Μεγαλώνει η ανησυχία από την κατάσταση που τείνει να δημιουργηθεί στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσα μετά τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι σε παραπλέοντα πλοία, αλλά και των απειλών που εκτοξεύουν ότι αυτό όχι απλά δεν θα μειωθεί, αλλά άμεσα θα ενταθεί.
Χθες (19.12.2023) μάλιστα οι προσκείμενοι στο Ιράν Χούθι της Υεμένης δήλωσαν σήμερα ότι θα συνεχίσουν τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα και ότι μπορεί να προχωρούν σε θαλάσσια επιχείρηση περίπου ανά 12 ώρες.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η κατάσταση αυτή έχει εκτοξεύσει και τα ασφαλιστικά κόστη που πληρώνουν οι πλοιοκτήτες. Οι ασφαλιστικές εταιρείες του Λονδίνου αυξάνουν σταδιακά το ασφάλιστρο κάλυψης κινδύνων πολέμου (war risk premium) και πλέον έχει αγγίξει το 0,5% – 0,7% από 0,07% που ήταν στις αρχές Δεκεμβρίου. Παράλληλα, μόλις χθες επέκτειναν την γεωγραφική ζώνη επικινδυνότητας της Ερυθράς Θάλασσας.
Σύμφωνα με το κλαδικό περιοδικό «gCapitain», ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες είχαν ήδη αρχίσει συνομιλίες με το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών με την ελπίδα ότι θα δρομολογηθεί μια ναυτική αποστολή αυτού του είδους υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για την παροχή προστασίας των νηοπομπών.
Ο κίνδυνος φαντάζει να είναι σημαντικός, αφού ανάγκασε πολλούς και ισχυρούς επιχειρηματικούς κολοσσούς να αλλάξουν τα σχέδιά τους και να παρακάμψουν την περιοχή προκειμένου να αποφύγουν ενδεχόμενους κινδύνους για φορτία και πληρώματα. Δεν είναι τυχαίο μάλιστα ότι χθες για δεύτερη ημέρα η τιμή του πετρελαίου έκλεισε με σημαντικά κέρδη, μία ανάσα από τα 80 δολάρια το βαρέλι.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Οι φόβοι δεν εδράζονται μόνο στις επιπτώσεις που θα υπάρξουν με την τιμή του πετρελαίου, αλλά και των άλλων εμπορευμάτων αφού αναπόφευκτα αν κοπεί αυτός ο δίαυλος μεταφορών, τότε θα υπάρχουν σημαντικές επιπτώσεις στους ναύλους.
Οι αναλυτές της Goldman Sachs κάνουν λόγο για μικρές μεταβολές, προς το παρόν, τουλάχιστον σε ότι αφορά το αργό πετρέλαιο και τις τιμές του LNG, καθώς η αναδρομολόγηση των πλοίων δείχνει ότι η παραγωγή δεν θα επηρεαστεί σημαντικά.
Βέβαια η επιλογή μίας εναλλακτικής θαλάσσιας οδού μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας έχει αυξήσει σημαντικά τους ναύλους, που έχουν φθάσει στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων μηνών, καθιστώντας σημαντικά υψηλότερο το μεταφορικό κόστος.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα και υπό αυτό τον φόβο, μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, οι ναύλοι έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Συγκεκριμένα ανήλθαν στο υψηλότερο επίπεδό από τον περασμένο Μάρτιο, σύμφωνα με τους διεθνείς δείκτες.
Μάλιστα, οι τιμές των εμπορευμάτων αναμένεται να αυξηθούν περισσότερο, όσο αυξάνεται και ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών, οι περισσότερες τακτικών γραμμών, των οποίων τα πλοία ακολουθούν τη διαδρομή γύρω από την Αφρική, αποφεύγοντας το Σουέζ.
Σύμφωνα με ανάλυση της S&P Global Market Intelligence σχεδόν το 15% των αγαθών που εισάγονται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική μεταφέρονται από την Ασία και τον Κόλπο δια θαλάσσης. Αυτό περιλαμβάνει το 21,5% του διυλισμένου πετρελαίου και πάνω από το 13% του αργού πετρελαίου.
Πάντως, όπως επισημαίνει η S&P Global Market Intelligence, τα καταναλωτικά αγαθά θα αντιμετωπίσουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο, παρά το γεγονός ότι τα συμβάντα που αποτρέπουν τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της περιόδου εκτός αιχμής της ναυτιλίας.
Όπως είναι φυσικό η κατάσταση αυτή τείνει να δημιουργήσει νέες εστίες πληθωριστικών πιέσεων, στην ευρωπαϊκή και την παγκόσμια οικονομία, κάτι που φαίνεται να παρακολουθούν από κοντά οι Κεντρικές Τράπεζες.