Πέμπτη, 21 Νοε.
19oC Αθήνα

Μητσοτάκης στο Bloomberg: Έχει έρθει η ώρα να τεθούν περιορισμοί στα κρουαζιερόπλοια

Μητσοτάκης στο Bloomberg: Έχει έρθει η ώρα να τεθούν περιορισμοί στα κρουαζιερόπλοια

Έχει έρθει η ώρα να τεθούν περιορισμοί στα κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τα πιο δημοφιλή νησιά της Ελλάδας, στην πρώτη κίνηση της κυβέρνησης για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις του «υπερτουρισμού» στην περίοδο μετά την πανδημία, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο Bloomberg.

«Νομίζω ότι θα το κάνουμε του χρόνου», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του, μιλώντας για την απόφαση να περιοριστεί η επισκεψιμότητα κρουαζιερόπλοιων. Οι νέοι κανόνες θα μπορούσαν να περιορίσουν τον συνολικό αριθμό των θέσεων ελλιμενισμού στα νησιά ή να εισαχθεί μια διαδικασία υποβολής προσφορών για χρονοθυρίδες, είπε.

Για την Ελλάδα, το διακύβευμα είναι υψηλό. Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τέταρτο της οικονομικής παραγωγής της και στη μετά Covid εποχή η χώρα έχει σπάσει ρεκόρ τουριστικών επισκέψεων και δαπανών.

Η Ελλάδα υποδέχθηκε 32,7 εκατομμύρια τουρίστες το 2023, 18% περισσότερους από το προηγούμενο έτος, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκε αύξηση σχεδόν 25% στους επισκέπτες. Η Cruises δημιούργησε έσοδα 847,4 εκατομμύρια ευρώ (910 εκατ. δολάρια) πέρυσι, υπερδιπλάσια από το 2022.

Ενώ η απόφαση του πρωθυπουργού θα μπορούσε να σημάνει συναγερμό σε ολόκληρο τον κλάδο, οι νέοι περιορισμοί είναι απίθανο να προκαλέσουν σημαντικό πλήγμα στον μαζικό τουριστικό τομέα, με τα πλοία να συνεχίζουν να επισκέπτονται τα περισσότερα νησιά και πολλά κρουαζιερόπλοια να έχουν λιμάνι στον Πειραιά, κοντά στην Αθήνα.

Αντ’ αυτού, τα σχόλια του Μητσοτάκη εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το εάν τα μεγαλύτερα, μεγάλα κρουαζιερόπλοια προσφέρουν οικονομικά οφέλη που υπερτερούν των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων.

Μιλώντας στο Bloomberg, ο Μητσοτάκης επέστησε την προσοχή στην πίεση στα πιο δημοφιλή σημεία της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του κυκλαδίτικου νησιού της Σαντορίνης.

«Η Σαντορίνη από μόνη της είναι ένα πρόβλημα», δήλωσε ο πρωθυπουργός στις 12 Ιουνίου στο γραφείο του στην Αθήνα, σημειώνοντας ότι θα μπορούσε να υπάρξει αποσύνδεση μεταξύ του τεράστιου αριθμού των πλοίων που ελλιμενίζονται στο νησί και του πόσο συμβάλλουν στην τουριστική οικονομία. Και άλλοι επισκέπτες στη Σαντορίνη θα μπορούσαν να απενεργοποιηθούν από την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων, είπε.

«Υπάρχουν άνθρωποι που ξοδεύουν πολλά χρήματα για να είναι στη Σαντορίνη και δεν θέλουν το νησί να κατακλυστεί», δήλωσε ο Μητσοτάκης. «Επιπλέον, το νησί δεν μπορεί να το αντέξει οικονομικά, ακόμη και από την άποψη της ασφάλειας».

Η Σαντορίνη, γνωστή για το εντυπωσιακό ηφαιστειακό τοπίο και τα φωτογενή ηλιοβασιλέματα, ήταν πέρυσι ο πιο δημοφιλής νησιωτικός προορισμός της Ελλάδας για κρουαζιερόπλοια, με 800 πλοία να προσεγγίζουν, παραδίδοντας σχεδόν 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος. Αυτό είναι σχεδόν ένα άλμα 17% από το 2022. Το νησί φιλοξενεί περίπου 15. 000 μόνιμους κατοίκους.

Η Ελλάδα δεν είναι η πρώτη μεσογειακή χώρα που αναγκάζεται να αναλάβει δράση για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της δημοτικότητάς της μεταξύ των τουριστών. Η Ιταλία το 2021 απαγόρευσε στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια να εισέλθουν στο κανάλι που οδηγεί στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας μετά από ζημιές λόγω υπερτουρισμού, ενώ οι τουρίστες ημέρας χρεώνονται πλέον διόδια για να εισέλθουν στο κέντρο κατά τις περιόδους αιχμής.

Άλλα ελληνικά νησιά, επίσης, αισθάνονται την πίεση. Η Μύκονος με επίκεντρο τα πάρτι είδε 749 επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων το 2023, δεύτερη μόνο μετά τη Σαντορίνη, αύξηση άνω του 23% από το 2022.

«Η Σαντορίνη είναι η πιο ευαίσθητη, η Μύκονος θα είναι η δεύτερη», είπε ο πρωθυπουργός. Αν και πολλά ελληνικά νησιά πιέζονται κάτω από το βάρος της δημοτικότητάς τους, αυτά είναι αυτά που «σαφώς υποφέρουν».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Πολιτική Τελευταίες ειδήσεις