Η παγίδα του Σπίρτζη!
Σε μια κίνηση η οποία κινείται περισσότερο στο πεδίο του πολιτικού εντυπωσιασμού διότι στην περίπτωση του ισχύει η παραγραφή αλλά φέρνει σε δύσκολη θέση τον Κώστα Καραμανλή, προχώρησε ο πρώην υπουργός Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης. Ήταν στο κάδρο των ευθυνών για την τραγωδία των Τεμπών, σε σχέση με την εκτέλεση της επίμαχης σύμβασης που καθυστέρησε η υλοποίηση της και ζήτησε με επιστολή του στον πρόεδρο της Βουλής, την ενεργοποίηση του άρθρου 86 παρ.5 του Συντάγματος ώστε να συσταθεί ειδική επιτροπή στην οποία θα μετέχουν και ανώτατοι δικαστικοί για τη διερεύνηση τυχόν ευθυνών του ίδιου. Ο στόχος του να πετάξει από πάνω του οποιαδήποτε σκιά. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης άφησε αιχμές ότι η οποιαδήποτε διαδικασία δεν θα οδηγούσε σε ποινικές συνέπειες και το κάνει εκ του ασφαλούς.
Μέγγενη
Αυτό όμως αναμφισβήτητα λειτουργεί ως μέγγενη στον Κώστα Καραμανλή για τον οποίον δεν υπάρχει παραγραφή. Ο πρώην υπουργός Μεταφορών βρίσκεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας κλεισμένος στο σπίτι του και πικραμένος διότι τον έχουν κατηγορήσει ακόμη και ως «δολοφόνο». Αν ζητούσε και εκείνος την προανακριτική, από τη στιγμή που θεωρεί ότι είναι αθώος, θα το αποδείκνυε και θα ήταν μια λύτρωση όπως σχολιάζουν κορυφαία κυβερνητικά στελέχη. Τώρα ο Σπίρτζης του πετάει το γάντι.
Μέχρι νεωτέρας
Το Μαξίμου επισημαίνει ότι «μέχρι στιγμής κανείς δεν έχει συντάξει κατηγορητήριο με νέα στοιχεία και σωστά δεν έχει παραπεμφθεί σε προανακριτική επιτροπή ο Κώστας Καραμανλής». Δεν κατέθεσε σχετικό αίτημα ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ αν και προκλήθηκε από τον υπουργό Επικρατείας Μάκη Βορίδη. Κανείς όμως δεν βάζει το χέρι στη φωτιά ότι η έρευνα της Δικαιοσύνης δεν θα μπορούσε να οδηγήσει σε στοιχεία που θα δημιουργούσαν δεύτερες σκέψεις. Δεν θα υπάρξει κάλυψη αν υπάρξουν ενδείξεις για προανακριτική επιτροπή.
Υπενθυμίζεται ότι μεταξύ άλλων αναμένονται στοιχεία από τα εργαστήρια της Αγγλίας και του Καναδά για συνομιλίες αλλά και βίντεο από κάμερες που κατέγραψαν το τρένο που έφυγε από την Θεσσαλονίκη αλλά σβήστηκαν μέσα στα πρώτα εικοσιτετράωρα, καταστρέφοντας ενδεχομένως κρίσιμο αποδεικτικό υλικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι ειδικά τα βίντεο εάν ανακτηθούν θα δείξουν κατά πόσο υπήρχε στην αμαξοστοιχία παράνομο βαγόνι με εύφλεκτες ουσίες ή θα διαψευστούν τα σενάρια συνωμοσιολογίας που κυκλοφορούν.
Αποστάσεις
Κυβερνητικές πηγές σχολίαζαν για την κίνηση Σπίρτζη, ότι σε κάθε περίπτωση «είναι ατομικό δικαίωμα του καθενός για το οποίο δεν είναι αρμόδια να τοποθετηθεί ούτε η κυβέρνηση ούτε η Βουλή». Προφανώς είναι «ατομικό δικαίωμα» και του Κώστα Καραμανλή να ζητήσει τη σύσταση αυτής της ειδικής επιτροπής για να ελέγξει αν έχει κάποια ευθύνη ο ίδιος. Δεν το άσκησε όμως. Το κλίμα είναι πολύ βαρύ στην κοινοβουλευτική ομάδα της ΝΔ για τον πρώην υπουργό Μεταφορών. Πυκνώνουν οι φωνές ότι θα έπρεπε ο ίδιος να διευκολύνει το κόμμα του και να μην κατέβει υποψήφιος στις εθνικές εκλογές το 2023. Εφόσον προκύψουν στοιχεία πάντως η προανακριτική θα είναι μονόδρομος και με την στήριξη της ΝΔ. Από την άλλη υπάρχουν και πολλοί υπουργοί οι οποίοι τον στηρίζουν και τον συγκρίνουν με άλλους υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ που ενώ είχαν ευθύνες δεν παραιτήθηκαν και δεν λογοδότησαν.
Κόλαφος τα Τέμπη
Έρχονται ευρωεκλογές και η συντριπτική πλειονότητα της κοινής γνώμης θεωρεί ότι υπήρξε κυβερνητική συγκάλυψη στην τραγωδία των Τεμπών. Ένας λόγος ήταν οι εθνικές εκλογές του Μάϊου του 2023 που πλησίαζαν όταν συνέβη η μετωπική σύγκρουση των τρένων που οδήγησε στο θάνατο 57 ανθρώπων. Κόλαφος είναι η δημοσκόπηση της Metron Analysis του Στράτου Φαναρά που παρουσιάστηκε στο δελτίο ειδήσεων στο Μega. Το 88% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι το δικαστικό και το πολιτικό σύστημα δεν κινήθηκαν αποτελεσματικά για να αποδοθούν ευθύνες. Σε σχέση με την πολιτική αυτοτοποθέτηση τους πολύ υψηλά είναι τα ποσοστά στους κεντρώους (88%), κεντροδεξιούς (75%) και δεξιούς (82%) που είναι τα εκλογικά ακροατήρια της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο …Μπάμπης
Η «Φωνή της Λογικής» της προέδρου Αφροδίτης Λατινοπούλου ξεχωρίζει για τα ομοφοβικά παραληρήματα. Μια από τις τελευταίες αναρτήσεις της ανέφερε η πρόεδρος: «Ο γάμος είναι ιερό μυστήριο δεν έγινε για να ντύνεται νυφούλα ο Μπάμπης». Στην εκτίμηση ψήφου της Metron Analysis κατέγραψε 2,4% ενώ τον Φεβρουάριο μόλις 1%! Η ψήφος δυσαρέσκειας που κατευθύνονται σε μικρότερα κόμματα προκειμένου να σταλεί μήνυμα στην κυβέρνηση ανησυχεί το γαλάζιο επιτελείο και αναζητεί τρόπος για να βάλει ένα φρένο στις διαρροές.
Στα 830 ευρώ;
Στο υπουργικό της 27ης Μαρτίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα ανακοινώσει την αύξηση στον κατώτατο μισθό που θα ισχύσει από την 1η Απριλίου και θα συμπαρασύρει 19 επιδόματα. Τα σενάρια χθες το βράδυ ήταν δύο: αύξηση στα 823 ευρώ που συγκεντρώνει μια συναίνεση των εμπλεκόμενων φορέων και στα 830 ευρώ που καλύπτει τον στόχο του ψυχολογικού ορίου για την κυβέρνηση που είναι να γράφει μετά το 8, το 3. Στο δεύτερο αντιδρούν οι επιχειρήσεις. Η πτώση της ΝΔ στις δημοσκοπήσεις φαίνεται να φέρνει πιο κοντά τα 830 ευρώ.
Προσπαθούν να αποφύγουν μια μεγάλη φούσκα στα ακίνητα
Την ίδια ημέρα ήρθαν οι ανακοινώσεις της Τράπεζας της Ελλάδος για τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια σε δείκτες που συνδέονται με στεγαστικά δάνεια και του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών για τα νέα, αυξημένα, όρια για τη χορήγηση Χρυσής Βίζας. Οι εξαγγελίες γίνονται ενώ οι τιμές των οικιστικών ακινήτων συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά και ταυτόχρονα να καταγράφεται κάμψη (για πρώτη φορά μετά το 2017) στο ρυθμό παράδοσης νέων κατοικιών. Η τελευταία έκθεση του ΔΝΤ για την Ελλάδα ανέφερε πως «υπάρχουν τα πρώτα σημάδια για ανισορροπίες στην αγορά ακινήτων». Στο ΔΝΤ διαπίστωναν πως οι τιμές στα οικιστικά ακίνητα έχουν αυξηθεί σημαντικά, με βάση όλους τους δείκτες, σε σχέση με το 2017, με την άνοδο να ξεπερνά το 50% σε ονομαστικές και το 25% σε πραγματικές τιμές, χωρίς εμφανή σημάδια σταθεροποίησης. Τα μέτρα της ΤτΕ εφαρμόζονται ως ασπίδα σε μια πιθανή απότομη κάμψη τιμών στα ακίνητα, όπως ακριβώς το ζήτησε στην τελευταία έκθεσή του το ΔΝΤ. Ο Γ. Στουρνάρας είχε ήδη προετοιμάσει το έδαφος πριν την έκθεση, πάντως. Η κυβέρνηση βλέπει πως περιορίζονται σημαντικά τα διαθέσιμα ακίνητα και πως το στεγαστικό ζήτημα τείνει να γίνει ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα των ελληνικών νοικοκυριών, κυρίως των νέων οικογενειών.
Η κόντρα δημάρχων – ΥΠΕΝ περιορίζει και άλλο τα διαθέσιμα διαμερίσματα
Η Χρυσή Βίζα είναι μία από τις αιτίες για τον περιορισμό των διαθέσιμων οικιστικών ακινήτων, αλλά η κατάσταση μπορεί να χειροτερέψει εξαιτίας της διαμάχης κυβέρνησης και δημάρχων για το περίφημο μπόνους σε τετραγωνικά και ύψος που δίνει ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός. Η στήλη επισήμανε από χθες το σοβαρό ζήτημα που δημιουργείται για πολλές οικοδομικές άδειες οι οποίες είτε θα παγώσουν, είτε θα αναπροσαρμοστούν ώστε να κατασκευαστούν πολυκατοικίες χωρίς το μπόνους. Οι δήμαρχοι που «βγαίνουν στο βουνό» αυξάνονται, έστω και αν δεν σηκώνουν όλοι τους τόνους όσο τους σήκωσαν οι δήμαρχοι Αλίμου και Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης. Η μείωση του ρυθμού παράδοσης νέων κατοικιών, στο τελευταίο τρίμηνο του 2023, έχει ήδη επισημανθεί από αναλυτές και τα πράγματα θα χειροτερέψουν αν οξυνθεί και άλλο η κόντρα για το μπόνους του ΝΟΚ. Όλα θα κριθούν από την απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας που καλείται να αποφανθεί αν είναι συνταγματικό ή όχι το μπόνους.
Η Moody’s, οι αναβαθμίσεις του Economist και η πραγματικότητα
«Ζούμε σε έναν φανταστικό κόσμο, έναν κόσμο παραισθήσεων. Η μεγάλη πρόκληση στη ζωή είναι να βρει την πραγματικότητα!» Κάποιος διάσημος, μας διαφεύγει ποιος, το έγραψε κάποτε. Κάπως έτσι συμβαίνει και με την επικαιρότητα των τελευταίων ημερών. Μπορεί να μη μας αναβάθμισε η Moody’s αλλά, για πολλοστή φορά, ο πρωθυπουργικός σύμβουλος Αλέξης Πατέλης πανηγύρισε για μια αναβάθμιση από τον Economist! Κερδίσαμε πολλές θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη για το επιχειρηματικό περιβάλλον, άσχετα με το αν παραμένουμε σε μια από τις τελευταίες θέσεις της Ευρώπης! Με αφορμή τους χθεσινούς πανηγυρισμούς ένας επιχειρηματίας υποστήριζε πως «πρέπει άμεσα ένας από τους αξιολογητές του βρετανικού περιοδικού να επισκεφτεί υπηρεσία του ΕΦΚΑ ή να προσπαθήσει να κλείσει ραντεβού!». Το ενδιαφέρον είναι πως κατά το Economist Intelligence Unit, τον βραχίονα ερευνών του Economist, η Ελλάδα κέρδισε πολλούς πόντους επειδή βελτιώθηκε το περιβάλλον χρηματοδότησης των επιχειρήσεων. Δεν τους ενημέρωσε κάποιος πως σχεδόν όλα τα deals για εξαγορές ελληνικών περιουσιακών στοιχείων από ξένους ομίλους έγιναν με δάνεια των ελληνικών τραπεζών δηλαδή με τις αποταμιεύσεις των Ελλήνων καταθετών!
Ο αγώνας για να γίνει συνεδριακό στο κλειστό του Ταε Κβον Ντο
Όλα δείχνουν πως μετά την αναβολή του διαγωνισμού της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) για την παραχώρηση του κλειστού σταδίου του Ταε Κβον Ντο στο Φάληρο θα υπάρξουν θετικές εξελίξεις για όσους θεωρούν πως το συγκρότημα πρέπει να μετατραπεί στο μεγάλο συνεδριακό κέντρο που χρειάζεται η Αθήνα. Το μεγάλο ζήτημα με τη μετατροπή του κλειστού σταδίου σε συνεδριακό συνδέεται με τις σημαντικές επενδύσεις που πρέπει να γίνουν για τη μετατροπή του. Φαίνεται πως στην κυβέρνηση και συγκεκριμένα στο υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών έχουν σκεφτεί κάποια φόρμουλα παραχώρησης που θα επιτρέψει τη σημαντική συμβολή του δημοσίου σε αυτά τα έργα αναβάθμισης ώστε να γίνει το πακέτο περισσότερο βιώσιμο για κάποιον ιδιώτη επενδυτή που θα αναλάβει τη λειτουργία του συνεδριακού. Συνεπώς ο διαγωνισμός οδηγείται προς ακύρωση και πάμε για άλλο μοντέλο παραχώρησης, πιθανότατα με ΣΔΙΤ. Μέχρι να υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις, η στήλη παραμένει επιφυλακτική. Όπως έχουμε γράψει, κάποιοι δεν θέλουν να δουν συνεδριακό κέντρο στο Φάληρο.
Γιατί (μπορεί) να πέσουν οι τιμές στις άδειες ταξί!
Τα ταξί θα σπανίζουν και αυτό το καλοκαίρι λόγω της καλής τουριστικής περιόδου που δείχνουν όλες οι προβλέψεις. Οι μεγάλες ελλείψεις φέρνουν πάλι στο προσκήνιο την εφαρμογή ενός μοντέλου που ήδη υπάρχει σε κάποιες αγορές της Ευρώπης. Τη δυνατότητα στις πλατφόρμες μίσθωσης όπως η Uber και η Freenow να συνεργάζονται και με ιδιώτες που θέλουν να εκτελέσουν μεταφορικό έργο. Η στήλη δε θεωρεί πως μπορεί να εφαρμοστεί αυτό το μοντέλο εύκολα στη χώρα μας. Όμως με το σημερινό αριθμό ταξί δύσκολα θα εξυπηρετήσουμε το μεγάλο όγκο τουριστών αλλά και μονίμων κατοίκων που χρησιμοποιούν ταξί το καλοκαίρι. Ήδη κυκλοφορούν σενάρια «απελευθέρωσης» της αγοράς μεταξύ των επαγγελματιών του κλάδου. Γι’ αυτό το λόγο κάποιοι προβλέπουν πως μπορεί να πέσουν σημαντικά οι τιμές για τις άδειες ταξί που τα τελευταία χρόνια είχαν πάρει πάλι την ανηφόρα.