Την αναστολή του κλειδώματος των δηλώσεων ΦΠΑ ζητάει το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΟΕΕ), σε επιστολή του προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και την ΑΑΔΕ.
«Σημαντικά θέματα σχετικά με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αλλά και με την ευθύνη των λογιστών, εγείρονται από την απόφαση του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (Α. 1020/2024) για την υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ και τον προσδιορισμό του φόρου από τη διαβίβαση δεδομένων των επιχειρήσεων στο myDATA.», σύμφωνα με την επιστολή του ΟΕΕ.
Σημειώνεται ότι «η απόφαση ορίζει ότι τα όρια ανεκτών αποκλίσεων από τον περιορισμό των κανόνων εσόδων-εξόδων καθορίζονται σε 30%, τόσο στην περίπτωση δεδομένων εσόδων, όσο και στην περίπτωση δεδομένων εξόδων, ανά φορολογική περίοδο δήλωσης φόρου, σε σχέση με τα αντίστοιχα δεδομένα που έχουν διαβιβαστεί στο myDATA».
Όπως αναφέρεται στην επιστολή, το κλείδωμα των δηλώσεων ΦΠΑ δεν είναι σύμφωνο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία (Οδηγία 2006/112, άρθρο 168), ούτε με εγχώριους φορολογικούς κώδικες.
Επιπλέον, υπογραμμίζεται ότι η απόφαση έρχεται σε ευθεία αντίθεση και με το άρθρο 38 του Ν. 2873/2000 για την ευθύνη των λογιστών, όπου «ο λογιστής-φοροτεχνικός είναι υπεύθυνος για την ορθή μεταφορά των οικονομικών δεδομένων από τα στοιχεία στα βιβλία, για την ακρίβεια των δηλώσεων ως προς τη συμφωνία αυτών με τα φορολογικά και οικονομικά δεδομένα, που προκύπτουν από τα τηρούμενα βιβλία».
Επιπλέον, όπως επισημαίνεται, τα προβλήματα στο myDATA και το e-send συνεχίζονται και, για αυτό τον λόγο, ζητείται η μη εφαρμογή του μέτρου κλειδώματος των δηλώσεων ΦΠΑ, μέχρι την πλήρη και χωρίς προβλήματα λειτουργία του myDATA.
Για αυτούς τους λόγους, η κεντρική διοίκηση του ΟΕΕ ζητάει να μην εφαρμοστεί το μέτρο του κλειδώματος των δηλώσεων ΦΠΑ. Αναλυτικά, τα προβλήματα, σύμφωνα με το επιμελητήριο, είναι τα εξής:
Α. Θεσμικά προβλήματα
1. Εξουσιοδοτήσεις
Ακόμη δεν έχει λυθεί των θέμα των εξουσιοδοτήσεων των λογιστών και μάλιστα των μισθωτών λογιστών. Υπάρχουν διαμαρτυρίες από εταιρείες και ζητείται η παρέμβαση του φορέα μας για τη μη δυνατότητα χαρακτηρισμού των δαπανών στην πλατφόρμα myDATA από τους μισθωτούς λογιστές τους (η απάντηση της υποστήριξης της ΑΑΔΕ είναι ότι πρέπει να απευθυνθείτε σε εξωτερικό λογιστή).
Εξακολουθούν οι λογιστές-φοροτεχνικοί με ατομικές επιχειρήσεις, όπως και οι ορκωτοί ελεγκτές, στους οποίους έχει δοθεί το δικαίωμα υποβολής από τους ίδιους του Ε3 (ΠΟΛ 1080/2018) να μην μπορούν να χαρακτηρίσουν τις δικές τους δαπάνες.
2. Ακυρώσεις στη διαβίβαση εσόδων
Όταν μια εκδότρια επιχείρηση διαβιβάσει στο myDATA το τιμολόγιο εσόδου της και η αντισυμβαλλόμενη επιχείρηση το αποδεχθεί και το χαρακτηρίσει, θα πρέπει να μην μπορεί η πρώτη επιχείρηση να το ακυρώσει, διότι εάν το ακυρώσει και το αναρτήσει εκ νέου με άλλο mark, τότε πολύ πιθανόν να χαρακτηριστεί και δεύτερη φορά από τον λήπτη που το παρέλαβε. Το ΟΕΕ προτείνει να μην επιτρέπονται ακυρώσεις αυθαίρετες μετά τον χαρακτηρισμό του τιμολογίου από αυτόν που το παρέλαβε και τυχόν διορθώσεις επί του εκδοθέντος και διαβιβασθέντος παραστατικού να γίνονται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις κείμενες φορολογικές διατάξεις.
3. Μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρόσωπα (αθλητικά σωματεία-σύλλογοι)
Να διαβιβάζουν εισπράξεις και πληρωμές με 17.3 και 17.5 χαρακτηρισμό και να επιτρέπεται στις περιπτώσεις εκείνες που είναι λήπτες αντικρυζόμενων παραστατικών, αυτά να χαρακτηρίζονται με τους παραπάνω χαρακτηρισμούς.
Β. Τεχνικά Προβλήματα
1. Εκκαθαρίσεις – πωλήσεις για λογαριασμό τρίτων.
2. Δεν γίνεται ανάλυση του τιμολογίου του εκτελωνιστή.
3. Σε διακοπή εργασιών δεν μπορεί να αναρτηθεί το παραστατικό εάν έχει ημερομηνία προγενέστερη της διακοπής.
4. Οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ δεν παίρνουν αρνητικό πρόσημο.
5. Δεν υπάρχει πρόσβαση στο αναλυτικό βιβλίο του myDATA για έλεγχο με τα βιβλία των λογιστών και επίσης, δεν υπάρχει ισοζύγιο για να γίνουν οι συμφωνίες με τα βιβλία.
6. Τα έσοδα υπέρ τρίτων που αναρτώνται στο myDATA εμφανίζονται στον κωδικό 348 ή 349 του εντύπου ΦΠΑ και προσαυξάνουν τα ακαθάριστα έσοδα, κάτι το οποίο συμβαίνει κυρίως με τα τουριστικά γραφεία και τους εκτελωνιστές.
7. Δεν υπάρχει τρόπος διασταύρωσης και ανάρτησης του ΦΠΑ, που αποδίδεται στο εκάστοτε Τελωνείο, ποσό που θα έπρεπε να εμφανίζεται στα προστιθέμενα ποσά (αφορά ενδοκοινοτικές συναλλαγές αυτοκινήτων, ποτών).
8. Πληροφοριακά συστήματα, τα οποία δεν είναι προσαρμοσμένα στα ελληνικά συστήματα δεν είναι έτοιμα να υποστηρίξουν τις παραμέτρους του myDATA (πολυεθνικές εταιρίες).
9. Τα διαβιβασθέντα με τύπο 1.95, λοιπά πληροφοριακά στοιχεία εσόδων (Τουριστικά γραφεία – άρθρα 43 και 45) και τα διαβιβασθέντα με τύπο 2.95, λοιπά πληροφοριακά στοιχεία εξόδων (έξοδα τρίτων εκτελώνισης) αποτυπώνονται παράλληλα και στην περιοδική δήλωση και στο Ε3, χωρίς να αποτελούν πραγματικά κατά περίπτωση έσοδα ή έξοδα της επιχείρησης.
Γ. Προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από τη λειτουργία του myDATA
1. Ενδοκοινοτικές αποκτήσεις-παραδόσεις.
Στο ίδιο παραστατικό πραγματοποιούνται τρεις εγγραφές (πρόβλημα των εταιρειών πληροφορικής).
2. Έξοδα τραπεζών – απλοποίηση.
Για κάθε δαπάνη τραπέζης απαιτούνται δύο εγγραφές, μια για χρέωση του εξόδου και πίστωση της τράπεζας και μια για εξόφληση της δαπάνης.
3. Τιμολόγια που περιλαμβάνουν δαπάνες για ΦΠΑ και δαπάνες χωρίς ΦΠΑ δεν χαρακτηρίζονται σε μια εγγραφή (αναλώσιμα -άρθρο 39).
4. Στα εμπορικά προγράμματα, όταν σε ένα παραστατικό υπάρχει αγορά εμπορεύματος και μεταφορικά, δεν γίνεται αντιστοίχιση σε μια εγγραφή.
5. Οι εισαγωγές απαιτούν ΑΦΜ και ΤΚ επιχειρήσεων εξωτερικού (πχ Κίνας).
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ