Πέμπτη, 28 Νοε.
18oC Αθήνα

Δυτικές κυρώσεις κατά Ρωσίας: Γιατί οι Βρυξέλλες βλέπουν τη Γερμανία ως τη «δεύτερη Ουγγαρία» της ΕΕ

Δυτικές κυρώσεις κατά Ρωσίας: Γιατί οι Βρυξέλλες βλέπουν τη Γερμανία ως τη «δεύτερη Ουγγαρία» της ΕΕ
Φωτογραφία: Reuters

Η Γερμανία απέτρεψε επίσης το 14ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας για δεύτερη προσπάθεια, την περασμένη Παρασκευή (14.06.24), σύμφωνα με δημοσίευμα της Handelsblatt.

Μια προγραμματισμένη ψηφοφορία από τους πρεσβευτές της ΕΕ ακυρώθηκε εκτάκτως προχθές με “ευθύνη” της Γερμανίας. Ο λόγος ήταν οι ανησυχίες σχετικά με τη λεγόμενη “ρήτρα Ρωσίας”. Αυτή υποχρεώνει τους εξαγωγείς από την ΕΕ να παρέχουν εγγύηση ότι τα αγαθά που προμηθεύουν δεν θα μεταβιβαστούν στη Ρωσία.

Η Κομισιόν είχε προτείνει τη ρήτρα επειδή τα μέτρα που θεσπίστηκαν με τα προηγούμενα πακέτα κυρώσεων μπορούν να παρακαμφθούν εν μέρει. Αυτό σημαίνει ότι η Ρωσία μπορεί να εισάγει ευρωπαϊκά προϊόντα για τα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις από τρίτες χώρες όπως το Καζακστάν ή η Τουρκία, οι οποίες δεν έχουν επιβάλει περιορισμούς στο εμπόριο με τη Ρωσία.

Ως εκ τούτου, η ΕΕ επιθυμεί να καταστήσει τις εταιρείες υπεύθυνες και να χρησιμοποιήσει τη ρήτρα για να τις υποχρεώσει να λάβουν αντίμετρα. Αυτό σημαίνει πρόσθετη γραφειοκρατία για τις εταιρείες. Η ρήτρα θα μπορούσε επίσης να τις καταστήσει υπεύθυνες. Η ΕΕ θα μπορούσε να τους απαγορεύσει να εξάγουν τα προϊόντα στις “χώρες παράκαμψης” σε περίπτωση παραβιάσεων.

Απαγορεύεται η “επανεξαγωγή” των λεγόμενων αγαθών διπλής χρήσης – δηλαδή αγαθών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο για πολιτικούς όσο και για στρατιωτικούς σκοπούς. Ωστόσο, η απαγόρευση είναι δύσκολο να ελεγχθεί μέχρι σήμερα. Η “ρήτρα της Ρωσίας” έχει ως στόχο να συμβάλει στην αποκατάσταση των μέχρι σήμερα ελλείψεων.

Η δέσμη κυρώσεων περιλαμβάνει επίσης για πρώτη φορά μέτρα κατά του ρωσικού τομέα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Η ΕΕ δεν επιθυμεί να απαγορεύσει άμεσα στα μέλη της την εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Ωστόσο, στο μέλλον πρόκειται να τους απαγορευτεί η επανεξαγωγή ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου αφού το έχουν παραλάβει.

Στις Βρυξέλλες, η Γερμανία θεωρείται ήδη ως η νέα Ουγγαρία

Οι διπλωμάτες της ΕΕ στις Βρυξέλλες διαμαρτύρονται ήδη ότι η Γερμανία συμπεριφέρεται σαν μια “δεύτερη Ουγγαρία” με τη συμπεριφορά της ως προς τον αποκλεισμό. Η Ουγγαρία έχει επανειλημμένα καθυστερήσει τα πακέτα κυρώσεων, ενοχλώντας έτσι τους εταίρους της στην ΕΕ. Η Επιτροπή πρέπει τώρα να προσπαθήσει να βρει έναν συμβιβασμό με το Βερολίνο.

Το πρόβλημα είναι πως ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς έχει αυτή τη στιγμή άσχημες σχέσεις με την Κομισιόν, επειδή είναι ενοχλημένος από την πολιτική της Κομισιόν για την Κίνα. Θεωρεί σοβαρό λάθος την επιβολή δασμών στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ.

Ενώ η Γαλλία προωθούσε την επιβολή δασμών στα αυτοκίνητα, η γερμανική κυβέρνηση αισθάνθηκε ότι αγνοήθηκε από την Επιτροπή της ΕΕ. Οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων φοβούνται ιδιαίτερα τα αντίποινα από τους Κινέζους. Οι σχέσεις μεταξύ της Καγκελαρίας και της Επιτροπής είναι σήμερα πολύ τεταμένες, σύμφωνα με διπλωματικούς κύκλους.

Ο Σολτς δήλωσε στο Welt-TV ότι το πακέτο κυρώσεων δεν θα μπλοκαριστεί, αλλά ότι θα συζητηθούν οι συγκεκριμένες λεπτομέρειες. “Και πιστεύω ότι και αυτό θα επιτευχθεί σύντομα”, τόνισε η καγκελάριος. Πρόκειται για ένα πρακτικό ζήτημα και όχι για ένα θεμελιώδες ζήτημα. Η Γερμανία είναι προς το παρόν το μόνο κράτος μέλος που μπλοκάρει το πακέτο κυρώσεων.

Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών φοβάται ήδη ότι η στάση αυτή θα βλάψει τη φήμη της Γερμανίας. Σύμφωνα με αναφορές από το υπουργείο, η υπουργός Εξωτερικών Ανναλένα Μπάερμποκ (Πράσινοι) εργάστηκε σκληρά τα τελευταία δύο χρόνια για να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη που χάθηκε μεταξύ των εταίρων της Ευρώπης ως αποτέλεσμα της παλιάς πολιτικής για τη Ρωσία. Αυτή η εμπιστοσύνη δεν πρέπει να σπαταληθεί ξανά.

Οι δασμοί της Κίνας είναι το πιο σημαντικό ζήτημα για τον Σολτς. Ωστόσο, οι επιλογές του είναι περιορισμένες. Οι δασμοί πρόκειται να εισαχθούν στις 4 Ιουλίου. Οι συνομιλίες με την κινεζική κυβέρνηση και τους κατασκευαστές αυτοκινήτων βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη. Ωστόσο, θεωρείται απίθανο η Κίνα να διευκολύνει την ΕΕ και η εμπορική διαμάχη μπορεί ακόμη να αποτραπεί.

Ωστόσο, ο Σολτς υπολογίζει ότι οι ειδικοί δασμοί θα αποτραπούν στις διαπραγματεύσεις με το Πεκίνο. Του έχουν “υποσχεθεί σταθερά” συνομιλίες με αυτόν τον στόχο, δήλωσε ο Σολτς στους δημοσιογράφους στο περιθώριο της συνόδου κορυφής της G7 στη νότια Ιταλία το Σάββατο. “Αυτός είναι ο σωστός δρόμος που πρέπει να ακολουθηθεί”. Αναμένει ότι η σύγκρουση θα επιλυθεί μέχρι το τέλος του μήνα.

Διεθνή Τελευταίες ειδήσεις