Παρασκευή, 22 Νοε.
20oC Αθήνα

Τέμπη: Τραγικά λάθη και παραλείψεις οδήγησαν στην πολύνεκρη τραγωδία – Έγγραφα «φωτιά» για το σταθμαρχείο Λάρισας

Τέμπη: Τραγικά λάθη και παραλείψεις οδήγησαν στην πολύνεκρη τραγωδία – Έγγραφα «φωτιά» για το σταθμαρχείο Λάρισας

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για τα αίτια της τραγωδίας στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους.

Όσο περνούν οι μέρες όλο και περισσότερες πληροφορίες και ντοκουμέντα έρχονται στο φως από την κατάσταση που βρίσκονται οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες στη χώρα αλλά και το αλαλούμ στο σταθμαρχείο της Λάρισας.

Την ίδια στιγμή σοκ προκαλούν οι διάλογοι ανάμεσα στον σταθμάρχη της Λάρισας με την συνάδελφό του από τους Νέους Πόρους όσο και με τον ρυθμιστή κυκλοφορίας από την Αθήνα λίγο πριν το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Οι άνθρωποι επικοινωνούσαν μαζί του έντρομοι, όταν κατάλαβαν ότι είχε γίνει ατύχημα. Ο ίδιος ο σταθμάρχης Λάρισας όμως επέμενε ότι τα είχε κάνει όλα καλά και ότι η μοιραία αμαξοστοιχία πήγαινε κανονικά στην άνοδο. Φυσικά η αμαξοστοιχία πήγαινε στην κάθοδο γιατί δεν είχε γυρίσει το «κλειδί» και τελικά συγκρούστηκε με το εμπορικό τρένο. «Πρέπει έγινε τράκα», ήταν η κουβέντα του σταθμάρχη μετά το τραγικό δυστύχημα.

Σοκαριστικό είναι και το βίντεο που έφερε στο φως της δημοσιότητας το Mega λίγο πριν την τραγωδία στα Τέμπη. Σε αυτό, ακούγεται ο μηχανοδηγός του προαστιακού να ρωτάει επανειλημμένα τον σταθμάρχη της Λάρισας γιατί του έχει δώσει εντολή το τρένο να κάνει οπισθοπορεία με αυτόν να απαντά κάποια στιγμή : «Φλασάρησε ένα κλειδί», που σημαίνει ότι εντόπισε πρόβλημα στο μοιραίο κλειδί.

«Κι εγώ μπήκα ανάποδα, αλλά είχα “υπόδειγμα”»

Μηχανοδηγός προαστιακού, μιλώντας στο Star, ανέφερε πως είχε περάσει από τον σταθμό της Λάρισας την μοιραία μέρα που έγινε το δυστύχημα και παρά το γεγονός πως είχε κινηθεί ανάποδα στο ρεύμα της καθόδου ακολουθήθηκαν όλα τα προβλεπόμενα.

«Από τη Λάρισα μπήκα κι εγώ ανάποδα στο ρεύμα της καθόδου γιατίενημερώθηκα ότι στην άνοδο υπάρχει συρμός με βλάβη. Εγώ, όμως, είχα “υπόδειγμα”, δηλαδή με ενημέρωσε ο σταθμάρχης ότι θα ακολουθήσω αυτή τη διαδρομή απο κάθοδο. Ενημέρωσα και τον σταθμάρχη των Νέων Πόρων όταν μπήκα στο αντίθετο ρεύμα» είπε ο μηχανοδηγός του προαστιακού.

«O σταθμάρχης Λάρισας δεν είχε καταλάβει το μέγεθος της ζημιάς που έκανε»

Ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου που βρέθηκε στο σταθμαρχείο της Λάρισας λίγα λεπτά μετά τη σύγκρουση μιλάει στο Star και αποκάλυψε τι κατέθεσε χθες στην ανακρίτρια.

«Περνάω από το γραφείο και τον βρήκα να μιλάει με την Πυροσβεστική, να μιλάει με την αστυνομία, του λέω “τι έπαθες;”. Μου λέει “έχω σύγκρουση”. “Τι σύγκρουση έχεις;” του λέω. Τρόμαξα, κατάλαβα βέβαια εγώ.
Σοκαρισμένος ήταν, δεν είχε καταλάβει το μέγεθος της ζημιάς που έκανε, πιστεύω εγώ, έτσι όπως τον είδα εκείνη την ώρα.Μου κόπηκαν τα πόδια. Αυτά που λένε ότι ήταν μεθυσμένος, όλα αυτά είναι βλακείες» είπε ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου.

«Δυο βλακείες πέθαναν τον κόσμο. Κανένας; τίποτα; Τυφλωθήκανε όλοι; Βασικός υπεύθυνος είναι αυτός (ο σταθμάρχης) και ο μηχανοδηγός, τελείωσε.


Τι εμπιστεύτηκε (ο μηχανοδηγός); Αφού πας ανάποδα. Γιατί φεύγεις ανάποδα; Αυτός έπρεπε το τρένο να το “κοκαλώσει” εδώ μπροστά στον σταθμό, να το σταματήσει σε αυτή την περιβόητη διαγώνιο, έπρεπε να πει ότι το τρένο από τη Λάρισα αναχώρησε ανάποδα για Νέους Πόρους. Θα ακούγαμε όλοι. Και εγώ από τα Παλαιοφάρσαλα που δούλευα θα τον άκουγα» είπε ο ίδιος.

Έγγραφα «φωτιά» αποκαλύπτουν το χάος στο σταθμαρχείο της Λάρισας

Μέσα στο σταθμαρχείο της Λάρισας επικρατούσε ένα πραγματικό χάος σε ό,τι αφορούσε τις βάρδιες. Τα ντοκουμέντα που φέρνει στο φως το MEGA αποκαλύπτουν μια τριτοκοσμική εικόνα στα επίσημα έγγραφα, με τα ονόματα των εργαζόμενων να αλλάζουν χειρόγραφα με στυλό, με τους λιγότερο έμπειρους στη δουλειά να τοποθετούνται μόνοι τους στη νυχτερινή βάρδια και με τους παλαιότερους να δίνουν στους εαυτούς τους ρεπό.

Σταθμαρχείο – χάος

Βάρδιες στα χαρτιά, αλλαγές στο χέρι, σερί νυχτερινών βαρδιών στον «νέο», 13 δρομολόγια για έναν. Τα ντοκουμέντα από τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου έρχονται στο «φως» και αποκαλύπτουν το απόλυτο αλαλούμ στο σταθμαρχείο της Λάρισας.

Ποιοι και ποιες ώρες θα έπρεπε να ήταν στα πόστα τους;

Το φύλλο παρουσίας των σταθμαρχών στο σταθμαρχείο Λάρισας για τον Φεβρουάριο, αποκαλύπτει ότι τις ημέρες του εορταστικού τριημέρου για την Καθαρά Δευτέρα, έγιναν αλλαγές τις τελευταίας στιγμής. Ιδιόχειρες.

Για τα ρεπό των παλιών

Από την Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου έως και την Τρίτη στις 28, ο 59χρονος σταθμάρχης κάνει συνέχεια τη νυχτερινή βάρδια, δηλαδή 22.00 με 07.00 το πρωί. Είχε κληθεί ως νέος στο πόστο να καλύψει τις άδειες και τα ρεπό των παλιών.
Με δεδομένο µάληστα πως είχε µμετακινηθεί από την περιοχή Νέοι Πόροι στο συγκεκριµένο νευραλγικό πόστο του σταθμάρχη της Λάρισας μόλις 5 ημέρες πριν, προκαλεί ακόμα περισσότερα ερωτήματα για τις επιλογές του υπευθύνου των βαρδιών ο οποίος έχει τεθεί σε αργία.

Μόνος του

H κάθε βάρδια στον σταθμό είναι, ή μάλλον θα έπρεπε να ήταν 9ωρη, και η κάθε μία ολοκληρώνεται μία ώρα αφού έχει ξεκινήσει η επόμενη ώστε για εξήντα λεπτά να υπάρχουν δύο σταθμάρχες.

Τη νύχτα της φονικής σύγκρουσης, όπως αποδεικνύεται, με 13 προγραμματισμένα δρομολόγια, ο 59χρονος σταθμάρχης, με την σχεδόν μηδενική εμπειρία, μένει μόνος του για 40 λεπτά, τα οποία δυστυχώς ήταν και τα μοιραία.

Στην Αθήνα αύριο ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων και εμπειρογνώμονες της Επιτροπής

Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ και ο Διευθυντής επίγειων μεταφορών της γενικής διεύθυνσης μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κρίστιαν Σμιτ, θα μεταβούν αύριο στην Αθήνα, προκειμένου να συναντηθούν με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, με θέμα την τεχνική υποστήριξη για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων.

Την επίσκεψη των εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής και της ERA, ανακοίνωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μετά την τηλεφωνική συνομιλία που είχε το πρωί της 6ης Μαρτίου με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Το πρόγραμμα των συναντήσεων των εμπειρογνωμόνων στην Αθήνα δεν έχει καθοριστεί, διευκρινίζει εκπρόσωπος της Επιτροπής. Από την πλευρά της Επιτροπής στην επίσκεψη στην Αθήνα θα μεταβεί και η Ελζμπιέτα Λουκανιούκ, αρμόδια για θέματα ασφάλειας σιδηροδρόμων στο γραφείου της Επιτρόπου Μεταφορών, Αντίνα Βάλεαν.

Από την πλευρά του, ο ΕRA ενημέρωσε ότι η ελληνική ρυθμιστική αρχή ασφάλειας σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ζήτησε στις 06/03/2023 τη βοήθειά του σε μέρος των εποπτικών δραστηριοτήτων της ΡΑΣ.

Αναφορικά με την διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος ο ERA επισημαίνει: «Σύμφωνα με την Οδηγία για την Ασφάλεια (ΕΕ) 2016/798, η υποχρέωση διερεύνησης ατυχημάτων ανήκει στο κράτος μέλος (άρθρο 20.1): «Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι διενεργείται έρευνα από τον φορέα διερεύνησης που αναφέρεται στο άρθρο 22 μετά από οποιαδήποτε σοβαρό ατύχημα στο σιδηροδρομικό σύστημα της Ένωσης. Στόχος της έρευνας είναι η βελτίωση, όπου είναι δυνατόν, της σιδηροδρομικής ασφάλειας και της πρόληψης ατυχημάτων».

 

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις