Δευτέρα, 25 Νοε.
13oC Αθήνα

Άιρτον Σένα: Ο θρύλος της Formula 1 και το τρομακτικό δυστύχημα την Πρωτομαγιά του 1994

Άιρτον Σένα: Ο θρύλος της Formula 1 και το τρομακτικό δυστύχημα την Πρωτομαγιά του 1994
Φωτογραφία αρχείου ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θρυλική μορφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού από τη Βραζιλία, o Άιρτον Σένα αναδείχθηκε τρεις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής στη Formula 1 και ξεχώριζε για το μαχητικό πνεύμα και τη ριψοκίνδυνη οδήγησή του.

Ο Άιρτον Σένα θεωρείται μέχρι σήμερα ένας από τους πιο ταλαντούχους οδηγούς όλων των εποχών καθώς και μία από τις πιο αντιπροσωπευτικές και εμβληματικές φιγούρες της Formula 1 και της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Πλήρης οδηγός από κάθε άποψη μπόρεσε να διακριθεί κατά τη διάρκεια της καριέρας του πάνω από όλα για την οδήγηση στο βρεγμένο οδόστρωμα και την ταχύτητά του στις κατατακτήριες δοκιμές.

O Βραζιλιάνος οδηγός κατέχει το ρεκόρ έξι νικών στην αριστοκρατική πίστα του Μόντε Κάρλο, εκ των οποίων οι πέντε είναι συνεχόμενες μεταξύ 1989 και 1993 και, συνολικά, με 41 νίκες στα Γκραν Πρι, είναι ο 6ος πιο επιτυχημένος οδηγός στην ιστορία της F1.

Η γέννηση ενός μύθου

Ο Άιρτον Σένα γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου του 1960 στο Σάο Πάολο, από πλούσια οικογένεια.

Οδήγησε καρτ για πρώτη φορά όταν ήταν τεσσάρων ετών, δώρο του πατέρα του που τον μύησε στα μηχανοκίνητα σπορ και ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες στα 13 του.

Τα επόμενα χρόνια πήρε μέρος σε πολλούς αγώνες στη Βραζιλία και τη Νότια Αμερική και το 1977 αναδείχθηκε πρωταθλητής καρτ Νοτίου Αμερικής, σε ηλικία 17 ετών.

Το 1978 και το 1980 πήρε μέρος στο παγκόσμιο πρωτάθλημα καρτ, καταλαμβάνοντας τη 2η θέση.

Το 1982 είναι χρονιά – σταθμός καθώς κάνει το μεγάλο άλμα στην καριέρα του. Αποφασίζει να αφήσει τα καρτ και να ασχοληθεί με τα μονοθέσια τύπου φόρμουλα.

Μετακομίζει στην Αγγλία και συμμετέχει σε αγώνες Φόρμουλα 2000 και 3000, εντυπωσιάζοντας με την οδήγησή του τις ομάδες της Φόρμουλα 1.

Το 1984 υπογράφει με την ομάδα της Τόλμαν (Toleman) και καταφέρνει να πάρει τον πρώτο του βαθμό στις 7 Απριλίου στο Γκραν Πρι της Νοτίου Αφρικής. Όμως, η μεγάλη επιτυχία θα έλθει στο Γκραν Πρι του Μονακό, στις 3 Ιουνίου 1984.

Εκείνη τη μέρα βρέχει καταρρακτωδώς και εκείνος προσπερνά έναν έναν τους αντιπάλους του και από τη 13η θέση της εκκίνησης, που δεν ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκή, τερματίζει τελικά στη 2η θέση, αφήνοντας άφωνο τον κόσμο της Φόρμουλα 1.

Κατά τη διάρκεια του αγώνα ξέσπασε καταιγίδα και  ενώ εκείνος ανέβαζε συνεχώς ρυθμό, όπως όταν ήταν στεγνό το οδόστρωμα, πολλοί οδηγοί άρχισαν να εγκαταλείπουν την προσπάθεια τους για να τερματίσουν.

Ο αγώνας τελικά διακόπηκε νωρίτερα λόγω της ισχυρής βροχόπτωσης και το τέλος του βρήκε τον 24χρονο τότε Σένα στη δεύτερη θέση.

Θα μπορούσε να είχε καταλάβει ακόμα και την πρώτη θέση, αν οι αγωνοδίκες δεν σταματούσαν τον αγώνα. Η αξία του ως οδηγού είχε πλέον επιβεβαιωθεί.

Εκείνη την ημέρα απέδειξε ότι στο βρεγμένο οδόστρωμα, ήταν πραγματικά ανίκητος, μία φήμη που θα τον ακολουθούσε μέχρι το θάνατό του.

Τον επόμενο χρόνο παίρνει μετεγγραφή για τη Λότους (Lotus), στην οποία θα παραμείνει έως το 1987, συνεχίζοντας την ανοδική του πορεία. Στις 21 Απριλίου του 1985 κερδίζει το πρώτο του γκραν πρι στην πίστα του Εστορίλ στην Πορτογαλία.

Συνολικά, πέτυχε 6 νίκες με την ομάδα του Κόλιν Τσάπμαν, προτού μετακομίσει στη ΜακΛάρεν το 1988.

Τα πέντε χρόνια παραμονής του στη MacLaren (1988-1993) ήταν τα πιο αποδοτικά της καριέρας του. Κατέκτησε τρία πρωταθλήματα (1988, 1990, 1991), ενώ εποχή άφησαν οι μονομαχίες του με τον Αλέν Προστ και τον Νάιτζελ Μάνσελ.

Το 1994 άφησε τη ΜακΛάρεν για τη Γουίλιαμς (Williams /Renault), με σκοπό να ξαναπάρει τα πρωτεία στη F1.

Η μαύρη Πρωτομαγιά στο GP του Σαν Μαρίνο

Την Κυριακή 1η Μαΐου 1994, θα γινόταν το Γκραν Πρι του Σαν Μαρίνο στην πίστα της Ίμολα.

Τις δύο προηγούμενες μέρες είχαν συμβεί δυο σοβαρά ατυχήματα: το πρώτο την Παρασκευή με τον νεαρό τότε Ρούμπενς Μπαρικέλο (Rubens Barrichello), ο όποιος τραυματίστηκε σοβαρά.

Την επόμενη ημέρα, ο Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ – Αυστριακός οδηγός της Βρετανικής MTV Simtek Ford στην πρώτη του χρονιά στη Φόρμουλα, 34 ετών τότε – δεν είχε την τύχη του Μπαρικέλο και βρήκε ακαριαίο θάνατο στην πίστα, καθώς έπειτα από σφοδρή σύγκρουση με ταχύτητα 314,9 χλμ./ώρα, τραυματίστηκε σοβαρά στον αυχένα.

Την Πρωτομαγιά του 1994, κατά τη διάρκεια του Γκραν Πρι του Σαν Μαρίνο στην πίστα της Ίμολα, το μονοθέσιό του, που παρουσίαζε προβλήματα όλο τον χρόνο, βγήκε εκτός πίστας στη στροφή Ταμπουρέλο και προσέκρουσε σε μία τσιμεντένια μπαριέρα.

Ο Σένα τραυματίστηκε σοβαρά και εξέπνευσε λίγες ώρες αργότερα σε νοσοκομείο της Μπολόνια, όπου είχε μεταφερθεί.

Εκεί, ο χρόνος της F1 σταμάτησε, μαζί με τις καρδιές όλων των φαν του σπορ, που παρακολουθούσαν τον αγώνα είτε ως θεατές είτε ζωντανά στην τηλεόραση.

Η σύντροφος του Σένα, εκμυστηρεύτηκε ότι μετά το θανατηφόρο ατύχημα του Ρόλαντ Ράτζενμπεργκερ είχε δει τον Άιρτον να κλαίει και να παρακαλεί να αναβληθεί ο αγώνας, έχοντας ένα παράξενο κακό προαίσθημα. Παρόλα αυτά, ο αγώνας έγινε κανονικά.

Στις 18:40, η επικεφαλής του τμήματος έκτακτης ανάγκης του νοσοκομείου, Maria Teresa Fiandri, ανακοίνωσε ότι ο Άιρτον Σένα είχε πεθάνει, αλλά δήλωσε ότι ο επίσημος χρόνος θανάτου του σύμφωνα με το ιταλικό δίκαιο ήταν στις 14:17, δηλαδή όταν χτύπησε τον τοίχο και ο εγκέφαλός του σταμάτησε να λειτουργεί.

Στην Ίμολα, γράφτηκε ο επίλογος στην καριέρα και τη ζωή ενός από τους μεγαλύτερους οδηγούς Formula 1 όλων των εποχών.

Ο πρόεδρος της Βραζιλίας Ιταμάρ Φράνκο, ανακοινώνοντας τον θάνατό του από την τηλεόραση, κήρυξε τη χώρα σε τριήμερο εθνικό πένθος, ενώ έθεσε το προεδρικό αεροπλάνο στη διάθεση της οικογένειάς του για να μεταφέρουν τη σορό του στη Βραζιλία.

Η σορός του μεταφέρθηκε στο αεροδρόμιο της Μπολόνια, όπου αποδόθηκαν στρατιωτικές τιμές και από εκεί για το Παρίσι, όπου αναχώρησε για το Σάο Πάολο.

Οι σκηνές που εξελίχθηκαν στην πατρίδα του ήταν τραγικές. Όλοι, σε κάθε γωνία, σε κάθε δρόμο έκλαιγαν για τον άνθρωπο που τους έκανε να αισθάνονται υπερήφανοι για την καταγωγή τους. 

Αξιοσημείωτο είναι ότι ένας από αυτούς που κουβάλησαν το φέρετρό του με τον ίδιο μέσα, κατά την κηδεία, ήταν ο κάποτε αιώνιος εχθρός του, Αλέν Προστ, ο οποίος, μάλιστα, όπως είπε μετά από χρόνια σε μια συνέντευξη, με το θάνατο του Σένα πέθανε και ένα δικό του κομμάτι.

Μετά το ντοκιμαντέρ, Senna, που κυκλοφόρησε το 2010, οι φανς του θρυλικού πιλότου της Formula 1 θα μπορούν να απολαύσουν στο Netflix τη νέα σειρά για τον Ayrton Senna.

Η σειρά, σε παραγωγή της Gullane, έχει την υποστήριξη και τη συνεργασία της οικογένειας του παγκόσμιου πρωταθλητή.

Η μίνι σειρά, οκρών επεισοδίων, θα εξερευνήσει την προσωπικότητα και τις οικογενειακές σχέσεις του Άιρτον Σένα.

Το σημείο εκκίνησης θα είναι το ντεμπούτο του Άιρτον στην καριέρα του, όταν μετακόμισε στην Αγγλία, και θα κορυφωθεί στο τραγικό ατύχημα στην Ίμολα της Ιταλίας, κατά τη διάρκεια του Grand Prix του Σαν Μαρίνο, όταν πέθανε.

Το Netflix αναμφίβολα θα αποτυπώσει την αντιπαλότητα του Σένα με τον Αλέν Προστ, καθώς οι δύο τους συγκρούστηκαν πολλές φορές στην προσπάθειά τους να επικρατήσουν στο πρωτάθλημα.

Ο Βραζιλιάνος ηθοποιός Γκαμπριέλ Λεόνε θα υποδυθεί τον Άιρτον Σένα. Τα επεισόδια θα έχουν διάρκεια περίπου 60 λεπτά το καθένα. 

Δίπλα στον Λεόνε θα είναι ο Matt Mella ως Prost, ενώ έχουν ανακοινωθεί και οι Βραζιλιάνοι ηθοποιοί Alice Wegmann, Camila Mardila, Christian Malheiros, Gabriel Louchard, Hugo Bonemer, Pamela Tome και Susana Ribeiro.

Η ηθοποιός των «Πειρατών της Καραϊβικής» Kaya Scodelario θα πρωταγωνιστήσει επίσης στη σειρά, όπως και ο υποψήφιος για βραβείο BAFTA Steven Mackintosh, ο οποίος θα υποδυθεί τον ρόλο του Frank Williams σε δύο επεισόδια.

Τη σκηνοθεσία του Senna έχουν αναλάβει επίσης οι βραβευμένοι Βραζιλιάνοι σκηνοθέτες Vicente Amorim και Julia Rezende.

Αθλητικά Τελευταίες ειδήσεις