H Google τιμάει σήμερα με ένα Doodle τον Johannes Vermeer, τον ολλανδό ζωγράφο που ειδικεύτηκε στην απεικόνιση καθημερινών σκηνών από τη ζωή της μεσαίας τάξης.
Η Google τιμάει σήμερα τον Ολλανδό Γιοχάνες Βερμέερ (Johannes Vermeer). Γνωστός και ως Γιαν Βερμέερ (η σωστή προφορά είναι Φερμέιρ), ο Johannes Vermeer γεννήθηκε στις 31 Οκτωβρίου του 1632 και πέθανε στις 15 Δεκεμβρίου 1675. Ήταν Ολλανδός ζωγράφος που ειδικεύτηκε στην απεικόνιση καθημερινών σκηνών από τη ζωή της μεσαίας τάξης.
Ο Johannes Vermeer έζησε και εργάστηκε στην περιοχή του Ντελφτ της Νότιας Ολλανδίας κατά τον 17ο αιώνα.
Μαζί με τον Ρέμπραντ αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους της “Χρυσής εποχής” στην ολλανδική ζωγραφική (1584-1702).
Πολύ λίγες πληροφορίες είναι γνωστές για τη ζωή του Johannes Vermeer και οι περισσότερες από αυτές προέρχονται από επίσημα νομικά έγγραφα της εποχής.
Στις 20 Απριλίου 1653, ο Johannes Vermeer νυμφεύτηκε την Catharina Bolnes, κόρη εύπορης οικογένειας. Απέκτησαν συνολικά 14 παιδιά, από τα οποία τα 4 πέθαναν σε πολύ νεαρή ηλικία.
Ο ίδιος o Johannes Vermeer ζωγράφιζε κατά μέσο όρο δύο πίνακες το χρόνο, πιθανότατα όχι τόσο για λόγους εμπορικής εκμετάλλευσης αλλά κυρίως για ανθρώπους που εκτιμούσαν τους πίνακές του.
Εκτιμάται ότι αυτός είναι και ένας από τους λόγους για τους οποίους ολοκλήρωσε συνολικά λίγα έργα. Ο Βερμέερ έχαιρε εκτίμησης ως καλλιτέχνης αλλά και ως ειδήμων σε ζητήματα τέχνης. Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως το 1672 ταξίδεψε στη Χάγη, προκειμένου να πιστοποιήσει τη γνησιότητα μίας συλλογής έργων του Φρειδερίκου Γουλιέλμου, εκλέκτορα του Βρανδεμβούργου.
Τα τελευταία χρόνια της ζωής του περιήλθε σε δεινή οικονομική κατάσταση, εξαιτίας του πολέμου που ξέσπασε μεταξύ Ολλανδίας και Γαλλίας το 1672. Καθώς δεν μπορούσε να συντηρήσει την πολυμελή οικογένειά του έπεσε σε κατάθλιψη και η σωματική του υγεία επιδεινώθηκε. Πέθανε το 1675 και λέγεται πως ετάφη στις 15 Δεκεμβρίου, στον οικογενειακό τάφο της Παλαιάς Εκκλησίας του Ντελφτ.
Ο Johannes Vermeer διακρίνεται κυρίως ως ζωγράφος ρωπογραφιών, καθημερινών ρεαλιστικών σκηνών και ηθογραφιών. Κατά το μεγαλύτερο ποσοστό οι πίνακες του προσαρμόζονται στην κυρίαρχη τάση της ολλανδικής ηθογραφικής ζωγραφικής, σύμφωνα με την οποία έπρεπε να καταδικάζονται η αμαρτία και τα ανθρώπινα πάθη, με απώτερο στόχο τη διαπαιδαγώγηση και την ανάδειξη της «ενάρετης» ζωής.
Στην πλειονότητά τους, τα ηθογραφικά έργα του επιδιώκουν να διακωμωδήσουν τις αποκλίνουσες συμπεριφορές, ενώ ελάχιστα από αυτά παρουσιάζουν ένα πρότυπο προς μίμηση, όπως ο πίνακας Η Γαλατού (περ. 1658), ένας από τους διασημότερους πίνακες του, ο οποίος απεικονίζει μία υπηρέτρια να εκτελεί επιμελώς τα καθήκοντά της.
Τα διασημα έργα του Johannes Vermeer
- Ο Χριστός στο σπίτι της Μάρθας και της Μαρίας
- Η Άρτεμις και οι συντρόφισσές τηςΗ μαστροπός
- Κοπέλλα που διαβάζει γράμμα δίπλα στο παράθυρο
- Κοπέλλα που κοιμάται στο τραπέζι
- Ο μικρός δρόμος (στο Ντελφτ)
- Ο στρατιώτης και η χαμογελαστή κοπέλλα
- Η Γαλατού
- Το ποτήρι του κρασιούΓυναίκα με δύο κυρίους
- Άποψη του Ντελφτ
- Διακοπή της μουσικήςΓυναίκα στα μπλε που διαβάζει γράμμα
- Μάθημα μουσικής
- Η λαουτίστρια
- Η γυναίκα με το μαργαριταρένιο κολιέ
- Γυναίκα με κανάτα νερού
- Γυναίκα με ζυγαριά
- Γυναίκα που γράφει γράμμα
- Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι
- Το κοντσέρτο
- Προσωπογραφία νέας
- Η Τέχνη της Ζωγραφικής
- Κυρία και υπηρέτρια με ένα γράμμα
- Κοπέλλα με κόκκινο καπέλλο (αμφισβητούμενο)
- Ο αστρονόμος
- Ο γεωγράφος
- Η δαντελού
- Ερωτικό γράμμα
- Κυρία που γράφει γράμμα με την υπηρέτριά της
- Αλληγορία της Πίστης
- Η κιθαρίστρια
- Κοπέλλα δίπλα στο βιργινάλι
- Κοπέλλα καθισμένη στο βιργινάλι
Για τα δεδομένα της εποχής του ολοκλήρωσε πολύ μικρό αριθμό έργων, περίπου πενήντα από τα οποία τριάντα πέντε έχουν διασωθεί. Αν και το έργο του επαινέθηκε στη διάρκεια της ζωής του και κατά τον 18ο αιώνα, στη συνέχεια περιέπεσε στη λήθη. Η επανεκτίμηση του έργου του σχετίζεται με την εμφάνιση του κινήματος του ιμπρεσιονισμού.