Ενδοκυβερνητικές τριβές για το Ταμείο Ανάκαμψης
Πληθαίνουν οι πληροφορίες, τα παράπονα, οι μπηχτές και οι διαρροές από διάφορες πλευρές για προβλήματα και καθυστερήσεις σε ό,τι αφορά την πορεία του Ταμείου Ανάκαμψης. Η αλήθεια είναι ότι η διπλή εκλογική αναμέτρηση του καλοκαιριού, η εν συνεχεία καλοκαιρινή ραστώνη κι επανάπαυση πολλών κυβερνητικών στελέχων, οι υπουργικές και διοικητικές αλλαγές στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και τα προβλήματα με τις θεομηνίες είχαν προκαλέσει ένα σχετικό “πάγωμα’ στον ρυθμό υλοποίησης των απαιτούμενων δράσεων. Το θέμα είναι ότι με δεδομένη την καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης των χρηματοδοτούμενων από το Ταμείο έργων και των σχετικών εκταμιεύσεων μέχρι το τέλος του 2025, δεν υπάρχουν και πολλά περιθώρια για αλληλοκατηγορίες μεταξύ νυν και πρώην υπευθύνων, ούτε για διάχυση ευθυνών στα υπουργεία και τις υπηρεσίες που καθυστερούν. Είναι προφανές ότι η αλλαγή σκυτάλης μεταξύ Σκυλακάκη και Παπαθανάση και επίσης μεταξύ Μαντζούφα και Καβαλάκη προκάλεσε μια σχετική ασυνέχεια, ενώ και η υποχρέωση των υπουργείων και των διαφόρων κρατικών υπηρεσιών να τρέξουν το δικό τους μερίδιο στα έργα ανέδειξε τις γνωστές παθογένειες της ελληνικής γραφειοκρατίας. Ωστόσο, ούτε καιρός για χάσιμο υπάρχει ούτε η πολυτέλεια για τα γνωστά ενδοκυβερνητικά τζαρτζαρίσμστα. Ο χρόνος τρέχει και η ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης δεν μπορεί με τίποτα να πάει χαμένη. Για το θέμα είναι ενήμερος και ο πρωθυπουργός, ο οποίος έχει δώσει σαφείς οδηγίες για επιτάχυνση και βελτίωση της ενδοκυβερνητικής συνεργασίας προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα.
Παρουσία Κυρ. Μητσοτάκη η συμφωνία Attica – Ναυπηγείων Ελευσίνας
Εντός του μήνα, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, αναμένεται να υπογραφεί η συμφωνία μεταξύ της Attica Group και των Ναυπηγείων Ελευσίνας για την επισκευή / αναβάθμιση, αλλά και την ναυπήγηση νέων πλοίων. Το εύρος της συμφωνίας μεταξύ των δύο πλευρών, που αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης για τον ταλαιπωρημένο ελληνικό ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, δεν είναι γνωστή. Γνωστό είναι το επενδυτικό πρόγραμμα της Attica Group που μπορεί να φτάσει και το ένα δισεκατομμύριο ευρώ για το «πρασίνισμα» του ακτοπλοϊκού στόλου. Στην Attica αναζητούν χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος και ελπίζουν πως θα βάλει πλάτη το ελληνικό δημόσιο, όπως έπραξε η ιταλική κυβέρνηση.
Η σκληρή μάχη Μιχ. Στασινόπουλου για διάσωση της ΣΙΔΕΝΟΡ
Την Πέμπτη παρουσιάζεται από την «Ελληνική Παραγωγή», στην οποία προεδρεύει ο Μιχάλης Στασινόπουλος του ομίλου Βιοχάλκο, η νέα μελέτη του ΙΟΒΕ για τα προβλήματα και τις προκλήσεις της ελληνικής βιομηχανίας. Τη μελέτη θα παρουσιάσουν ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ Νίκος Βέττας και ο Σβέτοσλαβ Ντάντσεφ που είναι επικεφαλής μικροοικονομικής ανάλυσης & πολιτικής στο ΙΟΒΕ, ενώ θα μιλήσει και ο Μιχ. Στασινόπουλος και ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας. Οι απολύσεις που πραγματοποιήθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες στη ΣΙΔΕΝΟΡ, τη χαλυβουργία του ομίλου Βιοχάλκο αλλά και στη θυγατρική Σοβέλ που διαθέτει μονάδα στον Βόλο, έχουν προκαλέσει πονοκέφαλο στην κυβέρνηση. Στην Βιοχάλκο τονίζουν πως χωρίς στήριξη της χαλυβουργίας για να μειωθεί το ενεργειακό της κόστος, οι απολύσεις είναι δύσκολο να συγκρατηθούν. Εχουν καταθέσει και συγκεκριμένη πρόταση για αποζημίωση της ενεργοβόρου βιομηχανίας μέσω της απόκρισης ζήτησης (demand response) στην ηλεκτρική ενέργεια. Στην κυβέρνηση, μέσω του αρμόδιου υπουργού Θεοδ. Σκυλακάκη, έχουν δηλώσει πως βλέπουν θετικά ορισμένες από τις προτάσεις της βιομηχανίας, αλλά ταυτόχρονα «πρέπει να είμαστε και ρεαλιστές».
Παίρνει Αθήνα, αφήνει Βουδαπέστη η AviAlliance
Σχεδόν ταυτόχρονα με την αύξηση του ποσοστού της στην Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», από 40% σε 50% (συν μία μετοχή), η AviAlliance ετοιμάζεται να αποχωρήσει από το αεροδρόμιο Βουδαπέστης. Η καναδικών συμφερόντων εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων φαίνεται πως δεν άντεξε τις πολυετείς πιέσεις της κυβέρνησης Ορμπάν στην Ουγγαρία και βρίσκεται κοντά σε συμφωνία για την πώληση του 55% που κατέχει στην εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου Βουδαπέστης. Το ουγγρικό δημόσιο έχει συμφωνήσει με τη γαλλική Vinci Airports για τη διαχείριση του αεροδρομίου μετά την απόκτηση του πλήρους ελέγχου.
Η AviAlliance, που ελέγχεται από το καναδικό fund PSP, επέλεξε να αυξήσει το ποσοστό στον ΔΑΑ, μέσω της διαδικασίας εισαγωγής του τελευταίου στο ελληνικό χρηματιστήριο στο πρώτο τρίμηνο του 2024. Θα αποκτήσει το 10% από το 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ το υπόλοιπο 20% θα διατεθεί σε επενδυτές. Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι και το μεγαλύτερο αεροδρόμιο του χαρτοφυλακίου της που εκτός από τη Βουδαπέστη περιλαμβάνει και τους αερολιμένες Ντίσελντορφ, Αμβούργου και Σαν Χουάν στο Πουέρτο Ρίκο.
Το Heathrow και oι ανατροπές στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια
Ο ΔΑΑ κινείται προς το ελληνικό χρηματιστήριο και η AviAlliance μακριά από τη Βουδαπέστη σε μια εποχή σοβαρών αλλαγών στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια αφού ακόμα ταλαιπωρούνται από τα απόνερα της πανδημίας. Πριν από λίγες ημέρες ο ισπανικός κατασκευαστικός όμιλος Ferrovial ανακοίνωσε πως μεταβιβάζει το 25% που είχε διατηρήσει στην εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου Heathrow στο Λονδίνο έναντι 2,4 δισ. στερλίνων. Αγοραστές είναι το κρατικό επενδυτικό ταμείο PIF της Σαουδικής Αραβίας και η γαλλική επενδυτική εταιρεία Ardian που είχε συμμετάσχει στο πρώτο στάδιο του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Αττικής Οδού. Στην αεροπορική αγορά αναρωτιούνται αν οι δύο νέοι συνεταίροι αποκτήσουν και τα ποσοστά άλλων υφιστάμενων μετόχων του Heathrow όπως επενδυτικά οχήματα από το Κατάρ και την Κίνα (China Investment Corp.). Η αποτίμηση του βρετανικού αεροδρομίου για την έξοδο της Ferrovial θεωρείται πολύ ελκυστική αφού έφτασε τα 26 δισ. στερλίνες σε όρους επιχειρησιακής αξίας. Βέβαια περιλαμβάνει και δάνεια κοντά στα 15 δισ. στερλίνες.
Το όνειρο με το τρένο στην Πάτρα
Ξεκίνησαν τα εμπορευματικά τρένα να κινούνται στον άξονα Αθηνών – Θεσσαλονίκης και στο υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσαν πως από τις 16 Δεκεμβρίου θα κινούνται και επιβατικά, με τη μισή ταχύτητα από το όριο των 160 χιλιομέτρων την ώρα στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα. Η κουβέντα για το σιδηρόδρομο επικεντρώνεται στον συγκεκριμένο, βασικό, άξονα και αφήνει στην άκρη την απίστευτη ιστορία σύνδεσης του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας.
Η δυτική πύλη της χώρας δεν έχει σήμερα σύνδεση με το σιδηρόδρομο και όλοι σφυρίζουν αδιάφορα. Η κυβέρνηση προσπάθησε επί πενταετία να μεταπείσει το δήμαρχο της Πάτρας Κώστα Πελετίδη πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν πρόκειται να χρηματοδοτήσει υπόγειο έργο από το Ρίο μέχρι το λιμάνι. Παρουσίασε ένα σχέδιο με υπογειοποίηση των μισών από τα 10,9 χιλιόμετρα της απόστασης, αλλά ο Πελετίδης και ισχυροί πατρινοί που διαθέτουν εξοχικά στον Καστελλόκαμπο είναι ανένδοτοι. Ετσι και εμείς πανηγυρίζουμε πως είμαστε δήθεν κόμβος εμπορευματικών μεταφορών, χωρίς σύνδεση των λιμανιών με τα τρένα και ο Κ. Πελετίδης έχει βρει ένα λάβαρο να σηκώνει και στη νέα θητεία του!