Λύσεις και μάλιστα άμεσα αναζητούν στην κυβέρνηση προκειμένου να ανακόψουν το νέο κύμα ακρίβειας που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη εδώ και μερικές εβδομάδες και η οποία ήρθε να πιστοποιηθεί από την ΕΛΣΤΑΤ.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δημοσιοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα και δείχνουν σαφή επιδείνωση της κατάστασης και μάλιστα κόντρα σε ότι συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη, όπου οι δείκτες της ακρίβειας αποκλιμακώνονται.
Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση τόσο δια στόματος του υπουργού Ανάπτυξης Κ. Σκρέκα που προαναγγέλλει πιο εντατικούς ελέγχους και ανάληψη των νομοθετικών πρωτοβουλιών, όσο και του ίδιου του πρωθυπουργού, ο οποίος με την επίσκεψή του σε σούπερ μάρκετ θέλησε να στείλει μήνυμα αποφασιστικότητας να γίνουν όλα εκείνα που πρέπει ώστε τουλάχιστον να φρενάρει η ακρίβεια.
Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση θα κινηθεί σε πολλά επίπεδα. Ο υπουργός Ανάπτυξης προαναγγέλλει νέες νομοθετικές παρεμβάσεις προκειμένου να κρατηθούν χαμηλά οι τιμές, ενώ δηλώνει σε όλους τους τόνους ότι οι έλεγχοι θα ενταθούν και οι παραβάτες θα βρεθούν αντιμέτωποι με τις προβλεπόμενες από την νομοθεσία ποινές.
Παράλληλα, ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης ουσιαστικά επιβεβαίωσε την πληροφορία ότι η «επιταγή ακρίβειας» κλείδωσε και απομένουν οι ανακοινώσεις για το ύψος της, αλλά και τους δικαιούχους. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα είναι περίπου 200 έως 250 ευρώ και οι δικαιούχοι θα είναι πάνω κάτω αυτοί που το έλαβαν και πέρυσι.
Όπως χαρακτηριστικά τόνισε χθες μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ ο υπουργός Ανάπτυξης «το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα νοικοκυριά είναι η ακρίβεια. Αναγνωρίζουμε το πρόβλημα, την τραγικότητα της κατάστασης και γι’ αυτό εξαντλούμε το σύνολο του νομικού οπλοστασίου που έχουμε. Είμαστε διατεθειμένοι να δημιουργήσουμε και νέα όπλα για να καταπολεμήσουμε το τέρας της ακρίβειας».
«Σε πολλές κατηγορίες από τα προϊόντα τα οποία έχουν ανακοινωθεί για μόνιμη μείωση τιμής, η έκπτωση είναι περισσότερη από 5%. Στα αλεύρια, η έκπτωση είναι πάνω από 5%, είναι 10%. Οι νέες τιμές που ανακοίνωσαν οι προμηθευτές στο υπουργείο Ανάπτυξης είναι χαμηλότερες κατά 10% από τις τιμές πριν τις 19 Σεπτεμβρίου. Το 5% είναι η ελάχιστη μείωση τιμής. Πολλές εταιρείες επιλέγουν να έχουν μεγαλύτερη μείωση τιμής», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ανάπτυξης.
Για τα προϊόντα που συμμετέχουν στη «μόνιμη μείωση τιμής», ο υπουργός Ανάπτυξης τόνισε ότι «ο στόχος ήταν να έχουμε 500 προϊόντα. Ήδη χθες ξεπεράσαμε τα 740 προϊόντα από 63 εταιρείες και σε 50 διαφορετικές κατηγορίες. Στόχος μας να προσεγγίσουμε τα 1000 διαφορετικά προϊόντα. Παρακινούμε τους καταναλωτές να αξιοποιούν το καλάθι του νοικοκυριού και την πρωτοβουλία μόνιμης μείωσης τιμής γιατί» – όπως επισήμανε ο κ. Σκρέκας – «τονώνει τον ανταγωνισμό και οδηγεί προς τα κάτω τις τιμές».
Παράλληλα σημείωσε ότι «σχεδιάζουμε μια νέα νομοθετική ρύθμιση όπου θα πετύχουμε μόνιμα χαμηλές τιμές στο ράφι. Αυτό που λέμε κάθε μέρα χαμηλή τιμή, το λεγόμενο ‘’every day low price’’, όπως το λένε στο εξωτερικό. Θέλουμε από τις εταιρίες να προχωρήσουν σε μόνιμη μείωση τιμής και όταν κάνουν μια προωθητική ενέργεια να είναι πραγματική, η έκπτωση να είναι πραγματική».
Ερωτηθείς για το πως θα περιοριστούν τα φαινόμενα κερδοσκοπίας, ο υπουργός Ανάπτυξης απάντησε: «Με ελέγχους για την αισχροκέρδεια. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα, η οποία έχει περάσει νόμο στη Βουλή των Ελλήνων, έχει βάλει πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των εταιρειών, όπου το περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να ξεπερνάει το περιθώριο κέρδους που είχε η εταιρεία το 2021, πριν ξεκινήσει η ακρίβεια. Αν πάει να βγάλει παραπάνω κέρδος σήμερα που υπάρχει αυτή η εκρηκτική κατάσταση για τα νοικοκυριά. Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που επέβαλε πρόστιμα σε πολυεθνικές εταιρείες. Και θα ξαναβάλουμε αν δούμε ότι αισχροκερδούν σε σχέση με το 2021» σημειώνοντας ότι «σχεδιάζουμε μία νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα πετύχουμε μόνιμα χαμηλές τιμές στο ράφι».
Ο Κ. Σκρέκας επεσήμανε το συλλογικό μήνυμα της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού: «Κανένας δισταγμός, έλεγχος στην αισχροκέρδεια, επιβολή προστίμων σε όλους και κάνουμε ό,τι είναι απαραίτητο για να καταφέρουμε να μειώσουμε τις τιμές και να δει αποτέλεσμα ο καταναλωτής».