Την «εμπλοκή» της διάσημης αλυσίδας γρήγορου φαγητού McDonald’s στην κούρσα των προεδρικών εκλογών μεταξύ της Χάρις και του Τραμπ αναδεικνύει ο γερμανικός τύπος τρεις μήνες πριν τις κάλπες στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με την Handelsblatt, τα κεντρικά γραφεία των McDonald’s στο Σικάγο θα ανοίξουν τις πόρτες τους στο ενδιαφερόμενο κοινό αυτή την εβδομάδα.
Η έδρα βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από το συνέδριο του Δημοκρατικού Κόμματος, το οποίο πραγματοποιείται εν μέσω προετοιμασίας για τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ στο Σικάγο μέχρι την Παρασκευή (23.8.2024). Και η εταιρεία διασφαλίζει ότι κανένας από τους 50.000 καλεσμένους του συνεδρίου δεν μπορεί να αγνοήσει αυτό το γεγονός.
Η McDonald’s διανέμει εκπτωτικά κουπόνια στον πάροχο κοινοχρησίας οχημάτων Lyft και στο αεροδρόμιο, ενώ «καλωσορίζει όλους τους επισκέπτες στο συνέδριο των Δημοκρατικών» σε μια πινακίδα.
Τα McDonald’s είναι ασυνήθιστα ενεργά στο συνέδριο του κόμματος, αλλά και η υποψήφια των Δημοκρατικών στις ΗΠΑ, Καμάλα Χάρις (Kamala Harris) φέρνει επανειλημμένα την εταιρεία στο πολιτικό παιχνίδι και διασφαλίζει ότι η επωνυμία παραμένει στο μυαλό των υποστηρικτών της. Σχεδόν σε κάθε της εμφάνιση, η Χάρις τονίζει ότι ως φοιτήτρια «ετοίμαζε πατάτες και μιλκσέικ στα McDonald’s για ένα καλοκαίρι». Ίσως το κάνει πάλι σήμερα (22.08.24), όταν θα δώσει τη μεγάλη τελική της ομιλία στο συνέδριο του κόμματος.
Η δουλειά της Χάρις στη φριτέζα
Εάν κερδίσει τον Ρεπουμπλικανό Ντόναλντ Τραμπ τον Νοέμβριο, η Χάρις θα μπορούσε να γίνει η πρώτος πρόεδρος των ΗΠΑ που εργάστηκε στο παρελθόν στα McDonald’s.
Κατά τη διάρκεια της καυτής φάσης της προεκλογικής εκστρατείας, η Δημοκρατική πολιτικός στολίζεται με το παρελθόν της στη φριτέζα: η τωρινή διαφήμιση της Χάρις προβάλλεται κάθε απόγευμα στο συνέδριο του κόμματος. Η υποψήφιος «ξέρει πώς είναι να είσαι μεσαία τάξη», λέει. «Είναι κόρη μιας εργαζόμενης μητέρας και δούλευε στα McDonald’s για να πληρώσει τα έξοδα των σπουδών της. Ξέρει τι περνάνε οι οικογένειες της μεσαίας τάξης».
Ενθουσίασε όταν μια φορά στο McDonald’s, η Χάρις «χαιρέτησε τους πάντες με το χαμόγελό της και τη ρώτησε: “Πώς μπορώ να σας βοηθήσω;” Και τώρα που βρίσκεται στο απόγειο της εξουσίας, εξακολουθεί να ρωτά: Πώς μπορώ να σε βοηθήσω;»
Είναι εκπληκτικό ότι μια καλοκαιρινή δουλειά πριν από σχεδόν 40 χρόνια θα πρέπει να ορίζει μια προεδρική υποψηφιότητα. Αλλά από στρατηγική άποψη, η εκστρατεία της Χάρις στα McDonald’s έχει νόημα: Τόσο ο Τραμπ όσο και η Χάρις πρέπει να απευθυνθούν στους ψηφοφόρους της εργατικής και της μεσαίας τάξης, εάν θέλουν να κερδίσουν τον Λευκό Οίκο.
Ο τομέας των υπηρεσιών είναι το μεγαλύτερο μέρος της αμερικανικής οικονομίας, με εκατομμύρια ανθρώπους να εργάζονται στον κλάδο των εστιατορίων. Σύμφωνα με μελέτες, περισσότερα από τα 2/3 των Αμερικανών καταναλώνουν γρήγορο φαγητό τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα.
Σχεδόν καμία άλλη μάρκα δεν αντιπροσωπεύει την Αμερική τόσο όσο τα McDonald’s: Happy Meals με χαρακτήρες έκπληξη, παιδικά πάρτι γενεθλίων με χάμπουργκερ και Ronald McDonald έχουν διαμορφώσει τη ζωή πολλών ψηφοφόρων στις ΗΠΑ.
Πολλοί από αυτούς, όπως η Χάρις ή το αφεντικό της Amazon, Τζεφ Μπέζος, κάποτε στέκονταν πίσω από το ταμείο στα McDonald’s. Σύμφωνα με την αλυσίδα φαστ φουντ, 1 στους 8 Αμερικανούς έχει εργαστεί στα McDonald’s κάποια στιγμή στη ζωή του. Υπάρχουν περισσότερα υποκαταστήματα McDonald’s στις Ηνωμένες Πολιτείες παρά νοσοκομεία.
Η εταιρεία παλεύει με προβλήματα
Επιπλέον, η Χάρις έχει λίγο χρόνο να παρουσιαστεί στον κόσμο. Εξάλλου, οι περισσότεροι Αμερικανοί γνώριζαν τον 59χρονο ως έναν μάλλον σκληρό αντιπρόεδρο, ακτιβιστή για τις αμβλώσεις και εισαγγελέα.
Η εκστρατεία του Τραμπ κυκλοφόρησε πρόσφατα μια φωτογραφία της Χάρις που φορά ένα χρυσό κολιέ Tiffany αξίας 60.000 δολαρίων, ισχυριζόμενη ότι ήταν ελιτίστικη και άσχετη. «Αυτό με εξοργίζει», σχολίασε ο αναπληρωτής του Τραμπ, J.D. Vance.
Έντεκα εβδομάδες πριν από την ημέρα των εκλογών, η Χάρις πρέπει να εξανθρωπίσει το πολιτικό της προφίλ, κάτι στο οποίο συνέβαλε και ο σύζυγός της Νταγκ Έμχοφ στο Σικάγο. Θυμήθηκε τα πρώτα του ραντεβού με την Καμάλα μπροστά σε ένα μεγάλο κοινό και είπε ότι – έκπληξη – εργάστηκε κάποτε και στα McDonald’s και μάλιστα έγινε υπάλληλος του μήνα.
«Το μεγαλύτερο ελάττωμα της κυβέρνησης Μπάιντεν είναι ο πληθωρισμός», εξηγεί η Αμερικανίδα πολιτικός επιστήμονας Άντρα Γκιλέσπι. Η Χάρις πρέπει να εξηγήσει «ότι καταλαβαίνει καλύτερα από τον Μπάιντεν και τον Τραμπ τι σημαίνει το αυξημένο κόστος ζωής για τους πολίτες».
Όμως παρ’ όλη τη νοσταλγία, το γεγονός ότι η εταιρεία παλεύει με πολλά προβλήματα γρήγορα σβήνει στο παρασκήνιο.
Το δεύτερο τρίμηνο, οι πωλήσεις και τα κέρδη της McDonald’s έχασαν επίσης. Αυτό οφείλεται εν μέρει στα μποϊκοτάζ για τον πόλεμο Ισραήλ-Γάζας, που έχουν φέρει πολλές αμερικανικές εταιρείες υπό πυρά. Αλλά ο πληθωρισμός μείωσε επίσης την όρεξη των καταναλωτών για φαγητό έξω.
Η εταιρεία είναι επίσης διαβόητη για τις χαμηλούς μισθούς της. Δεν είναι τυχαίο που οι άνθρωποι μιλούν για “Mc-Jobs” όταν πρόκειται για κακοπληρωμένες θέσεις εργασίας χωρίς μεγάλες προοπτικές σταδιοδρομίας.
Πρόσφατα, η πίεση έχει αυξηθεί σε εταιρείες χαμηλών μισθών όπως η McDonald’s, η Amazon και η Walmart. Δεν είναι μόνο οι πολιτικοί που πιέζουν για καλύτερες αμοιβές, τα συνδικάτα δυναμώνουν επίσης στις ΗΠΑ.
Όλο και περισσότεροι εργαζόμενοι στο Amazon, τα Starbucks και τα McDonald’s θέλουν να οργανωθούν σε συνδικάτα. Αυτό οδήγησε πολλούς λιανοπωλητές και άλλες αλυσίδες να αυξήσουν οικειοθελώς τους μισθούς ή να πληρώσουν μπόνους για να πείσουν τους υπαλλήλους τους ότι τα συνδικάτα δεν είναι απαραίτητα.
Θεωρητικά, η Χάρις και η ΜακΝτόναλντς θα έπρεπε να είναι εχθροί γιατί η υποψήφια υποστηρίζει τα συνδικάτα στο προκαταρκτικό οικονομικό της πρόγραμμα. Υποστηρίζει υψηλότερους εταιρικούς φόρους, περισσότερη ρύθμιση και κρατική παρέμβαση. Αλλά η εταιρεία πρέπει να προετοιμαστεί για το ενδεχόμενο ο Χάρις να γίνει πράγματι πρόεδρος.
Εκτός από μπέργκερ, τα McDonald’s κάνουν και πολιτική
Η παρουσία στο Συνέδριο του Δημοκρατικού Κόμματος θα μπορούσε να βοηθήσει στη δημιουργία καλών σχέσεων με μια πιθανή κυβέρνηση Χάρις. Η εταιρεία ασκεί πίεση στην Ουάσιγκτον εδώ και χρόνια ενάντια στους αυστηρότερους διατροφικούς κανονισμούς και τους υψηλότερους μισθούς.
Πρόσφατα, όμως, η εισηγμένη εταιρεία εμπλέκεται όλο και περισσότερο στην τοπική πολιτική, προκειμένου να αποτρέψει νόμους που θα μπορούσαν να δώσουν στους εργαζόμενους περισσότερα χρήματα και δικαιώματα.
Σύμφωνα με ανάλυση της Wall Street Journal, η McDonald’s προσπαθεί να επηρεάσει τη νομοθεσία σε τουλάχιστον δέκα πολιτείες των ΗΠΑ. Μεταξύ άλλων, η McDonald’s παρενέβη στην προεκλογική εκστρατεία στην Καλιφόρνια. Αρκετοί χειριστές των υποκαταστημάτων της McDonald’s έχουν ιδρύσει ακόμη και μια λεγόμενη Επιτροπή Πολιτικής Δράσης (PAC).
Το μεγαλύτερο πρόβλημά τους: Η Καλιφόρνια ψήφισε νόμο που απαιτεί από τις αλυσίδες γρήγορου φαγητού να πληρώνουν τους υπαλλήλους τους τουλάχιστον 20 δολάρια την ώρα. Αυτό τους κάνει να αισθάνονται μειονεκτικά σε σύγκριση με άλλα εστιατόρια που δεν χρειάζεται να πληρώσουν τόσα πολλά επειδή οι υπάλληλοί τους συνήθως λαμβάνουν επίσης φιλοδωρήματα.
Όσον αφορά την ομοσπονδιακή πολιτική, η ομάδα τονίζει ότι είναι πολιτικά ουδέτερη. Η εταιρεία παραθέτει σημαντικές δωρεές στον ιστότοπό της, κατανεμημένες περίπου ομοιόμορφα μεταξύ Ρεπουμπλικανών και Δημοκρατικών.
Στο συνέδριο των Ρεπουμπλικανών στο Μιλγουόκι πριν από μερικές εβδομάδες, τα McDonald’s δεν ήταν ορατά. Ωστόσο, η εταιρεία λαμβάνει δωρεάν διαφήμιση από τον Τραμπ με άλλους τρόπους.
Ο πρώην πρόεδρος είναι λάτρης της αλυσίδας. Είχε μπέργκερ, Chicken McNuggets και τηγανητές πατάτες κατά τη διάρκεια των δοκιμών του και κέρασε κορυφαίους αθλητές σε Big Mac κατά τη διάρκεια της θητείας του.