Τρίτη, 26 Νοε.
15oC Αθήνα

Γερμανία: «Εμφύλιος» στην αυτοκινητοβιομηχανία μεταξύ κατασκευαστών – προμηθευτών

Γερμανία: «Εμφύλιος» στην αυτοκινητοβιομηχανία μεταξύ κατασκευαστών – προμηθευτών

Η σχέση μεταξύ κατασκευαστών αυτοκινήτων και προμηθευτών εξαρτημάτων στη Γερμανία έχει πέσει σε νέο χαμηλό. Αυξάνονται οι περιπτώσεις ελαττωματικών ή ελλειπόντων εξαρτημάτων.

Το αποτέλεσμα είναι καθυστερήσεις παράδοσης στη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανία, εκτεταμένες ανακλήσεις και δισεκατομμύρια χαμένα κέρδη σε BMW, Mercedes και Audi, μεταξύ άλλων. Και αρκετοί υψηλόβαθμοι διευθυντές επιβεβαίωσαν στη Handelsblatt ότι οι διαφωνίες μεταξύ κατασκευαστών και προμηθευτών γίνονται όλο και πιο έντονες.

Επειδή η Bosch δεν μπορεί να προμηθεύσει τη Mercedes με επαρκείς μπαταρίες 48 βολτ, ο κορυφαίος κατασκευαστής έχει ήδη χάσει ένα δισεκατομμύριο ευρώ σε κέρδη, σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt.
Η BMW έχει προβλήματα με τα ηλεκτρονικά φρένα Continental, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα. Ως αποτέλεσμα, η εταιρεία με έδρα το Μόναχο πρέπει να ανακαλέσει 130.000 αυτοκίνητα, το κόστος θα μπορούσε να είναι αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Και η ανταγωνιστική Audi μαλώνει με τη Vitesco για υποτιθέμενες ελαττωματικές γεννήτριες εκκίνησης ιμάντα.

Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι ότι τα προβλήματα δεν επηρεάζουν νέα εξαρτήματα ή πολύπλοκο λογισμικό, αλλά εξαρτήματα όπως φρένα ή εναλλάκτες. Ο κλάδος των προμηθευτών λέει ότι το αυξανόμενο κόστος και η πίεση παράδοσης των κατασκευαστών προκαλούν σφάλματα. Ανώτατα στελέχη της Mercedes διαμαρτύρονται ότι η Bosch ενεργεί με «ερασιτεχνικό τρόπο». «Είναι απίστευτο αυτό που συμβαίνει εδώ».

Το αφεντικό της Mercedes, Όλα Κελένιους (Ola Källenius) και το αφεντικό της Bosch, Στεφάν Χάρτουνγκ (Stefan Hartung), λέγεται ότι ανταλλάσσουν πληροφορίες σχεδόν καθημερινά κατά καιρούς. Ο τόνος ήταν ασυνήθιστα τραχύς, λένε οι γνωρίζοντες. Και οι πρόσφατες εντάσεις δεν είναι πλέον μεμονωμένες περιπτώσεις. «Αυτή είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου», είπε ένας από τους γνώστες του θέματος της Handelsblatt.

Κατ’ αρχήν, τέτοια προβλήματα επιλύθηκαν απευθείας μεταξύ κατασκευαστών και προμηθευτών, λέει ο Γενς Χάας (Jens Haas), Συνεργάτης και Διευθύνων Σύμβουλος της Alix Partners. «Θα μπορούσε επίσης να οφείλεται στην τρέχουσα ένταση στον κλάδο, όταν περισσότερες περιπτώσεις συζητούνται επί του παρόντος δημόσια».

24 μήνες για νέο αυτοκίνητο – Η BYD θέτει πρότυπα

Στην πραγματικότητα, η ευερεθιστότητα είναι υψηλή – από όλες τις πλευρές. Το αυξανόμενο κόστος για υλικά, ενέργεια και προσωπικό αντισταθμίζει τις μειωμένες ποσότητες. Ταυτόχρονα, τα αυτοκίνητα και τα εξαρτήματά τους γίνονται όλο και πιο περίπλοκα – για πολλούς προμηθευτές αυτό είναι ένα τοξικό μείγμα. Και ενώ ένα νέο έργο αυτοκινήτου χρειαζόταν πέντε έως επτά χρόνια σχεδιασμού, οι νέοι αντίπαλοι δίνουν τώρα το ρυθμό.

«Η BYD αναπτύσσει ένα αυτοκίνητο σε 24 μήνες, ένας Γερμανός κατασκευαστής χρειάζεται διπλάσιο χρόνο», εξηγεί ένας γνώστης. Το αποτέλεσμα: τα χρονικά buffer και οι βρόχοι ποιότητας θα μειωθούν. Η πρώτη προσπάθεια πρέπει να είναι επιτυχής· το σύστημα δεν μπορεί πλέον να αντέξει λάθη.

Η στενή αλληλεπίδραση μεταξύ προμηθευτών και κατασκευαστών ήταν μέχρι στιγμής συνταγή επιτυχίας στη Γερμανία. Η Mercedes και η Bosch ανέπτυξαν από κοινού το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος πέδησης (ABS), θέτοντας έτσι ένα πρότυπο για τη βιομηχανία. Όμως οι εποχές των κοινών πρωτοποριακών εξελίξεων έχουν τελειώσει – το σημαντικό μελλοντικό έργο για την αυτόνομη οδήγηση έχει διακοπεί.

Σήμερα, όπως και στην περίπτωση της Bosch, υπάρχει ένα επιχείρημα για ελαττωματικές μπαταρίες. Η αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ του μεγαλύτερου προμηθευτή αυτοκινήτων στον κόσμο και της Mercedes έχει πληγεί σοβαρά.

Ο λόγος: Οι μπαταρίες Bosch σε συμπαγή μορφή κουτιού παπουτσιών βρίσκονται σχεδόν σε όλα τα νέα αυτοκίνητα Mercedes με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Βοηθούν στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά την εκκίνηση, την οδήγηση και την επιτάχυνση. Χωρίς τα συστήματα, κανένας σύγχρονος κινητήρας βενζίνης ή ντίζελ με λογότυπο αστέρι δεν θα έβγαινε από τη γραμμή συναρμολόγησης.

Το αποτέλεσμα: Το 2023, η Mercedes έπρεπε να δεχτεί απώλεια σε πωλήσεις περίπου 100.000 οχημάτων λόγω έλλειψης μπαταριών 48 volt από τη Bosch. Η παραγωγή στο Sindelfingen και αλλού έπρεπε να μειώνεται ξανά και ξανά.

Η Bosch ήταν η πρώτη στον κόσμο που ανέπτυξε μια μονάδα 48 volt με ενσωματωμένα ηλεκτρονικά ισχύος για τη Mercedes. Υπήρχαν όμως τεράστια προβλήματα με την εκβιομηχάνιση και την ταχεία αύξηση της παραγωγής. «Ήταν πραγματικά δύσκολο για εμάς και μας κόστισε χρήματα», παραπονέθηκε πρόσφατα το αφεντικό της Bosch, Stefan Hartung.

Περίπου 100 επιπλέον μηχανικοί της Bosch εργάζονται τώρα στην παραγωγή μπαταριών στο Eisenach. Για να αντισταθμιστεί η βλάβη, αυτή τη στιγμή δημιουργείται μια άλλη γραμμή εκεί.

Αλλά η πρόσθετη επένδυση θα είναι λειτουργική μόνο το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Σύμφωνα με τη Bosch, η κατάσταση βελτιώνεται ήδη μέρα με τη μέρα – αλλά μόνο επειδή η Mercedes αρκείται πλέον σε χαμηλότερες ποσότητες από αυτές που θα ήταν συμβατικά δυνατές, σύμφωνα με κύκλους του κλάδου. Επιπλέον, ο κατασκευαστής οχημάτων εγκατέστησε μια ομάδα εργασίας πριν από μήνες και έστειλε προσωρινά δεκάδες δικούς της ειδικούς στη Θουριγγία. Είναι μια διαδικασία χωρίς προηγούμενο. «Γνωρίζουμε κάθε μηχανή εδώ», λέει ένας διευθυντής της Mercedes.

Τεντωμένη είναι και η διάθεση σε BMW και Conti. Όλοι οι εμπλεκόμενοι αναζητούν λύση, λέγεται στο Μόναχο. Η BMW δεν σχολιάζει αναφορές ότι οι κοινές εξελίξεις βρίσκονται επί του παρόντος σε αναμονή.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βγάζουν κέρδη δισεκατομμυρίων, πολλοί προμηθευτές είναι στο κόκκινο

Σε κρίσεις σαν αυτές, υπάρχει πλέον έλλειψη εμπιστοσύνης. Όταν οι ημιαγωγοί, κατά την περίοδο της πανδημίας, εξαντλήθηκαν κατά τη φάση αιχμής της πανδημίας, οι κατασκευαστές κατηγόρησαν τους προμηθευτές τους. Προκειμένου να επαναλειτουργήσουν οι αλυσίδες εφοδιασμού, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων παρέκαμψαν τους παραδοσιακούς προμηθευτές τους και διαπραγματεύτηκαν απευθείας με τους παραγωγούς τσιπ.

Από την πλευρά του προμηθευτή, ωστόσο, οι κατασκευαστές εκμεταλλεύτηκαν επίσης αυτή την έλλειψη και αύξησαν τις αποδόσεις τους πουλώντας ιδιαίτερα μεγάλα και ακριβά μοντέλα. Πολλοί προμηθευτές εξακολουθούν να είναι ενοχλημένοι που δεν έλαβαν κανένα από τα πρόσθετα κέρδη.

Ένα είναι σίγουρο: Η “ψαλίδα” συνεχίζει να ανοίγει. «Από την κρίση του κορωνοϊού, τα περιθώρια κέρδους των προμηθευτών ήταν σημαντικά χαμηλότερα και στενότερα από αυτά των κατασκευαστών», λέει ο ειδικός σε αυτοκίνητα Χάας. Ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen, η BMW και η Mercedes καταγράφουν περιθώρια κέρδους από 7 έως 12%, η Bosch, η Continental και η ZF μερικές φορές μπορούν να καλύψουν μόνο το κόστος στα τμήματα αυτοκινήτων τους.

Πολλοί προμηθευτές και οι υπεργολάβοι τους έχουν μακροπρόθεσμες συμβάσεις με κατασκευαστές, αλλά δεν έχουν τιμολογήσει τις αυξήσεις κόστους των τελευταίων δύο ετών για υλικά, ενέργεια και προσωπικό, λέει ένας γνώστης του κλάδου.

Δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας διακυβεύονται

Λόγω της πίεσης κόστους, οι προμηθευτές εντείνουν τις μειώσεις του εργατικού δυναμικού τους. Σύμφωνα με εκπροσώπους των εργαζομένων, περίπου 12.000 θέσεις εργασίας στη ZF κινδυνεύουν μόνο στη Γερμανία, κάτι που θα αντιστοιχεί σχεδόν στο ένα τέταρτο όλων των θέσεων εργασίας σε αυτή τη χώρα. Στη Bosch, οι εργαζόμενοι διαμαρτυρήθηκαν πρόσφατα σε μια μεγάλη διαδήλωση στα κεντρικά γραφεία στο Gerlingen κοντά στη Στουτγάρδη κατά της σχεδιαζόμενης μείωσης συνολικά 7.000 θέσεων εργασίας.

Η ανταγωνιστική Continental αποφάσισε να περικόψει πρόσθετες θέσεις εργασίας στο τμήμα αυτοκινήτων πέρυσι εκτός από το πρόγραμμα εξοικονόμησης που τρέχει από το 2019. 1.750 θέσεις εργασίας στην ανάπτυξη επηρεάζονται παγκοσμίως. Θα μπορούσαν να χαθούν 5.400 διοικητικές θέσεις.

Από τις περίπου 270.000 θέσεις εργασίας στον κλάδο των προμηθευτών σήμερα, περίπου 70.000 θα μπορούσαν να εξαλειφθούν έως το 2030, εκτιμά ο ειδικός του κλάδου Frank Schwope. Η βιομηχανία στη Γερμανία έχει ήδη περικόψει σχεδόν 40.000 θέσεις εργασίας από το 2018.

Σε αυτό προστίθεται η πολυπλοκότητα των προϊόντων. Όπως η Conti με το ηλεκτρονικό φρένο, οι κατασκευαστές περιμένουν όλο και περισσότερες εργασίες ανάπτυξης από τους προμηθευτές τους. Αλλά αυτά τα έργα γίνονται όλο και πιο δύσκολο να υπολογιστούν, επίσης επειδή το ποσοστό του λογισμικού γίνεται όλο και μεγαλύτερο. “Αυτό δεν λειτουργεί πλέον με έναν πίνακα Excel όπως παλιά”, λέει ένας εμπλεκόμενος, περιγράφοντας το πρόβλημα.

Η πίεση του κόστους είναι πιθανό να αυξηθεί. Η «πειθαρχία κόστους και κερδοφορία» πρέπει να διατηρηθεί το 2024, ανακοίνωσε ο CFO της BMW Walter Mertl κατά την παρουσίαση του ισολογισμού. Το αφεντικό της Audi Gernot Döllner, ο οποίος επί του παρόντος διαφωνεί με τον προμηθευτή του Vitesco για ελαττωματικές γεννήτριες εκκίνησης ιμάντων, θέλει επίσης να αυξήσει ξανά το κόστος προκειμένου να επιτύχει τον αυξημένο στόχο απόδοσης της μητρικής εταιρείας Wolfsburg.

Το γεγονός ότι ο Όμιλος VW, όλων των εταιρειών, προσπαθεί τώρα να βελτιστοποιήσει το δικό του ανεξέλεγκτο κόστος κάνοντας εξοικονόμηση πόρων στις αγορές προκαλεί οργή στον κλάδο των προμηθευτών. Στην Continental, για παράδειγμα, οι προσπάθειες αποταμίευσης της Wolfsburg συζητήθηκαν ήδη στο περιθώριο της τελευταίας συνεδρίασης του εποπτικού συμβουλίου στις 12 Μαρτίου.

Αντίστοιχα, η Volkswagen επικρίθηκε έντονα από τους εργαζόμενους. Ένα μέλος της επιτροπής λέγεται ότι είπε ότι η εταιρεία με έδρα το Βόλφσμπουργκ βρίσκεται τώρα σε σύγκρουση με «σχεδόν όλους τους προμηθευτές». Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Volkswagen θα χρησιμοποιούσαν βάναυσες μεθόδους για να αναδιαρθρωθούν σε βάρος των προμηθευτών τους.

Οι εργαζόμενοι γνωρίζουν από την εμπειρία: Ως ο μεγαλύτερος αγοραστής στην Ευρώπη, η VW καθορίζει το ρυθμό και τον τόνο για ολόκληρη τη βιομηχανία.

«Είναι καλύτερα να χάσεις χρήματα παρά να εμπιστευτείς»

Για να μην χάνουν παραγγελίες σε ανταγωνιστές, οι προμηθευτές παίρνουν μεγαλύτερο ρίσκο και δοκιμάζουν νέους πελάτες. Κάποιοι δοκιμάζουν τις νέες κινεζικές μάρκες, άλλοι στις ΗΠΑ.

Για παράδειγμα Webasto. Ο προμηθευτής δέχτηκε μια μεγάλη παραγγελία από τη Ford· η Webasto επρόκειτο να δημιουργήσει τη σειρά παραγωγής για ένα σύστημα οροφής στις ΗΠΑ. Αλλά οι Stockdorfers υπερέβησαν την περίπλοκη διαδικασία – αντί για νέο πελάτη, η εταιρεία επωμίστηκε ένα τριψήφιο βάρος εκατομμυρίων.

Δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις στην Κίνα επίσης αποδυναμώνονται και η εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης πηγαίνει χειρότερα από ό,τι αναμενόταν, τουλάχιστον 1.600 θέσεις εργασίας έχουν πλέον περικοπεί.

Είναι μια πράξη εξισορρόπησης για όλους τους εμπλεκόμενους. Με ακόμη λιγότερους υπαλλήλους, οι προμηθευτές είναι πιθανό να βρεθούν ακόμη περισσότερο παγιδευμένοι στη σύγκρουση στόχων μεταξύ ποιότητας και κόστους. «Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι σε κάποιο βαθμό συγκρίσιμη με την αεροπορική βιομηχανία, όπου η Boeing προφανώς έχει τσιγκουνευτεί την ποιότητα και έχει καταστρέψει τη φήμη της», λέει ένας εκπρόσωπος του κλάδου. Ωστόσο, οι Γερμανοί κατασκευαστές και οι προμηθευτές τους δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τέτοιες παραλείψεις.

Ο ιδρυτής της εταιρείας Robert Bosch το γνώριζε ήδη αυτό. «Είναι καλύτερα να χάσεις χρήματα παρά να εμπιστευτείς» ήταν το μότο του.

Διεθνή Τελευταίες ειδήσεις