σύστημα SEPURA
Όλα τα οχήματα της ΕΛ.ΑΣ, είναι εξοπλισμένα με το σύστημα SEPURA με το οποίο τα πληρώματα επικοινωνούν με το κέντρο επιχειρήσεων. Εκτός όμως από τις συνομιλίες το συγκεκριμένο σύστημα, διαθέτει και GPS. Έτσι στα μόνιτορ που υπάρχουν στο κέντρο επιχειρήσεων αποτυπώνεται σε real time που βρίσκεται κάθε περιπολικό και δίκυκλο.
Έτσι οι άνδρες της ΕΛ.ΑΣ. που βρίσκονταν εκείνη την ώρα στο κέντρο της Άμεσης Δράσης, έβλεπαν προς τα που κινούνταν και μάλιστα με μεγάλη ταχύτητα οι μηχανές της ομάδας ΔΙΑΣ του Αιγάλεω. Ακόμα και σε περίπτωση που δεν άκουσαν την ενημέρωση από τους αστυνομικούς που του καταδίωκαν, ωστόσο για τουλάχιστον 20 λεπτά σε ένα από τα μόνιτορ που είχαν μπροστά τους αποτυπώνονταν η ξέφρενη καταδίωξη. Κανένας από τους άνδρες του κέντρου επιχειρήσεων δεν επικοινώνησε μέσω ασυρμάτου με τους άνδρες της ομάδας ΔΙΑΣ για να τους ρωτήσει τι συνέβαινε και γιατί όλοι κινούνταν προς την ίδια κατεύθυνση. Κι όλα αυτά ενώ την ίδια ώρα οι αστυνομικοί που βρίσκονταν στο κέντρο ενημέρωναν συναδέρφους τους για άλλα περιστατικά.
Όχι στις καταδιώξεις
Την ίδια ώρα εντύπωση προκαλεί η εντολή που έχει δοθεί εδώ κι ένα μήνα, βάση της οποίας απαγορεύονται οι καταδιώξεις σε περίπτωση που δεν έχει ενημερωθεί πρώτα το κέντρο της άμεσης δράσης. H απόφαση αυτή πάρθηκε όταν κατά τη διάρκεια καταδίωξης στις 20 Σεπτεμβρίου έχασε τη ζωή του, ένας οδηγός μηχανής. «Με αφορμή θανατηφόρο ατύχημα μοτοσικλετιστή που έλαβε χώρα χθες στην Αθήνα μετά από καταδίωξη του από αστυνομικούς, δεν θα ενεργούνται καταδιώξεις αν δεν έχει ενημερωθεί πρώτα το κέντρο Άμεσης Δράσης».
Χρειάζονταν 38 σφαίρες
Από εκεί και πέρα όμως πολλοί είναι αυτοί που δυσκολεύονται να κατανοήσουν γιατί χρειάστηκαν 38 σφαίρες προκείμενου να ακινητοποιηθεί ένα κλεμμένο αυτοκίνητο. Ο αριθμός των βλημάτων που έπληξαν το σώμα του 20χρονου, το όχημα αλλά και παρακείμενα αυτοκίνητα θεωρείται υπερβολικός.
Βάσει των σημερινών δεδομένων κι όχι των συνθηκών τα μεσάνυχτα της περασμένης Παρασκευής οι αστυνομικοί δεν φαίνεται να γνώριζαν ποιοι βρίσκονταν εντός του αυτοκινήτου. Όταν το Hyundai, εμβόλισε τις μηχανές τους, τότε οι άνδρες της ΔΙΑΣ όπως οι ίδιοι αναφέρουν άρχισαν να πυροβολούν. Χρειάστηκαν τόσες σφαίρες για το συγκεκριμένο περιστατικό; Ακόμα και αυτό το γεγονός ελέγχεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες, καθώς οι αστυνομικοί κατηγορούνται για ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο.
Δεδομένων των παραπάνω, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη έχει διατάξει έρευνα στην οποία δεν θα ελεγχθούν μόνο οι άνδρες της ομάδας ΔΙΑΣ, αλλά και οι αστυνομικοί που βρίσκονταν το μοιραίο βράδυ στο κέντρο της άμεσης δράσης, καθώς και ανώτατοι αξιωματικοί για τις εντολές που έχουν δώσεις στους υφιστάμενους τους για του πως θα ενεργούν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.
Μαρίνος Αλειφέρης – Θανάσης Γερασιμίδης