Οι νέοι ευρωβουλευτές και οι απαιτήσεις της αγοράς
Αμέσως μετά τις γιορτές θα φουντώσει η συζήτηση για τους νέους υποψήφιους ευρωβουλευτές και τις λίστες των κομμάτων. Η στήλη θυμήθηκε πως πριν από περίπου μια δεκαετία ο τότε πρόεδρος του ΣΕΒ Θεόδωρος Φέσσας και τα άλλα μέλη του διοικητικού συμβουλίου είχαν προχωρήσει σε συνέντευξη τύπου πριν από τις ευρωεκλογές παρακαλώντας τους Έλληνες ευρωβουλευτές να συμμετάσχουν επιτέλους σε κάποια κρίσιμη επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου! Να μην πηγαίνουν, δηλαδή, για πενταετείς διακοπές στις Βρυξέλλες μέσω της συμμετοχής σε χαλαρές επιτροπές που δεν έχουν και πολύ δουλειά ή αποφασίζουν για δευτερεύοντα θέματα.
Εκείνη η συνέντευξη του ΣΕΒ παραμένει επίκαιρη αφού πέρασε μια δεκαετία χωρίς να αλλάξει κάτι στη συμμετοχή των ευρωβουλευτών μας σε σοβαρές επιτροπές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Φυσικά και δεν τσουβαλιάζουμε όλους τους ευρωβουλευτές αλλά η γενική εικόνα παραμένει αντίστοιχη με αυτή που περιέγραφαν από τον ΣΕΒ πριν από δέκα χρόνια. Οι νέες εκλογές είναι μια ευκαιρία ώστε να βελτιωθεί και η εικόνα των ευρωβουλευτών μας η οποία έχει δεχθεί αρκετά πλήγματα τα τελευταία χρόνια με διάφορες, όχι και τόσο θετικές, υποθέσεις.
Για να αλλάξει αυτή η εντύπωση, πως κάποια γνωστά ονόματα της show biz ή απόμαχοι πολιτικοί στέλνονται για πολυετείς διακοπές επ’ αμοιβή, πρέπει να μεταβληθεί και η σύνθεση των ευρωψηφοδελτίων.
Τι θα γίνει με τον ΑΝΕΜΟ;
Εξελίξεις σε ό,τι αφορά την τύχη του 25% της εταιρείας ΑΝΕΜΟΣ, που παραμένει στην κατοχή της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ενδέχεται να έχουμε το επόμενο διάστημα. Θυμίζουμε ότι το 75% της εταιρείας εξαγοράστηκε από την MORE του Ομίλου MOTOR OIL, στο πλαίσιο της συναλλαγής που σηματοδότησε ταυτόχρονα και την εξαγορά εκ μέρους του Ομίλου Βαρδινογιάννη τιου ποσοστού που είχαν οι Μπάκος – Καϋμενάκης – Εξάρχου στο μετοχικό κεφάλαιο της ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το τελευταίο διάστημα έχουν πυκνώσει οι διεργασίες για ενδεχόμενη πώληση του 25%. Ωστόσο, πρέπει να τονιστεί ότι τον τελευταίο λόγο σε κάθε περίπτωση διατηρεί η πλευρά Βαρδινογιάννη, η οποία αν το επιθυμεί μπορεί εκείνη να προσφέρει το ποσό που θα έχει εξασφαλίσει από άλλον ενδιαφερόμενο αγοραστή η ΕΛΛΑΚΤΩΡ και να αποκτήσει έτσι το 100% της ΑΝΕΜΟΣ. Χωρίς να αποκλείεται κάποια έκπληξη, με δεδομένες τις εξελίξεις στο μέτωπο των αποτιμήεων των εταιρειών ΑΠΕ διεθνώς, το πιθανότερο είναι τελικά η MORE να αποκτήσει το εναπομείναν 25%.
Το κεφάλαιο ΗΛΕΚΤΩΡ
Αντιθέτως, η τύχη μιας άλλης σημαντικής θυγατρικής του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, την οποία πολλοί θεωρούσαν προδιαγεγραμμένη, δεν έχει αποφασιστεί, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχει βρεθεί ακόμα η χρυσή τομή σε ό,τι αφορά την αποτίμηση της εταιρείας ανάμεσα στους δύο συνέταιρους, την ολλανδική Reggeborgh και την MOTOR OIL. Θυμίζουμε ότι την εποχή που ο Όμιλος Βαρδινογιάννη εισερχόταν στο μετοχικό κεφάλαιο της Ελλάκτωρ και ταυτόχρονα εξαγόραζε το 75% της ΑΝΕΜΟΣ, οι περισσότεροι θεωρούσαν ότι αργά ή γρήγορα θα εξαγοραστεί από την MOTOR OIL και η θυγατρική ΗΛΕΚΤΩΡ, που συγκεντρώνει τις δραστηριότητες του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ στο χώρο της διαχείρισης απορριμμάτων. Ο ένας λόγος ήταν η επιθυμία της πλευράς Βαρδινογιάννη να δραστηριοποιηθεί δυναμικά στα απορρίμματα και ο άλλος το γεγονός ότι η πολλαπλή παρουσία της MOTOR OIL – κι αυτόνομα και μέσω της εταιρείας ΘΑΛΗΣ που εξαγοράστηκε στη συνέχεια – στο χώρο των απορριμμάτων, ενδεχομένως να προκαλέσει προβλήματα σε επίπεδο Επιτροπής Ανταγωνισμού, ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη ότι ενδιαφέρον για διαγωνισμούς έχουν εκφράσει όλες οι ανωτέρω εταιρείες αυτόνομα ή σε κοινοπραξίες. Άρα ή θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες εσωτερικές “ρυθμίσεις” για να μην βρεθούν οι εταιρείες αντιμέτωπες με προβλήματα ως προς την ομαλή συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς ή θα πρέπει να καταλήξουν οι συζητήσεις για την τύχη της ΗΛΕΚΤΩΡ. Αργά ή γρήγορα αναμένονται εξελίξεις και σε αυτό το μέτωπο.
Οι λοιπές θυγατρικές
Μόλις ξεκαθαρίσει το τοπίο με ΑΝΕΜΟ κι ΗΛΕΚΤΩΡ και με δεδομένη την ολοκλήρωση της πώλησης της πάλαι ποτέ κραταιάς ΑΚΤΩΡ στον Όμιλο ΙΝΤΡΑΚΑΤ, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ θα διατηρεί τον έλεγχο της REDS για την οποία η πλευρά Χόλτερμαν έχει πολύ σημαντικά επενδυτικά πλάνα με επίκεντρο κυρίως το project στις Γούρνες Ηρακλείου, καθώς και την Άκτωρ Παραχωρήσεις, που – παρά την απώλεια της Αττικής Οδού από τον Οκτώβριο του 2024 και μετά – διατηρεί αξιόλογες συμμετοχές σε διάφορες συμβάσεις παραχώρησης, όπως π.χ. στη ΓΕΦΥΡΑ, την Ολυμπία Οδό, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, τον ΜΟΡΕΑ, στη Μαρίνα Αλίμου κλπ. Εδώ και μήνες, πάντως, έχουν κοπάσει οι φήμες που ήθελαν την ΕΛΛΑΚΤΩΡ να διερευνά το ενδεχόμενο πώλησης και της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Σε κάθε περίπτωση, η σημερινή ΕΛΛΑΚΤΩΡ δεν θυμίζει παρά ελάχιστα τον προ λίγων μόλις ετών πολυπλόκαμο Όμιλο, καθώς πλέον διαθέτει ένα σαφώς πιο περιορισμένο αντικείμενο, αλλά και πιο υγιή κι αποδοτικά για τους μετόχους οικονομικά αποτελέσματα.
Τρέχει η αγορά τσιμέντου και η ΤΙΤΑΝ!
Κέρδη κοντά στο 70% έχει τον τελευταίο χρόνο η μετοχή της ΤΙΤΑΝ αλλά οι χρηματιστηριακοί αναλυτές, με πρόσφατες εκθέσεις, θεωρούν πως έχει και άλλα περιθώρια ανόδου. Η Eurobank Χρηματιστηριακή προβλέπει πως τα λειτουργικά κέρδη του ομίλου θα φτάσουν τα 570 εκατ. ευρώ το 2025. Αντίστοιχα θετικές προβλέψεις έγιναν πριν από λίγες ημέρες από την Ηρακλής του ομίλου Holcim που έχει και το μεγαλύτερο μερίδιο στην ελληνική αγορά. Μετά από σχεδόν δέκα χρόνια κρίσης η ελληνική αγορά τσιμέντου έχει αρχίσει να καλπάζει αφού ανέκαμψε η οικοδομική δραστηριότητα ενώ προχωρούν αρκετά μεγάλα έργα. Το 2018 η ελληνική αγορά είχε περιοριστεί στα 2,6 εκατ. τόνους αλλά το 2024 προβλέπεται πως θα προσεγγίσει τα 4,7 εκατ. τόνους. Τα περιθώρια των ΤΙΤΑΝ και Ηρακλής συντηρούνται και μέσω των μεγάλων αυξήσεων που έγιναν την τελευταία τριετία. Ένας τόνος τσιμέντου κοστίζει σήμερα στην Ελλάδα γύρω στα 112 ευρώ από 85 ευρώ πριν τις αυξήσεις τιμών. Η ΤΙΤΑΝ επωφελείται και από την ισχυρή διεθνή παρουσία.
Εξακόσια λιγότερα πρατήρια καυσίμων μέσα σε ένα χρόνο
Οι ισχυροί των καυσίμων, βλέπε Motor Oil και Helleniq Energy, προσπαθούν τα τελευταία χρόνια να μεταμορφώσουν τα πρατήρια σε χώρους λιανικής που παρέχουν ευρύτερες υπηρεσίες, σταδιακά με επίκεντρο την ηλεκτροκίνηση. Μέσα σε ένα χρόνο, όμως, είδαμε να μειώνεται ο αριθμός των πρατηρίων καυσίμων στην Ελλάδα από 5.565 σε 4.952, περίπου κατά 11%, αλλά και οι μέσες πωλήσεις καυσίμων ανά πρατήριο κατά περίπου 3,5%. Οι δημογραφικές αλλαγές, οι περιορισμένες μετακινήσεις, οι αυτοκινητόδρομοι είναι μερικοί από τους παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά λιανικής στα καύσιμα. Τα στοιχεία του ΙΟΒΕ δείχνουν πως ο κλάδος αλλάζει και θα μεταμορφωθεί πλήρως τα επόμενα χρόνια με νέα brands λιανικής και φαγητού στα πρατήρια των οδικών αξόνων και άλλα κεντρικά σημεία της χώρας. Παράλληλα με τη δημιουργία «πάρκων φόρτισης» ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πρώην ή νυν πρατήρια και σε Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) των οδικών αξόνων.