Επιστρέφουν από σήμερα οι ανοδικές τάσεις στις λιανικές τιμές των καυσίμων, μετά την μερική αποκλιμάκωση των τιμών κυρίως τα δύο είδη πετρελαίου (κίνησης και θέρμανσης) και δευτερευόντως στη βενζίνη.
Οι αυξήσεις που θα φανούν από σήμερα στις αντλίες βενζίνης και πετρελαίου δεν θα είναι μεν μεγάλες, ωστόσο θα δείχνουν τάση στην αγορά και παράλληλα θα εδραιώνουν την άποψη που υπάρχει στην κοινωνία ότι οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές των καυσίμων περνούν σχεδόν σε real time στις λιανικές τιμές, ενώ αντίθετα έχουν σημαντική χρονοκαθυστέρηση όταν οι τιμές πέφτουν.
Την περασμένη εβδομάδα, όταν και οι διεθνείς τιμές έφυγαν από τα 140 δολάρια το βαρέλι και προσγειώθηκαν στα 97 δολάρια, οι λιανικές τιμές, σχεδόν ούτε είδαν ούτε άκουσαν για το γεγονός και η μείωση σε μέσα επίπεδα ήταν απειροελάχιστη.
Σύμφωνα λοιπόν με το υπουργείο Ανάπτυξης και το Παρατηρητήριο τιμών, σε μέσα επίπεδα η τιμή της βενζίνης υποχώρησε κατά 3,8 λεπτά το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης κατά 5 λεπτά το λίτρο.
Και κάπου εδώ αρχίζουν τα ευτράπελα για την αγορά των καυσίμων και εξηγεί και τους λόγους που κάποιοι έσπευσαν να… αναγγείλουν τις νέες αυξήσεις στις τιμές αρκετές ημέρες πριν αυτές έρθουν.
Οι φόροι στα καύσιμα πάνω κάτω είναι συγκεκριμένες και ελάχιστα επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές. Κατά συνέπεια η τιμή διυλιστηρίου είναι αυτή που αποτελεί και την βάση υπολογισμού των τελικών τιμών.
Έτσι λοιπόν την περασμένη Παρασκευή 18 Μαρτίου, σε σχέση με την μία εβδομάδα πριν Παρασκευή 11 Μαρτίου, η τιμή διυλιστηρίου για την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων ήταν φθηνότερη κατά 12 λεπτά περίπου, ενώ του πετρελαίου κίνησης κατά 22 λεπτά το λίτρο.
Και όμως τις μειώσεις αυτές σε μέσα επίπεδα δεν τις καρπώθηκαν οι καταναλωτές, αλλά χάθηκαν στο… δρόμο και συγκεκριμένα σε εταιρίες εμπορίας και πρατήρια βενζίνης.
Το περιθώριο αυξήθηκε εντυπωσιακά και πιο συγκεκριμένα κατά 320% για το πετρέλαιο κίνησης και για 140% για τη βενζίνη.
Βέβαια για του λόγου το αληθές, εταιρίες εμπορίας και πρατήρια περιόρισαν σημαντικά τις ημέρες που οι διεθνείς τιμές ανέβαιναν το περιθώριο κέρδους τους από 10 έως 12 λεπτά που ήταν συνήθως για την βενζίνη στα 7 λεπτά περίπου, ενώ για το πετρέλαιο περιορίστηκε στα 6 λεπτά από 15 – 17 λεπτά που ήταν σε περιόδους κανονικότητας. Ο αντίλογος εν προκειμένου είναι ότι θέλουν να φτιάξουν τους μέσους όρους και διατηρήσουν σε ικανοποιητικά επίπεδα την κερδοφορία των επιχειρήσεων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αναλυτές σημειώνουν ότι τα συγκεκριμένα περιθώρια κέρδους για εταιρίες και πρατήρια είναι κατά πολύ πάνω από τα μέσα επίπεδα, του Σεπτεμβρίου, μήνας που είναι σημείο αναφοράς στην τροπολογία για ύπαρξη πλαφόν στο κέρδος, που έχει ψηφίσει προ ημερών η Βουλή. Συγκεκριμένα το μέσο περιθώριο κέρδους για την βενζίνη ήταν στα 11,5 λεπτά το λίτρο και την περασμένη Παρασκευή βρέθηκε 3,6 λεπτά πιο ψηλά.
Για το πετρέλαιο το μέσο κέρδος του Σεπτεμβρίου ήταν 16,4 λεπτά και στις 18 Μαρτίου βρέθηκε 7,8 ψηλότερα.
Ας δούμε αναλυτικά τα στοιχεία από την Παρατηρητήριο Τιμών.
Η μέση τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων την περασμένη Παρασκευή ήταν στα 2,061 ευρώ το λίτρο, έναντι 2,099 ευρώ το λίτρο την αντίστοιχη ημέρα μία εβδομάδα πριν, μείωση κατά 3,8 λεπτά το λίτρο. Η τιμή διυλιστηρίου για το ίδιο χρονικό διάστημα εμφανίζεται μειωμένη κατά σχεδόν 12 λεπτά ή 13%. Το περιθωρίου κέρδους για εταιρίες εμπορίας και πρατήρια, που από 0,0629 ευρώ το λίτρο ανεβαίνει στα 0,1515 ευρώ το λίτρο, αύξηση κοντά στα 8 λεπτά στο λίτρο.
Στο πετρέλαιο κίνησης η μέση τιμή υποχώρησε στο 1,9220 ευρώ το λίτρο, από 1,9690 ευρώ μία εβδομάδα πριν, μείωση δηλαδή κάτι λιγότερο από 5 λεπτά. Η τιμή διυλιστηρίου από 1,0995 ευρώ το λίτρο στις 11 Μαρτίου, υποχωρεί στο 0,8808 ευρώ το λίτρο, πτώση 20% ή 22 λεπτά το λίτρο. Η αύξηση του περιθωρίου κέρδους για εταιρίες και πρατήρια από 0,0575 ευρώ το λίτρο εκτοξεύεται στα 0,2419 ευρώ το λίτρο, αύξηση 320% ή πάνω από 18 λεπτά το λίτρο.
Όπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες υπάρχει σοβαρή ενόχληση στο κυβερνητικό στρατόπεδο για την εικόνα αυτή, θεωρώντας ότι όλοι πρέπει να βάλουν πλάτη σε αυτή την δύσκολη συγκυρία για τη χώρα και όχι να αναζητούν την παραμικρή ευκαιρία, ώστε ή να κερδίσουν περισσότερα ή να ισοφαρίσουν (στην καλύτερη περίπτωση) αυτά που συνεισέφεραν προκειμένου να συμβάλουν στην ομαλότητα των συνθηκών στην αγορά.
Όπως αναφέρουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι, σε περιόδους κανονικότητας είναι θεμιτό η επιδίωξη αύξησης τους κέρδους, αλλά είναι μάλλον ανήθικο αυτό να συμβαίνει σε δύσκολες περιόδους.
Παράλληλα μένει να διαπιστωθεί αν εμπίπτει στις διατάξεις για αισχροκέρδεια και παραβίαση του πλαφόν κέρδους.