Οικονομία

Τα μεγάλα έργα και οι «γκρίζες ζώνες» στις υποδομές

Έργα υποδομών δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο ΒΟΑΚ, το Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, το αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτη, το FlyOver, φράγματα κ.α., παρεμβάσεις για την προώθηση περιβαλλοντικά φιλικών τρόπων μετακίνησης (π.χ. Μετρό), την αναμόρφωση του μεταφορικού έργου και την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, εντάσσονται, μεταξύ άλλων, στο πλέγμα των βασικών προτεραιοτήτων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το 2024. Ετσι κι αλλιώς προωθείται ένα φιλόδοξο πρόγραμμα υλοποίησης υποδομών ανά την χώρα, με το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να έχει ξεχωρίσει κάποια έργα – «σημαίες».

Προοπτικές και αβεβαιότητες

Μέσα από τις σχεδιαζόμενες δράσεις επιδιώκεται η επίτευξη σημαντικής προόδου και επιτάχυνσης των εργασιών για την υλοποίηση των μεγάλων έργων και η βελτίωση των συγκοινωνιών. Τα ανωτέρω αναμένεται να συμβάλλουν στην περαιτέρω προσέλκυση, με καινοτόμες μεθόδους, επενδύσεων αλλά και στην αύξηση των διαθέσιμων θέσεων εργασίας για τη μόνιμη βελτίωση των εθνικών δεικτών απασχόλησης.

Οι ισχυροί όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ (όμιλος Mytilineos) έχουν συσσωρεύσει χαρτοφυλάκιο ανεκτέλεστων έργων (μαζί με τις προς υπογραφή συμβάσεις) που προσεγγίζει τα 15 δις ευρώ. Ωστόσο, ο τομέας των υποδομών αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες, αβεβαιότητες και προκλήσεις, όπως τα ίδια τα υψηλόβαθμα στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου πολλές φορές έχουν αναδείξει κατά καιρούς. Ανάμεσα σε αυτές τις «γκρίζες ζώνες» ξεχωρίζουν η έλλειψη στελεχών και εργατικού δυναμικού στα εργοτάξια, για ορισμένες εταιρείες η εξασφάλιση των απαραίτητων εγγυητικών για το πλήθος των έργων και διαγωνισμών που προχωρούν, η άνοδος του κόστους υλικών – ενέργειας, η αργή προώθηση, όπως τουλάχιστον αναφέρουν άνθρωποι του χώρου, διαγωνιστικών διαδικασιών για νέα project, το χρηματοδοτικό «κενό» που φαίνεται να παρατηρείται για κάποια σημαντικά έργα και κυρίως οι μεγάλες καθυστερήσεις σε πληρωμές που φέρονται να ξεπερνούν το 1 δις ευρώ για τις οποιες υπάρχουν έντονες διαμαρτυρίες.

Επιπρόσθετα, υπάρχουν έργα – συμβάσεις που είναι «κολλημένες» στα γρανάζια προσφυγών εταιρειών ή Δήμων. Μάλιστα, υπάρχουν αυτή τη στιγμή δρομολογημένα μεγάλα δημόσια ή συγχρηματοδοτούμενα έργα για τα οποία υφίστανται μειοδότες, αλλά όχι προϋπολογισμένοι οικονομικοί πόροι και αυτό την ώρα που οι κατασκευαστές έχουν ήδη δαπανήσει πολλά χρήματα για την ωρίμαση των μελετών τους και την επιχειρησιακή τους ετοιμότητα.

Η ατζέντα του 2024

Σε κάθε περίπτωση, βάσει του σχεδίου δράσης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, υπάρχουν έργα που βρίσκονται ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα. Σε αυτά, για παράδειγμα, εντάσσονται το Flyover – αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (με ΣΔΙΤ), ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (Κίσσαμος-Χανιά-Ηράκλειο-Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος), ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα–Πύργος, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65: Τρίκαλα–Εγνατία Οδός, η αναβάθμιση του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Αττική (Άνω Λιόσια–Μέγαρα) (RRF), παρεμβάσεις για την αναβάθμιση και αναδιάταξη του συστήματος και των υποδομών του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, αντιπλημμυρικά έργα στις περιοχές Λασιθίου Κρήτης, Αμβρακίας–Αμφιλοχίας–Βάλτου, Λουτρακίου, Ωραιοκάστρου, η ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης, το Μετρό Αθήνας (Γραμμή 4, Τμήμα Α’ Άλσος Βεϊκου-Γουδή).

Η «λίστα» επίσης περιλαμβάνει την «Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών», το οδικό τμήμα «Μπράλος – Άμφισσα» του διαγώνιου άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο, τον οδικό άξονα «Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη», τον οδικό άξονα «Ιωάννινα – Κακαβιά», την αναβάθμιση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ – ΟΡΜΕΝΙΟ, με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης – ETCS και ηλεκτροκίνησης, όπως βέβαια και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης, έργα βελτίωσης οδικής ασφάλειας στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο κ.α.

Επιπρόσθετα, περιλαμβάνει δράσεις και projects όπως η Ηλεκτροκίνηση, ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός του ΟΣΕ, η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα, η αύξηση χωρητικότητας σιδηροδρομικού δικτύου, η προμήθεια 7 διρευματικών συρμών (Γραμμή 3 προς Αεροδρόμιο), ο εκσυγχρονισμός των συρμών της Γραμμής 1 και ανάκτηση ενέργειας (αφορά στην αναβάθμιση 14 παλαιών συρμών ώστε να επανέλθουν στην κυκλοφορία κανονικά), επείγοντα έργα περιφερειακών αεροδρομίων, έργα υποδομών και τοποθέτησης συστημάτων αεροναυτιλίας κ.α.

Οικονομία
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Δείτε επίσης
Οικονομία: Περισσότερα άρθρα