Στην τελική ευθεία για να ολοκληρωθεί βαίνει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, εξέλιξη που θα βάλει στα ταμεία του κράτους περίπου 1,4 δια ευρώ και θα δώσει το έναυσμα για την αναβάθμιση ενός εξαιρετικά σημαντικού οδικού άξονα που για χρόνια έχει μείνει χωρίς ουσιαστική συντήρηση.
Όπως έγινε γνωστό, προ ημερών το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ε.Σ.) ενέκρινε τη σύμβαση και το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία, τουλάχιστον σε ότι αφορά στην υπογραφή της σύμβασης. Ορόσημο που είχε τοποθετηθεί από στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αλλά και την Κομισιόν εντός του α’ τριμήνου 2024, αν και πάντα αυτά τα χρονοδιαγράμματα είναι σχετικά σε πολύπλοκους διαγωνισμούς όπως ο συγκεκριμένος.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) και Egis (25%) εχει ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την 35ετη παραχώρηση της Εγνατία Οδού, του μεγαλύτερου σε μήκος αυτοκινητόδρομου της χώρας (σχεδόν 670 χλμ., αλλά με τους κάθετους άξονες ξεπερνά συνολικά τα 900 χλμ.).
Η ολοκλήρωση της έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο είναι ένα σημαντικό βήμα όμως πρέπει ακόμα να γίνουν αρκετά για να δούμε την ολοκλήρωση της παραχώρησης του οδικού άξονα. Πχ δεν έχει γίνει γνωστή κάποια απόφαση του υπουργείου Υποδομών με την οποία να ανοίγει ο δρόμος για την αύξηση των διοδίων στην Εγνατία Οδό, όπως προβλέπει η σύμβαση του διαγωνισμού, και είναι ένας βασικός παράγοντας που έχει καθυστερήσει την ολοκλήρωση του. Ένα από τα βήματα που πρέπει να γίνουν είναι να εκδοθεί η ΚΥΑ από τα υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών της πρώτης αύξησης της τιμής των διοδίων από 3 λεπτά που είναι σήμερα σε 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Επίσης, θα πρέπει να ολοκληρωθεί η αδειοδότηση των σηράγγων και σειρά άλλων προαπαιτούμενων εκ μερους του ελληνικού Δημοσίου.
Σε κάθε περίπτωση όμως, το Ε.Σ. έδωσε το «πράσινο φως» ολοκληρώνοντας τον προσυμβατικό έλεγχο και με το «κλείσιμο» των άλλων εκκρεμοτήτων θα ανοίξει ο δρόμος για την υπογραφή της σύμβασης ύψους 1,35 δις ευρώ (τόσα προβλέπονται στον προϋπολογισμό του 2024 ως κρατικά έσοδα από το asset). Βέβαια, η σύμβαση θα πρέπει πρώτα να κυρωθεί από τη Βουλή και μετά να γίνει το οικονομικό κλείσιμο, διεργασίες που προφανώς θα χρειαστούν τον χρόνο τους και ίσως να φτάσουμε σε επόμενα τρίμηνα του 2024.
Στο νέο σχήμα θα περάσουν η Εγνατία Οδός, δηλαδή ο οδικός άξονας Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη-Κήποι Έβρου αλλά και τρεις κάθετοι άξονες: Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή. Στο πλαίσιο της σύμβασης θα υλοποιηθούν και σημαντικές κατασκευαστικές εργασίες αναβάθμισης – συντήρησης εκατοντάδων εκατ. ευρώ (από την ΤΕΡΝΑ) κ.α.