Είκοσι τρία χρόνια συμπληρώθηκαν από το ναυάγιο του πλοίου «Εξπρές Σάμινα», στις 26 Σεπτεμβρίου 2000. Στα νερά της Πάρου εκείνη την ημέρα έχασαν τη ζωή τους 81 άνθρωποι.
Τιμώντας τη μνήμη των 81 ψυχών του τραγικού ναυαγίου του πλοίου «Εξπρές Σάμινα» ανοιχτά της Πάρου, το νησί θυμάται – όπως κάθε χρόνο – εκείνη τη θλιβερή νύχτα.
Στον Ιερό Ναό Παναγίας Εκατονταπυλιανής τελέστηκε την Τρίτη, 26 Σεπτεμβρίου, μνημόσυνο και στη συνέχεια στο Παρεκκλήσιο του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στη θέση Κορακιές τρισάγιο υπέρ της ανάπαυσης των 81 ψυχών του ναυαγίου του «Εξπρές Σάμινα».
Η ατμόσφαιρα – σημειώνει ο parianostypos.gr – ήταν άκρως συγκινητική και τόσο στο μνημόσυνο, όσο και στο τρισάγιο, παραβρέθηκε αρκετός κόσμος, ανάμεσά τους συγγενείς και φίλοι των 81 θυμάτων.
Το βράδυ του ναυαγίου του «Εξπρές Σάμινα»
Το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου 2000 το «Εξπρές Σάμινα» αναχώρησε από το λιμάνι του Πειραιά με 533 ανθρώπους, από τους οι 472 ήταν επιβάτες και οι υπόλοιποι 61 το πλήρωμα. Περίπου στις 10:12 το βράδυ το πλοίο πλησιάζει το λιμάνι της Παροικιάς της Πάρου, με ανέμους 8 μποφόρ.
Δύο μίλια ανοικτά της Πάρου, στις 10:15 προσκρούει με ταχύτητα 18 κόμβων, στις νησίδες «Πόρτες Πάρου» με συνέπεια το πλοίο να υποστεί ρήγμα στα δεξιά ύφαλά του, μήκους περίπου τριών μέτρων.
To νερό κατέκλυσε το μηχανοστάσιο, το πλοίο πήρε γρήγορα κλίση προς τα δεξιά και στις 10:40 το βράδυ, δηλαδή μέσα σε 20 λεπτά, βυθίστηκε.
Το Λιμεναρχείο Πάρου διατάσσει όλα τα παραπλέοντα σκάφη να σπεύσουν στον τόπο του ναυαγίου με πρώτους να φτάνουν στο σημείο του ναυαγίου οι ψαράδες, ενώ στη συνέχεια και σκάφη του Λιμενικού. Μέρος των διασωθέντων μεταφέρθηκαν στο Κέντρο Υγείας του νησιού.
Ο λιμενάρχης Πάρου, Δημήτρης Μάλαμας, έχασε τη ζωή του το ίδιο βράδυ από το άγχος και την πίεση κατά τη διάρκεια της επιχείρησης για τη διάσωση των ναυαγών.
Ποινές
Η δίκη για το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα» άρχισε στις 27 Μαΐου 2005 στο τριμελές εφετείο κακουργημάτων Πειραιά και στις 27 Φεβρουαρίου 2006 βγήκε η ετυμηγορία.
Το δικαστήριο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, ότι οι βάρκες ήταν σε καλή κατάσταση και ότι η πρόσκρουση οφειλόταν σε κακή διακυβέρνηση, κυρίως από τον υποπλοίαρχο, ενώ η γρήγορη βύθιση αποδόθηκε στο γεγονός ότι δεν ήταν κλειστές οι υδατοστεγείς θύρες.
Επιβλήθηκαν ποινές φυλάκισης στον πλοίαρχο, τον υποπλοίαρχο, τον ύπαρχο, στον Α’ Μηχανικό και τον ασυρματιστή.
Ο πλοίαρχος, Βασίλης Γιαννακής καταδικάστηκε πρωτόδικα σε ποινή φυλάκισης 16 χρόνων, ενός μήνα και 15 ημερών, ενώ η ποινή αργότερα μειώθηκε σε 11 χρόνια, 11 μήνες και 25 ημέρες.
Η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου το 2010 μείωσε την ποινή του καπετάνιου, ενώ είχε ήδη αποφυλακιστεί.
Ο υποπλοίαρχος, Αναστάσιος Ψυχογιός καταδικάστηκε πρωτόδικα σε κάθειρξη 19 χρόνων, ενός μήνα και 15 ημερών, ποινή που αργότερα μειώθηκε σε 12 χρόνια, 9 μήνες και 25 ημέρες.
Ο ύπαρχος, Γιώργος Τριαντάφυλλος καταδικάστηκε πρωτόδικα σε ποινή φυλάκισης 8 χρόνων, 9 μηνών και 28 ημερών, ποινή που αργότερα μειώθηκε σε 5 χρόνια και 28 ημέρες – εξαγοράσιμη.
Ο Α’ μηχανικός Γεράσιμος Σκιαδαρέσης καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης πρωτόδικα 8 χρόνων, 6 μηνών και 28 ημερών και μετά η ποινή μειώθηκε σε 7 χρόνια, πέντε μήνες και 28 ημέρες, επίσης εξαγοράσιμη.
Ο ασυρματιστής, Δημήτρης Τσούμας καταδικάστηκε πρωτόδικα σε φυλάκιση 15 μηνών, με 3ετή αναστολή, ενώ αργότερα μειώθηκε σε 10 μήνες με τριετή αναστολή.
Ο διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της τότε πλοιοκτήτριας εταιρίας, Νικόλαος Βικάτος και Κωνσταντίνος Κληρονόμος, καταδικάστηκαν πρωτόδικα σε φυλάκιση 4 χρόνων, τριών μηνών και τριών ημερών.
Αργότερα η ποινή τους μειώθηκε σε φυλάκιση 21/2 ετών και 2 ημερών – εξαγοράσιμη – για έκθεση κατά συρροή με ενδεχόμενο δόλο.