Τα κοσμήματα που φτιάχνει στη Θεσσαλονίκη, ταξιδεύουν στο εξωτερικό και καταλήγουν στα χέρια ακόμα και διάσημων ηθοποιών που πληρώνουν για να τα αποκτήσουν…
Το αλουμίνιο, στα χέρια του Βασίλη Μόραλη, μεταμορφώνεται στη Θεσσαλονίκη σε κοσμήματα που ταξιδεύουν σε πολλές χώρες του πλανήτη και «περπατούν» σε διεθνείς πασαρέλες. Τα έχουν φορέσει διάσημες σταρ του κινηματογράφου και της μουσικής σκηνής, ενώ έχουν φιλοξενηθεί σε πολλά περιοδικά μόδας. Είναι μάλιστα δημιουργίες avant-garde και τα περισσότερα μεγάλα σε όγκο, καθώς όπως εξηγεί ο δημιουργός τους, λόγω μιας σπάνιας ασθένειας που τον ταλαιπωρεί, έχει χάσει τις λεπτές κινήσεις και δεξιότητές του και οι μεγάλες κατασκευές είναι αυτές που τον διευκολύνουν.
Παρά τις δυσκολίες όμως ο καλλιτέχνης, στο εργαστήριό του στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, μεγαλουργεί και τα κοσμήματά του κάνουν θραύση σε Ελλάδα και εξωτερικό έχοντας στο πελατολόγιό του και σταρ του Χόλιγουντ που φορούν τις δημιουργίες του, την ταυτότητα των οποίων δεν μπορεί ωστόσο ν’ αποκαλύψει αφού δεσμεύεται από συμβόλαια που έχει υπογράψει μαζί τους.
Χρησιμοποιώντας αποκλειστικά το αλουμίνιο, ένα υλικό που αφενός ανακυκλώνεται και αφετέρου πλάθεται πιο εύκολα σε σχέση με άλλα βαριά μέταλλα -κάτι που τον εξυπηρετεί, ο κ. Μόραλης φτιάχνει δαχτυλίδια, κολιέ και περίτεχνα κοσμήματα για το κεφάλι.
Μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, εξηγεί πώς κατάφερε να πραγματοποιήσει το όνειρό του και να μην αφήσει το πρόβλημα υγείας του (νόσος του Wilson, μία κληρονομική αυτοσωματική υπολειπόμενη γενετική διαταραχή, κατά την οποία ο χαλκός συσσωρεύεται στους ιστούς) να τον εμποδίσει να μπει στη λίστα με τους δημιουργούς κοσμημάτων υψηλής αισθητικής και μάλιστα avant-garde.
«Εξαιτίας της ασθένειάς μου τελείωσα το λύκειο σε πολύ μεγάλη ηλικία. Ήμουν 38 ετών όταν πέρασα στο πανεπιστήμιο, στη (Σχολή) Καλών Τεχνών. Η πρώτη μου επαφή με τον χώρο ήρθε νωρίτερα, όταν πήγα στον ΟΑΕΔ καθώς δεν περνούσα τις τάξεις του λυκείου κι εκεί παρακολούθησα μαθήματα κατασκευής κοσμήματος. Για μένα ήταν το ξεκίνημα, το πρώτο βήμα, η επαφή και η αγάπη για την τέχνη αυτή. Όταν διαγνώστηκα με την ασθένεια και ήρθαν πολλά προβλήματα, κυρίως κινητικά, έπρεπε να αποφασίσω ή όλα ή τίποτα, κι έτσι επέλεξα να μην εγκαταλείψω την κατασκευή αλλά να δώσω εκεί όλο μου τον εαυτό. Η ασθένεια μού στέρησε το δικαίωμα να ασχοληθώ νωρίτερα αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μόραλης.
Τα κοσμήματά του είναι περίτεχνα και παραπέμπουν σε διάφορες εποχές της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ έχουν πάνω τους το αποτύπωμα του σχεδιαστή και το μήνυμά του ότι η προσπάθεια δεν πρέπει να σταματά μπροστά σε κανένα εμπόδιο. Αυτό άλλωστε σκέφτεται κάθε φορά που πιάνει στα χέρια του το υλικό για να φτιάξει δαχτυλίδια, διακοσμητικά για το κεφάλι και λογής λογής άλλα κοσμήματα. Μάλιστα, όλα τα φτιάχνει με μόλις τρεις τανάλιες και τα χέρια του, αφού δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει πολλά εργαλεία και μηχανήματα και το αποτέλεσμα στον λιτό χώρο του είναι εντυπωσιακό.
Αμερική, Αυστραλία, Πορτογαλία, Ισπανία, Γαλλία είναι κάποιες από τις χώρες, όπου τα κοσμήματά του βρέθηκαν ήδη σε επιδείξεις μόδας σε μεγάλες πασαρέλες ή σε περίοπτη θέση στις βιτρίνες γνωστών οίκων μόδας. Περήφανος, όπως δηλώνει, έχει έτοιμη τη νέα του συλλογή, με την οποία θα συμμετάσχει στην Αθήνα, στην έκθεση κοσμήματος, τις επόμενες ημέρες (από τις 24 μέχρι τις 26 Φεβρουαρίου), ανάμεσα σε 50 σχεδιαστές.
Η νέα του συλλογή του λέγεται «Πτυχώσεις» και είναι εμπνευσμένη από την αρχαία Ελλάδα, από τους χιτώνες και τα χτενίσματα της εποχής. «Θέλω να περάσω ένα μήνυμα συμπερίληψης: όλοι μπορούμε! Εμείς, οι άνθρωποι που έχουμε προβλήματα, δεν υπάρχει λόγος να μένουμε στο περιθώριο.
Δεν ήταν εύκολο αυτό που έκανα και κάνω και σήμερα αλλά το να φτιάχνω τα κοσμήματά μου είναι αναζωογονητικό, με γεμίζει με κουράγιο, με δημιουργικότητα και με τροφοδοτεί με δύναμη και πάθος. Είναι πολλοί αυτοί που βλέπουν τα κοσμήματά μου και εκπλήσσονται, όταν πληροφορούνται ότι τα φτιάχνει κάποιος με τα δικά μου προβλήματα υγείας και με κινητικά προβλήματα και απορούν και με τον βαθμό δυσκολίας που αυτά κατασκευάζονται» σημειώνει.