Μια συμμαχία που αποτελείται από κοινοπραξία εταιρειών ΚΤΕΛ και τουριστικών γραφείων αναμένεται να παίξει τον ρόλο των… ΚΤΕΛ σε Ανατολική και Δυτική Αττική, ενισχύοντας το μεταφορικό έργο και τις αστικές συγκοινωνίες σε πάνω από 60 λεωφορειακές γραμμές και με περίπου 210 λεωφορεία.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας) κατακυρώνεται επισήμως στο σχήμα «ΕΝΩΣΗ ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΩΝ ΚΤΕΛ Άργους, Θήβας, Κορίνθου, Μαγνησίας, Σαλαμίνας, Χανίων – ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ SMILEA CADIMOS, ΜΑΡΟΥΛΗΣ ΤΡΑΒΕΛ», η σύμβαση με τίτλο «Παροχή Υπηρεσιών Επιβατικών Μεταφορών με Αστικά Λεωφορεία στην Ανατολική και Δυτική Αττική», αρχικού ύψους 400 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ), για διάρκεια 8 ετών.
Επί της ουσίας, αυτή η κοινοπραξία που αποτελείται από 6 υπεραστικά ΚΤΕΛ και τα τουριστικά γραφεία Maroulis travel και Panolympia (Smile Acadimos) αναλαμβάνουν την κάλυψη δεκάδων λεωφορειακών γραμμών σε Αθήνα και γενικότερα την Αττική. Για την ιστορία, ο ανάδοχος θα πληρώνεται με 2,339 ευρώ / οχηματο-χιλιόμετρο (πλέον ΦΠΑ).
Η εξυπηρέτηση αυτών των τμημάτων του λεκανοπεδίου θεωρείται προτεραιότητα, καθώς τα παράπονα του επιβατικού κοινού και η κατάσταση των οχημάτων δεν αφήνουν κανένα περιθώριο καθυστέρησης.
Σύμφωνα με σχετικά πρόσφατες εκτιμήσεις το ένα τμήμα περιλαμβάνει 25 Λεωφορειακές Γραμμές της Ανατολικής Αττικής για την λειτουργία των οποίων προγραμματίζονται 1.188 δρομολόγια (κατά τις τυπικές καθημερινές ημέρες) και απαιτούνται 96 οχήματα (εκ των οποίων τα 61 πρέπει να είναι 12 μέτρων, τα 30 να είναι 18 μέτρων και τα 5 να είναι 8 μέτρων).
Το δεύτερο τμήμα περιλαμβάνει 38 Λεωφορειακές Γραμμές της Δυτικής Αττικής για την λειτουργία των οποίων προγραμματίζονται 1.757 δρομολόγια (κατά τις τυπικές καθημερινές ημέρες) και απαιτούνται 115 οχήματα (εκ των οποίων τα 112 πρέπει να είναι 12 μέτρων και τα 3 να είναι 8 μέτρων).
Κατά συνέπεια, θα «μπούνε» περί τα 210 νέα λεωφορεία στις γραμμές προς εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Λογικά, αυτά τα λεωφορεία αναμένονται μέσα στο 2024 ή έστω αρχές 2025.
Με την εκκίνηση της εν λόγω σύμβασης σταματάει το καθεστώς της επέκτασης των συμβάσεων με τα ΚΤΕΛ Αττικής, το οποίο ξεκίνησε από τον Οκτώβριο του 2020 ως απευθείας ανάθεση λόγω μέτρων εκτάκτων ανάγκης καθώς είχε ξεσπάσει η πανδημία του κορονοϊού και έχει ανανεωθεί αρκετές φορές παρά τις ενστάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Ε.Σ.).
Υπενθυμίζεται ότι το Ε.Σ. έχει αρκετές φορές «υψώσει» εμπόδια στο καθεστώς διαχείρισης των λεωφορειακών γραμμών της Αττικής από τα ΚΤΕΛ Αττικής, επικαλούμενο το γεγονός ότι οι επεκτάσεις των συμβάσεων ισοδυναμούν με απευθείας αναθέσεις σε βάθος πενταετίας.