Ο πληθωρισμός που εδώ και μήνες πλήττει όλη την Ευρώπη, όπως ήταν αναμενόμενο, έχει αλλάξει τις συνήθειες των καταναλωτών. Ο κόσμος ψάχνει τις καλύτερες προσφορές, οι πωλήσεις σε εκπτωτικά καταστήματα αυξάνονται, η αγορά μεταχειρισμένων ανθίζει και όλο και περισσότεροι επιχειρούν να μειώσουν τα έξοδα τους…
Σε μια μάλλον χαρακτηριστική εξέλιξη: στην Βρετανία, όπου ο πληθωρισμός αγγίζει το 10%, η γερμανική Aldi έγινε στην αρχή της σχολικής χρονιάς η 4η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη χώρα, πίσω από την Tesco, την Sainsbury’s και την Asda, ξεπερνώντας τη Morrisons. Η κίνηση αυτή είναι κοινή σε όλη την Ευρώπη καθώς τα λιγότερα ακριβά καταστήματα, ή αυτά που θεωρούνται λιγότερο ακριβά, κερδίζουν «έδαφος» αφού φαίνεται να τα προτιμούν οι καταναλωτές.
«Στη Γαλλία, κερδίζουμε 500.000 πελάτες σε κάθε περίοδο», που αναλύεται από την εταιρία Kantar, εξήγησε στο AFP ο Μισέλ Μπιερό, εκτελεστικός διευθυντής πωλήσεων στη Lidl. «Τα εμπορικά που λειτουργούν σήμερα καλύτερα, είναι η Leclerc, η Aldi, η Lidl και η Hyper U, που είναι σήμερα οι λιγότερο ακριβές», εκτίμησε ο Μισέλ-Εντουάρ Λεκλέρ, πρόεδρος της επιτροπής στρατηγικής στα καταστήματα E.Leclerc.
Για να είναι ανταγωνιστική, η Carrefour, που θεωρείται πιο ακριβή από τους ειδικούς του κλάδου, επέμεινε στις αρχές Νοεμβρίου στην «εκπτωτική» της προσφορά κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του δικού σχεδιασμού για τα επόμενα χρόνια.
Στην Ισπανία, όπου τα προϊόντα τροφίμων αυξήθηκαν πάνω από 15% σε ένα έτος, η Mercadona, που βρίσκεται κάπου στο μέσον μεταξύ μιας εκπτωτικής εταιρίας και ενός σούπερ μάρκετ (με μεγάλη επιφάνεια πωλήσεων αλλά με αρκετά μειωμένη ποικιλία) διατηρεί πάνω από το ένα τέταρτο της αγοράς, πολύ μπροστά από την Carrefour (9,6%) και τη Lidl (5,8%). Αλλά ο ανταγωνισμός με αυτή την τελευταία και την Aldi έχει ενταθεί αυτούς τους τελευταίους μήνες, σύμφωνα με την Kantar.
Οι καταναλωτές θέτουν προτεραιότητες και ψάχνουν ευκαιρίες
Άλλο ένα αντανακλαστικό των καταναλωτών: μια ιεράρχηση των εξόδων, συνειδητή ή ασυνείδητη. «Όλα αυτά που είναι μη απαραίτητα προϊόντα, για παράδειγμα το κρασί ή η σαμπάνια, το μέλι, τα προϊόντα ομορφιάς» είναι αρκετά μειωμένα, σημείωσε ο Στεφάν Ροζέ της εταιρίας Kantar.
Ωστόσο, δεν έχουν όλοι οι καταναλωτές τις ίδιες προτεραιότητες: στην Κίνα ή τη Νότια Κορέα για παράδειγμα, το κομμάτι των προϊόντων ομορφιάς θεωρείται «πιο σημαντικό» απ’ ό,τι στην Ευρώπη, σύμφωνα με τον ειδικό.
Λιγότερα γλυκά, λιγότερα μικρά δώρα…Είναι επίσης σε αυτό το είδος των αγορών που οι μειώσεις είναι προφανείς μεταξύ των πελατών. «Οι πωλήσεις μας για προϊόντα εκτός τροφίμων είναι σαφώς μειωμένες», δηλώνει ο Μισέλ Μπιερό.
Όπως αυτό που είναι λιγότερο σημαντικό και μετατίθεται για αργότερα, τα ρούχα για τα παιδιά που μεγαλώνουν συνεχίζουν να πωλούνται αλλά τα ενδύματα ενηλίκων σημειώνουν πολύ λιγότερη επιτυχία. Το ενδιαφέρον για μαστορέματα και εργασίες ανακαίνισης, που βρέθηκαν στο επίκεντρο κατά την επιδημία της Covid-19, όταν όλοι λόγω της καραντίνας ασχολούνταν με το σπίτι τους, έχει περιοριστεί.
«Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, ο όγκος των πωλήσεων μειώνεται με τον πληθωρισμό», δηλώνει η Εμιλί Μαγιέρ, ειδικός σε προϊόντα μεγάλης κατανάλωσης στην εταιρία IRI. Δήλωσε ωστόσο ότι «δεν πρέπει να τα συνδέουμε όλα με τον πληθωρισμό», αυτή η μείωση μπορεί επίσης να εξηγηθεί από τις υψηλότερες πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ το 2021 όταν η Covid απέτρεπε όσους ήθελαν να γευματίσουν εκτός σπιτιού.
Από… κόσκινο οι πάγιοι λογαριασμοί
Λογαριασμοί τηλεφώνου, ασφάλιση αυτοκίνητου, συνδρομή στο γυμναστήριο -αντί να μειώσουν τα ψώνια τους, πολλοί καταναλωτές βάζουν σε τάξη τα επαναλαμβανόμενα έξοδά τους. Επαναδιαπραγμάτευση του στεγαστικού δανείου, της ασφάλισης κατοικίας…
Σύμφωνα με γαλλικό περιοδικό «60 millions de consommateurs», το όφελος μπορεί να φθάσει σε εκατοντάδες ευρώ τον μήνα για τα νοικοκυριά.
Εάν τα έξοδα περνούν από κόσκινο και ιεραρχούνται, γίνεται το ίδιο για τα έσοδα: η μείωση της αγοραστικής δύναμης με φόντο την αλματώδη αύξηση του πληθωρισμού τροφοδοτεί μισθολογικά αιτήματα σε όλη την Ευρώπη, με γενικές απεργίες σε διάφορες χώρες.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ