Με την πεποίθηση πως ο μηχανισμός της Περιφέρειας έκανε ό,τι μπορούσε για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της κακοκαιρίας ΕΛΠΙΔΑ, ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης παρουσίασε σήμερα στο περιφερειακό συμβούλιο τον απολογισμό των δράσεων, όσον αφορά στη διαχείρισή της.
«Στόχος μας δεν είναι η άσκοπη αντιπαράθεση, αλλά η ανάδειξη της αλήθειας και η επίτευξη μέγιστης δυνατής συναίνεσης, στη διαρκή μας προσπάθεια να προστατεύσουμε το κύρος του θεσμού που υπηρετούμε» τόνισε ο περιφερειάρχης στη μονοθεματική συνεδρίαση του ΠΕΣΥ, για τα πεπραγμένα της Περιφέρειας αναφορικά με το φαινόμενο της κακοκαιρίας «Ελπίδα».
Ωστόσο οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης καταλόγισαν ευθύνες «για την πρωτοφανή αποδιοργάνωση της πρωτεύουσας και την απάνθρωπη ταλαιπωρία όλων σε μια προαναγγελθείσα κακοκαιρία» όπου «οι πολίτες έζησαν την κατάρρευση του επιτελικού κράτους και της επιτελικής αυτοδιοίκησης η οποία απέτυχε να αντιμετωπίσει το φαινόμενο συντονισμένα και με σχέδιο».
Ο καθ. ΕΚΠΑ και πρόεδρος του ΟΑΣΠ, Ευθύμιος Λέκκας, υπογράμμισε ότι «ο συνδυασμός του κινδύνου και των φαινομένων. επέτειναν τις συνέπειες βάσει της τρωτότητας των συστημάτων».
Συστήματα τα οποία κατέρρευσαν άμεσα, όπως η Αττική Οδός λόγω κυκλοφοριακής ασφυξίας, είτε λόγω διακοπής της ηλεκτροδότησης το Κέντρου Ελέγχου της Κυκλοφορίας. Έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την Αττική οδό, όπου εγκλωβίστηκαν χιλιάδες οδηγοί «με μοναδική εφικτή έξοδο λόγω κατωφέρειας, αυτή προς Ελευσίνα, ενώ καθίσταται αδύνατη κάθε πρόσβαση προς βοήθεια, κατά μήκος της απόστασης των 4-5 χλμ. μεταξύ των εξόδων της», όπως σημείωσε.
Ο κ. Λέκκας επισήμανε την αναγκαιότητα της πρόβλεψης αυτών των παραμέτρων, όπως π.χ. και της αδυναμίας λειτουργίας του Ιντερνέτ στο νέο σχέδιο Πολιτικής Προστασίας που πρέπει να θεσμοθετηθεί, εκχωρώντας «αυτοδυναμία και αυτονομία σε πόρους, εξοπλισμό και προσωπικό, στις Περιφέρειες και τους δήμους».
Ο περιφερειάρχης στην τοποθέτησή του, επισήμανε ότι δεν θέλει να ωραιοποιήσει καταστάσεις, ούτε να ισχυριστεί ότι όλα πήγαν καλά», αλλά να αντικρούσει τα ψέματα που ακούστηκαν, να αναδειχθούν οι θετικές δράσεις, να προβληθούν οι θετικές προτάσεις για το μέλλον και πρωτίστως να μη μετατραπεί η συζήτηση στο ΠΕΣΥ «σε κομματική αντιπαράθεση».
Ειδικότερα, ο περιφερειάρχης επισήμανε ότι η Περιφέρεια είναι «ένας από τους πολλούς κρίκους της αλυσίδας της Πολιτικής Προστασίας με ξεκάθαρες ευθύνες και αρμοδιότητες» βάσει των οποίων κινήθηκε, ξεπερνώντας τα όρια μόνο για να συνδράμει τους δήμους.
Επίσης, απαντά στα ερωτήματα που τέθηκαν ως προς την ετοιμότητα αντιμετώπισης της κακοκαιρίας με τα απαιτούμενα μέσα και το αλάτι, με «8 αλήθειες», τις οποίες παραθέτει:
1.Η διοίκηση της Περιφέρειας διαχειρίστηκε ένα καταστροφικό φυσικό φαινόμενο, χωρίς να χαθεί ούτε μια ανθρώπινη ζωή. «Κρατήσαμε ανοικτούς τους δρόμους προς τα 10 μεγάλα νοσοκομεία και το ΕΚΑΒ. Ενώ δεκάδες πολίτες διακομίστησαν σε μονάδες υγείας, μέσω της τηλεφωνικής γραμμής 1110».
2.Ο μηχανισμός ήταν σε πλήρη ετοιμότητα πολύ πριν ξεσπάσει η κακοκαιρία. «Κατά τη διάρκεια της βάρδιας, δράσαμε σύμφωνα με το σχεδιασμό»
3.Εκεί που η Περιφέρεια είχε αρμοδιότητα, στη λειτουργία των σχολείων, έδρασε έγκαιρα κι αποτελεσματικά και κράτησε τα σχολεία κλειστά τη Δευτέρα 24/1.
4.Το πρωί της 24ης Ιανουαρίου είχε στη διάθεσή της 164 οχήματα, εκ των οποίων 107 εκχιονιστικά πάσης φύσεως. Στις 26 Ιανουαρίου είχε συνολικά 241 μηχανήματα έργου, εκ των οποίων 118 ήταν αποχιονιστικά, «με απόλυτη νόμιμη και διαφανή διαδικασία».
5.Είχε επαρκή ποσότητα αντιπαγετικού άλατος, με περισσότερους των 5000 τόνων, εκ των οποίων 1.500 δόθηκαν στους δήμους.
6.Έδωσε μάχη για τον αποχιονισμό 1500 χλμ. οδικού δικτύου ευθύνης της, με αποτέλεσμα ποσοστό άνω του 90% να χρησιμοποιείται από το βράδυ της πρώτης ημέρας χωρίς αλυσίδες. Το πρωί της επομένης, όλοι σχεδόν οι οδικοί άξονες (και ένα ρεύμα της Λ. Μεσογείων) να είναι βατοί, εκτός από ένα τμήμα της Λ.. Αλίμου – Καρέα – Κατεχάκη και της Λ. Μαραθώνος.
Οι αιτίες των προβλημάτων, σύμφωνα με τον ομιλητή, οφείλονταν σε σειρά αποφάσεων «που ελήφθησαν ερήμην της Περιφέρειας», με κυριότερες: Το κλείσιμο της Νέας Οδού για βαρέα οχήματα και οχήματα χωρίς αλυσίδες στις 8 π μ. και της Αττικής Οδού 3 ώρες αργότερα, η εντολή να κλείσουν οι δημόσιες υπηρεσίες το μεσημέρι, ο αποκλεισμός της Κατεχάκη από τις 2 το μεσημέρι και η ακινητοποίηση οχημάτων χωρίς αλυσίδες.
7.Από τις 26 Ιανουαρίου παρείχε συνδρομή 50 μηχανημάτων έργου σε 21 δήμους και 1500 τόνους αλάτι σε 27 δήμους.
8.Διαθέτει σχέδιο για το τι πρέπει να γίνει από αύριο κιόλας, για να μην επαναληφθούν αντίστοιχες καταστάσεις με συγκεκριμένες προτάσεις για την αναθεώρηση του υφιστάμενου σχεδίου πολιτικής προστασίας, με έμφαση στην περιφερειακή διαχείριση.
Επιπλέον, η Περιφέρεια προχωρά:
-Στη θέσπιση του τετραψήφιου αριθμού 1544 για το οδικό δίκτυο όπου οι πολίτες θα επικοινωνούν και θα ζητούν βοήθεια από το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας.
-Στην υποχρεωτική χρήση GPS σε ενιαία πλατφόρμα, ώστε να υπάρχει απεικόνιση σε πραγματικό χρόνο της θέσης κάθε είδους μηχανήματος έργου το οποίο χρησιμοποιείται για αποχιονισμούς.
-Θα οριστεί από την Περιφέρεια, με καθήκοντα γενικού συντονιστή σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς π.χ. υπουργείο Πολιτικής Προστασίας ΕΛΑΣ, Π.Σ. Δήμους, ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΚΑΒ κ.λπ
-Προωθείται η λειτουργία ενιαίου συντονιστικού οργάνου της Περιφέρειας και της Τροχαίας Αττικής με έδρα στο ΘΕΠΕΚ κλπ..
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ