Ζημίες άνω των 250 εκατ. ευρώ στον ισολογισμό του και άνω των 460 εκατ. ευρώ στην… υποδομή προκάλεσαν στον ΟΣΕ και στο σιδηροδρομικό δίκτυο οι περσινές καταστροφικές κακοκαιρίες στη Θεσσαλία, κατά βάση ο περίφημος Daniel.
Ο απολογισμός μάλλον κρίνεται βαρύς για τον Οργανισμό και σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών καθώς, όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις του 2023, οι ζημίες στον οργανισμό από τον Daniel αυξήθηκαν στα 254,2 εκατ. ευρώ, ενώ σε αρνητικό πρόσημο πέρασαν και τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA), δηλαδή το λειτουργικό αποτέλεσμα, το οποίο διαμορφώθηκε σε ζημίες 102,6 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 4,5 εκατ. ευρώ το 2022.
Προφανώς, τα οικονομικά μεγέθη του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας «βούλιαξαν» και μέσα στη «λάσπη» των καταστροφικών πλημμυρών του Daniel, δίχως βέβαια αυτό να σημαίνει ότι πριν ήταν «διαμάντι» ο ισολογισμός του σιδηροδρομικού φορέα ο οποίος «αιμορραγεί» και σε επίπεδο στελεχών, καθώς το 2023 μετρούσε 645 άτομα προσωπικό, από 734 το 2022.
Ωστόσο, είναι προφανές ότι ο… «εκτροχιασμός» ελέω Daniel στην κυκλοφορία των τρένων, έχοντας καταστρέψει 120 χλμ. δικτύου πάνω στον κεντρικό «κορμό» της διαδρομής Αθήνας – Θεσσαλονίκης (κατά βάση σε τμήματα από Δομοκό έως Λάρισα), όπως και οι χαμηλές ως σήμερα ταχύτητες (με μονή γραμμή), επιβάρυναν τις επιδόσεις του ΟΣΕ.
Από την άλλη πλευρά, τα οργανικά έσοδα του ομίλου σημείωσαν άνοδο, πάνω από τα 38 εκατ. (+38%). Πλην όμως, η ενίσχυση των οργανικών εσόδων έχει ως «αιμοδότη» τη χρέωση τελών και προηγούμενων χρήσεων μετά από απόφαση της ΡΑΣ και στην αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στα 75 εκατ. ευρώ ετησίως (από τα 45 εκατ. ευρώ που ήταν τα προηγούμενα χρόνια).
Επίσης, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, το σύνολο της απαίτησης του ΟΣΕ κατά της Hellenic Train στις 31 Δεκεμβρίου 2023 ανερχόταν στα 124,5 εκατ. ευρώ (έναντι 80,3 εκατ. ευρώ το 2022), από τα οποία ποσοστό 88,8%, ήτοι ποσό 110,6 εκατ. ευρώ, αντιστοιχεί σε μη καταβληθέντα τέλη υποδομής από το 2020 έως και σήμερα. Αυτό αποτελεί και το κύριο θέμα διαξιφισμών ανάμεσα στα δύο εταιρείες αν και γίνεται προσπάθεια συμβιβασμού.
Τα έργα αποκατάστασης
Ένα άλλο κρίσιμο μέτωπο, όπως και άλλες φορές έχουμε αναδείξει, είναι οι καθυστερήσεις στην προώθηση διαγωνισμών για τα έργα αποκατάστασης ζημιών στη Θεσσαλία, που ξεπερνούν τα 462 εκατ. ευρώ. προ ημερών, ο Παναγιώτης Τερεζάκης, Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, μιλώντας σε συνέδριο για τις υποδομές – μεταφορές έδωσε μια «ακτίνα φωτός».
Όσον αφορά στα έργα αποκατάστασης που έχει δρομολογήσει ο ΟΣΕ, ο κ. Τερεζάκης είπε ότι το επόμενο διάστημα θα είναι στον αέρα οι πέντε διαγωνισμοί για την αποκατάσταση της υποδομής στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα, ύψους 173,6 εκατ. ευρώ, το τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα με κόστος 57,04 εκατ., το τμήμα Λάρισα – Βόλος (όπου προχωρά η ανακατασκευή ολόκληρης της γραμμής στο μεγαλύτερο μήκος της ύψους 192,2 εκατ. ευρώ) καθώς και το ιστορικό κομμάτι του Πηλίου (2,48 εκατ. ευρώ). Αφορά, ακόμη, στην αποκατάσταση της σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS στο τμήμα Δομοκού – Λάρισας, που είχε παραλειφθεί πέντε μέρες πριν από την καταστροφή Daniel (κόστος 37,2 εκατ. ευρώ).
Μένει, όμως, να φανεί αν όντως μέσα στις επόμενες ημέρες θα είναι έτοιμοι οι διαγωνισμοί, συνολικού ύψους 462,52 εκατ. ευρώ, που θα προχωρήσουν μέσω fast-track διαδικασίας, με προσκλήσεις στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους.