Παρασκευή, 22 Νοε.
18oC Αθήνα

Φόβοι για επιθέσεις στη ναυσιπλοΐα και στην ανατολική Μεσόγειο – Ποια είναι τα «προμηνύματα»

Φόβοι για επιθέσεις στη ναυσιπλοΐα και στην ανατολική Μεσόγειο – Ποια είναι τα «προμηνύματα»

Δεν είναι μόνο ο κίνδυνος για τα φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα που έχει αυξηθεί από το Σαββατοκύριακο, αλλά σύμφωνα με ειδικούς αναμένονται πλέον και επιθέσεις στη Μεσόγειο από τους συμμάχους του Ιράν στην Αλγερία, αναφέρει δημοσίευμα της Handelsblatt.

Οι επιθέσεις του Ιράν και των συμμάχων του κατά διεθνών εμπορικών πλοίων θα μπορούσαν επίσης σύντομα να θέσουν σε κίνδυνο τη ναυσιπλοΐα στη Μεσόγειο. Ο Λαρς Γένσεν (Lars Jensen), διευθύνων σύμβουλος της δανέζικης εταιρείας συμβούλων για τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων Vespucci Maritime, προειδοποίησε γι’ αυτό τη Δευτέρα.

“Ομάδες στην Αλγερία έχουν λάβει μη επανδρωμένα αεροσκάφη επίθεσης από το Ιράν”, αναφέρει η εταιρεία με έδρα την Κοπεγχάγη. “Και δεδομένου ότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και οι πύραυλοι έχουν την εμβέλεια να πλήξουν το Ισραήλ, θα μπορούσαν επίσης να επηρεάσουν τη ναυτιλία στην ανατολική Μεσόγειο”.

Οι Ιρανοί “Φρουροί της Επανάστασης” είχαν ήδη εκτοξεύσει απειλές τον Δεκέμβριο του 2023 ότι θα εξέταζαν επίσης το ενδεχόμενο να επιτεθούν κατά της ναυσιπλοΐας στη Μεσόγειο. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, έχουν στοχοποιήσει μόνο πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα που δέχθηκαν επιθέσεις από το Ιράν και τις συμμαχικές του πολιτοφυλακές Χούτι με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους.

Διεθνή εμπορικά πλοία: Μαζική διακοπή των δεδομένων πλοήγησης

Αλλά ακόμη και χωρίς τις επίφοβες επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, η ναυτιλία υποφέρει ήδη στην ανατολική Μεσόγειο.

Η Lloyd’s List Intelligence, ένας οργανισμός της ασφαλιστικής αγοράς Lloyd’s με έδρα το Λονδίνο, ανέφερε σήμερα (15.04.24) ότι τις τελευταίες ημέρες παρατηρήθηκε αύξηση των περιστατικών διαταραχής του GPS γύρω από την Ανατολική Μεσόγειο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων, μόνο την περασμένη Πέμπτη εμφανίστηκαν κατά λάθος περισσότερα από 100 φορτηγά πλοία στο αεροδρόμιο της Βηρυτού.

Η χειραγώγηση των δεδομένων πλοήγησης των πλοίων είναι παρόμοια με εκείνη που παρατηρήθηκε στη Μαύρη Θάλασσα στην αρχή του πολέμου στην Ουκρανία. Τότε, πολυάριθμα πλοία βρέθηκαν ξαφνικά στο αεροδρόμιο της Μόσχας. “Το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης αυτών των πλοίων, το οποίο επηρεάζεται σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο, έχει μολυνθεί με ψευδή σήματα δορυφορικής πλοήγησης”, αναφέρει ο εμπειρογνώμονας δεδομένων της Lloyd’s Thomas Spriggs.

Η χειραγώγηση των δορυφορικών δεδομένων, η οποία συνήθως πραγματοποιείται από στρατιωτικές υπηρεσίες, αποσκοπεί στη σύγχυση των εχθρικών συστημάτων που βασίζονται στο GPS. Ταυτόχρονα, όμως, διαταράσσουν την πλοήγηση των ποντοπόρων πλοίων και αυξάνουν τον κίνδυνο σύγκρουσης.

Χθες (14.04.24), το Ιράν επιτέθηκε στο Ισραήλ από αέρος. Ήταν μια απάντηση σε μια ύποπτη ισραηλινή επίθεση στο συγκρότημα της ιρανικής πρεσβείας στη Δαμασκό. Αν και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και οι πύραυλοι αναχαιτίστηκαν σχεδόν πλήρως, η επίθεση αυτή έχει πλέον επιδεινώσει περαιτέρω την κατάσταση.

Κατάσχεση πλοίων

Οι σύμβουλοι ασφαλείας συμβούλευσαν έκτοτε όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν δεσμούς με το Ισραήλ να αποφεύγουν τις επικίνδυνες θαλάσσιες περιοχές στα ανοικτά των ακτών του Ισραήλ. Η κυβέρνηση της Τεχεράνης έχει δηλώσει ότι όλα τα πλοία με διασυνδέσεις με το Ισραήλ θα αποκλειστούν στο Στενό του Ορμούζ μεταξύ του Περσικού Κόλπου και της Θάλασσας του Ομάν.

Αυτό θα εμπόδιζε επίσης την πρόσβαση στη διώρυγα του Σουέζ. Η διώρυγα του Σουέζ μεταξύ της Ερυθράς Θάλασσας και της Μεσογείου είναι η συντομότερη ναυτιλιακή οδός μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και, ως εκ τούτου, είναι ιδιαίτερα σημαντική για το παγκόσμιο εμπόριο.

Το Ιράν προειδοποίησε ότι το “σιωνιστικό καθεστώς” απαγορεύεται να δραστηριοποιείται στα Στενά του Ορμούζ. Τα πλοία θα “κατάσχονταν” εάν ταξίδευαν μέσω της περιοχής.Σε περίπτωση μερικού κλεισίματος των στενών, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να αναμένουν συμφόρηση σε πολλά λιμάνια της περιοχής, μέσω των οποίων θα πρέπει να μεταφορτώνονται θαλάσσια φορτία, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία Vespucci Maritime. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι τερματικοί σταθμοί στη Σρι Λάνκα και τη Σιγκαπούρη, καθώς και το Port Klang και το Tanjung Pelepas στη Μαλαισία. Θα μπορούσε επίσης να γίνει πιο προβληματικό για τα λιμάνια της Ινδίας, λένε.

Ένας άλλος λόγος ανησυχίας είναι ότι το Σάββατο (14.04.24), λίγες ώρες πριν από την επίθεση με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους κατά του Ισραήλ, το Ιράν κατέλαβε το “MSC Aries” στον Κόλπο του Ομάν, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ανήκει στη ναυτιλιακή εταιρεία ναύλωσης Zodiac Maritime, η οποία ανήκει στον Ισραηλινό δισεκατομμυριούχο Eyal Ofer.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ειδικού στην εφοδιαστική αλυσίδα Vizion, το φορτηγό πλοίο μετέφερε κυρίως χημικά και χαλυβουργικά προϊόντα αξίας περίπου 50 εκατομμυρίων δολαρίων για χώρες όπως η Τουρκία, η Ελλάδα και το Βέλγιο. Αντίθετα, το κράτος του Ισραήλ, το οποίο το Ιράν ήθελε να πλήξει, βρίσκεται στο τέλος του καταλόγου των παραληπτών. Μόνο 21 από τα συνολικά περίπου 1.300 κιβώτια χάλυβα προορίζονταν για την εχθρική χώρα.

Οικονομία Τελευταίες ειδήσεις