Τμηματική και όχι καθολική είναι η λειτουργία της τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας, καθώς υπήρχε τοπικός πίνακας ελέγχου, ενώ – όπως προκύπτει από την έρευνα που ακολούθησε της τραγωδίας των Τεμπών – ο σταθμάρχης έπρεπε να κάνει αυτόματη χάραξη της πορείας των τρένων και όχι χειροκίνητη.
Στο σύστημα τηλεδιοίκησης αναφέρθηκε ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής μετά την τραγωδία στα Τέμπη. Ο κ. Γεραπετρίτης αρμόδιος για τις μεταφορές, μετά την παραίτηση Καραμανλή τόνισε πως αναφέρθηκε σε τοπικό – και όχι καθολικό – πίνακα ελέγχου και κατέθεσε δύο σχετικά έγγραφα:
«Αυτή την στιγμή στην Λάρισα υπάρχει τοπικό κέντρο πίνακα ελέγχου που μπορεί να κάνει αυτόματη χάραξη και ήταν υποχρεωμένος ο σταθμάρχης. Ποτέ δεν μίλησα για καθολικό κέντρο τηλεδιοίκησης».
Σημείωσε πως «πρόκειται για ανοίκεια συμπεριφορά συνειδητής παραπλάνησης όταν πάνε στο τοπικό κέντρο και εμφανίζουν αυτό – το οποίο είναι σε οικοδομική κατάσταση – ενώ ακριβώς δίπλα είναι το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης, το οποίο λειτουργεί. Εγώ έκανα την αυτόματη χάραξη που δεν έγινε εκείνο το βράδυ. Όποτε θέλετε να πάμε μαζί να δούμε αν λειτουργεί ή όχι η τοπική τηλεδιοίκησης. Αν λειτουργεί θα πω μια συγγνώμη, αν όχι θέλω να ακούσω μια συγγνώμη. Μέχρι 22.12 συντελέστηκαν αυτόματες χαράξεις, έγινε δυστυχώς χειροκίνητα στην επίμαχη αμαξοστοιχία. Στη συνέχεια, 2 ώρες μετά, στη 1.39 το πρωί έγινε δοκιμαστική λειτουργία και λειτουργούσε απολύτως η αυτόματη χάραξη».
Τα δύο έγγραφα που κατέθεσε ο Γιώργος Γεραπετρίτης:
Η χάραξη πριν τη διέλευση του μοιραίου τρένου:
Τι είναι αυτόματη χάραξη που υπήρχε στη Λάρισα
Την αποκάλυψη για το γεγονός ότι υπήρχε η δυνατότητα αυτόματης χάραξης είχε κάνει η εκπομπή Live News με τον Νίκο Ευαγγελάτο την Παρασκευή. Ο Δημοσθένης Πίτσας, σταθμάρχης Λάρισας, έδειξε ζωντανά πως γίνεται η αυτόματη χάραξη που δεν ήξερε ο σταθμάρχης.
Για παράδειγμα, αν υποθέσουμε πως περιμένουμε ένα τρένο από την Θεσσαλονίκη, παίρνουμε την αναγγελία από τον προηγούμενο σταθμάρχη και χαράζουμε την διαδρομή του κατά την είσοδό της.
Αυτό γίνεται αυτοποιημένα, πατώντας ένα κουμπί στην αρχή και ένα στο τέλος της διαδρομής.
Εάν έχει γίνει κάποιο λάθος μπορεί να διορθωθεί με δύο τρόπους. Είτε γυρίζοντας το κλειδί με το χέρι μας είτε κάνοντας αυτόματη χάραξη.
Κώστας Καραμανλής: Η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε πριν και μετά την τραγωδία
Ο Κώστας Καραμανλής μιλώντας για το σύστημα τοπικού ελέγχου είπε τον Νοέμβριο του 2022 παραδόθηκε το σύστημα τηλεδιοίκησης στο σταθμό της Λάρισας, όπως φαίνεται και από το πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής.
Όπως είπε ο πρώην υπουργός Μεταφορών: «Όπως προκύπτει από έγγραφο του ΟΣΕ οι σταθμάρχες υποχρεωτικά πρέπει να χαράσσουν αυτόματα την διαδρομή στον πίνακα τηλεδιοίκησης (τοπικός πίνακας ελέγχου). Η χειροκίνητη πρέπει να λειτουργεί μόνο όταν δεν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση».
Συνέχισε λέγοντας πως ψεύδονται όσοι «αναφέρουν ότι στον σταθμό Λάρισας δεν υπήρχε τηλεδιοίκησης. Ο σταθμός διέθετε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Χρησιμοποιήθηκε έως τις 22.12 της 28ης Φεβρουαρίου. Ήταν σε λειτουργία μια ώρα και κάτι πριν το δυστύχημα».
Όπως είπε: «Επαναχρησιμοποιήθηκε την επομένη και φάνηκε ότι λειτουργούσε σωστά. Ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε να το πράξει ηλεκτρονικά και δυστυχώς δεν το έκανε το έπραξε χειροκίνητα. Και επειδή λειτουργούσε το σύστημα θα μπορούσε να το δει».